אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

עורך דין צבאי בשירות המילואימניק

חיילי המילואים מצויים במצב ביניים – בין חיילים לאזרחים. מצד אחד הם אזרחים לכל דבר – סטודנטים, אנשי משפחה, אנשי מקצוע. מצד שני הם חיילים – לא חיילים סדירים, אך הם נקראים מדי פעם לשרת את המדינה. יחד עם זאת, כל עוד ביצעו חיילי המילואים עבירות במסגרת הצבאית, הם נשפטים על ידי בית המשפט הצבאי וזקוקים, לפיכך, עורך דין צבאי טוב שיכול לנסות ולהקל בעונשם.

אחת העבירות הנפוצות ביותר בקרב חיילי המילואים היא הנפקדות או עריקות. היות שחייל המילואים אינו נמצא במסגרת צבאית רגילה, קשה לו יותר לשמור על חוקי הצבא מחייל רגיל המשרת בבסיס יום יום. חייל המילואים עלול לסרב להתייצב לשירות מילואים מסיבות שונות. אחת הסיבות היא קשיים במשפחה – אישה הרה, בן משפחה חולה הזקוק לטיפול, הצורך לטפל בילדים קטנים וכדומה. לא תמיד מגלים מפקדי הצבא הבנה כלפי איש המילואים ולעתים אין סיבה אמתית ומוצדקת להיעדרות החייל, וכך הם מענישים אותו על נפקדות או עריקות. סיבה נוספת שבגינה עלולים אנשי המילואים שלא להתייצב לשירות היא סיבה אידיאולוגית. לדוגמה, ישנם אנשי שמאל הרואים בצבא ישראל צבא כיבוש. כדי לא לתמוך בכיבוש, לדבריהם, הם יעדיפו לעבור על עבירות נפקדות או עריקות ממילואים ובלבד לא לשרת בצבא. ידוע אף מקרה של מרצה בכיר באוניברסיטה אשר סירב להתייצב לשירות מילואים ונשפט לכמה חודשי מאסר. מנגד, גם בימין יהיו שיסרבו לשרת בצבא ההגנה לישראל, זאת משום שלטענתם, השתתף הצבא בגירוש יהודים מאדמתם במסגרת תכנית ההתנתקות. על כל פנים, עונשו של חייל מילואים על נפקדות/ עריקות חמור יותר מזה של חייל סדיר. חייל מילואים שלא התייצב למילואים לאחר 15 יום עובר ממצב של נפקד לעריק ובעקבות זאת חלה החמרה בעונשו. בניגוד לכך, חייל סדיר הנעדר משירותו נחשב לעריק רק לאחר יומו ה־20 להיעדרות.

תפקידו של עורך הדין הצבאי הוא ללוות את איש המילואים לאורך ההליך המשפטי ולגרום להקלה בעונשו. על עורך דין זה להיות בקי בתחום בית המשפט הצבאי ולדעת להבחין בין חוקים עבור חיילים סדירים לבין חוקים שנועדו לאנשי מילואים. תפקידיו של עורך הדין הצבאי בשירות המילואימניק רבים. הוא מייעץ לחייל במהלך חקירות מצ"ח ומייצג אותו, מסביר למילואימניק על התהליך המשפטי שהוא עומד לעבור ומורה לו כיצד עליו לנהוג, מטפל בבקשות השונות לצורך ביטול כתב אישום, מייצג את איש המילואים בהליכי השימוע כדי למנוע הגשה של כתב אישום, מגיש בקשות הקלה בעונש, מגיש בקשות לחנינת החייל, מוחק את הרישום הפלילי של חיילי המילואים אשר הורשעו במסגרת המשפט הצבאי, מייצג את המילואימניק בהליכי מעצר ובהליכי שחרור וכדומה.

בדרך כלל מספק הצבא עורך דין צבאי למילואימניק. על אף היותו של עורך צבאי מטעם הצבא איש מקצוע הבקיא ברזי בית המשפט הצבאי, הוא לא תמיד יכול להתייחס לכל מקרה ומקרה של מילואימניק באופן אישי. חוסר היחס האישי עלול לפגוע בהליך המשפטי של חייל המילואים. לפיכך, במקרים מסוימים, בייחוד אם מדובר בהאשמה בביצוע עבירה חמורה ביותר, מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין צבאי באופן פרטי. שירותים אלה יקרים אולי יותר, אך הם עשויים להשתלם. עורך דין צבאי פרטי יתייחס באופן אישי למילואימניק שהואשם בעבירה זו או אחרת, יתייחס בזהירות יתרה לתיקו וינסה בכל כוחו להקל על עונשו של החייל ואף לבטלו לחלוטין.


אודות מחבר המאמר

פארטי אפ קידום אתרים במנועי החיפוש

http://www.partyup.co.il

 

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.