אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

חובת הצגת פרטים בעת רכישת ביטוח רכב

מעוניינים לרכוש ביטוח רכב? אתם לא לבד. מיותר לציין כי כל נהגי ישראל מחויבים ברכישה של ביטוח חובה, בעוד רבים אחרים מוסיפים גם פוליסת ביטוח מקיף או צד ג'. מה שרבים לא מקפידים לעשות הוא הצגה של הפרטים המדויקים, שלהם או של הרכב, בזמן חתימת המסמכים. דבר זה עלול להוות מקור למחלקות רבות, שמגיעות עד לכותלי בית המשפט.

על חובת הצגת הפרטים

כאשר רוכשים ביטוח רכב מכל סוג, יש למלא לא מעט טפסים. אלה נוגעים למאפיינים האישיים של הנהג, להיסטוריה שלו על הכביש, לעבר הביטוחי שלו, לסוג הרכב המיועד וכן הלאה. בהתאם לתקנות דוגמת חובת הגילוי בעניין מהותי, נדרש מהאדם שכל הפרטים שהוא מציג אכן יהיו נכונים ומדויקים.

יש לציין כי מילוי פרטים לא נכונים מהווה עבירה פלילית, לא פחות, אשר כוללת בתוכה השלכות חמורות (כפי שנראה בהמשך). ועדיין, כאשר אנשים מסוימים סבורים כי הסתרת הפרטים תפגע בסיכויים שלהם לקבל פוליסה מסוימת, או לחילופין מייקרים עבורם את עלות הפרמיה החודשית, הם בוחרים לעבור על החוק. מה חברת הביטוח עושה בנדון?

חשיבותו של תקדים משפטי

אחד המקרים התקדימיים החשובים ביותר ביחס לחובת הצגת הפרטים הוא זה של א.ק מטבריה. האחרון בא לרכוש ביטוח מקיף עבור הרכב שלו, וידע כי בעברו הגיש המשתמש הקודם ברכב, הוא בנו, תביעות ביטוח רבות עקב מספר תאונות דרכים. דבר זה הביא לביטול הפוליסה על ידי חברת הביטוח הקודמת.

האב, כדי לבטח את הרכב בכל זאת, העביר את הפוליסה לשם שלו, ובחר בחברת ביטוח רכב אחרת. זו לא פקפקה באמיתות דברים, ואישרה לו את הפוליסה. כעבור מספר חודשים, כאשר הרכב עבר תאונת דרכים והוגדר "טוטאל לוס", נערכה חקירה מקיפה מטעם החברה המבטחת. אז התגלתה גם ההיסטוריה ה"עשירה" של הרכב.

בסופו של דבר, החליט בית המשפט כי התובע ובנו פעלו תוך הפרת חובת הגילוי אשר נדרשת מהם על פי חוק. לכן, העניק הוא לחברת הביטוח את הזכות לבטל באופן חד צדדי את הפוליסה, וזאת מבלי לשלם למבוטח סכום מסוים עבור תגמולי הביטוח. למעשה, החלטה זו הותירה אותו קירח מכאן ומכאן, ללא כל כיסוי ביטוחי.

.מה ניתן ללמוד מהמקרה?

מעטים המקרים בהם חובת הצגת הפרטים אכן משחקת תפקיד כה מרכזי ביחס לתביעות ביטוח רכב, אולם הוא יכול ללמד אותנו לא מעט. חשוב לזכור כי חברות ביטוח, בעת הצורך, מצוידות ברשת מרשימה של כוח אדם ומערכות מידע. הן יכולות לברר בדיוק את אמיתות הצהרת המבוטח, ולעמת אותו מול ההצהרה שלו.

האינטרס של חברות הביטוח ברור כאן: הן מתאימות למעשה כל פוליסה למאפייני האדם, בעיקר מבחינת רמת ה"סיכון" שלהם, קרי, הסבירות למימוש הפוליסה. ביטוח שמבוסס על נתונים שקריים או שגויים מבטל במידה רבה את הכיסוי, וכולל בתוכו גם תוצאות לא נעימות כלל.

רשלנות, או ניסיון לרמאות?

נקודה חשובה נוספת היא שמבחינת חברות ביטוח רבות, אין בהכרח חשיבות לנסיבות שהביאו את האדם לבצע את ההצהרה השגויה. הדבר יכול בהחלט להיעשות מתום לב, או מחוסר תשומת לב. אז אמנם החברה (או בית המשפט) עשויים לגלות סלחנות יחסית, אך נקודת הפתיחה של המבוטח, עדיין, רחוקה מלהיות מבטיחה

במקרה שראינו, הוחלט לבטל את הפוליסה לחלוטין. חברות ביטוח רכב רשאיות אף להגביל באופן ניכר את סכום הכיסוי של הפוליסה, או אף לייקר את תשלומי הפרמיה עבור המבוטח. לכן, מוקפד לבצע את תהליך הבחירה והחתימה על פי הספר: החל מהפעולה החשובה של השוואת מחירי ביטוח, דרך המשא ומתן עם חברת הביטוח ועד להצהרת הפרטים מצד המבוטח.


אודות מחבר המאמר

Wobi אתר להשוואת מחירי ביטוח רכב אונליין

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.