אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מהו תפקידו של מהנדס בניין?

 

תפקידו של מהנדס בניין - תכנון:

מהנדס בניין, הוא איש מקצוע, עליו אחריות רבה בתהליך תכנון ובניית מבנים. המהנדס עובד בתאום עם האדירכל וכן עם יועצים נוספים הקשורים בתהליך התכנון. החלטות על מיקומי עמודים ואלמנטים הנושאים את העומסים, מתקבלות לאחר חישובים מדויקים ביותר. מהנדס הבניין מחויב לעבוד לפי תקנים ישראלים מחמירים, בבואו לחשב את כמות הברזל שתוכנס לבטון. יחד עם זאת, המהנדס חייב לפעול במקצעיות ולעבוד לפי מקדמי הבטיחות אותם מכתיבים התקנים כך שהגזמה בכמות הברזל, אינה יעילה וגורמת לבזבוז כספים מיותר.

יש מספר שיטות למציאת מהנדס בניין, ניתן להגיע למהנדס דרך אדריכל או איש מקצוע אחר, ניתן להגיע אליו דרך המלצות באינטרנט. אז איך בוחרים? השיטה הטובה ביותר תהיה להתייעץ עם קבלן שעבד עם מספר מהנדסים ויודע מי מהם מדייק בכמות הברזל אותה הוא דורש ומי מהם מפריז. קבלן ידע גם אם המהנדס שהכיןאת התוכניות הינו בעל ניסיון בביצוע ,שכן התכנון יהיה יעיל וייתחשב באילוצים באתר. שיטה זו אינה נגישה לכלהלקוחות ולכן דרך נוספת תהיה לפנות למספר מהנדסים ולבקש הצעות מחיר. את הצעות המחיר אפשר לשפוט לפי השירות המוצע והתועלת הסופית - כלומר ההצעה שבסופו של דבר, היא המשתלמת ביותר.

למעט התכנון ההנדסי, תפקידו של מהנדס בניין הינו לחתום בנוסף לאדריכל על התוכניות האדריכליות להיתר הקרויות "גרמושקה". המהנדס צריך להכין תיק כחול להיתר - חישוב סטטי, אותו יגיש לאדריכל. המהנדס מכין תוכניות קונסטרוקציה, תוכניות עבודה בקנה מידה 1:50, במקביל לתוכניות אדריכליות ועבור פיקוד העורף ע"מ לאשר את הממ"ד (או מ.מ.מ) לאחר שלב זה, ימתין המהנדס לקבלת היתר בנייה, יקבל תוכניות עבודה אדריכליות קנה מידה 1:50, עדכון סופי ויכין את תוכניות הקונסטרוקציה למבנה כולו - תוכניות עבודה בקנה מידה 1:50. תוכניות עבודה עלולות להוות צוואר בקבוק. הלקוח שהמתין זמן רב להיתר הבניה, מעוניין להתחיל לבנות ועליו לסגור הסכם עם קבלן ולקבל את תוכניות העבודה מהמהנדס. זהו השלב בו מהירות התכנון והזמינות של מהנדס הבניין הן הקריטיות ביותר. המהנדס צריך להיות יעיל ומקצועי, לדעת לענות לשאלות הקבלנים, להוציא תוכניות מכרז וחישובי כמויות ובמקביל לתכנן את תוכניות העבודה, מדובר בעבודה רבה ולכן יש להשקיע בנקודה זו את מירב המאמצים בתאום מלא עם הלקוח, האדריכל והקבלנים.

 

 


אודות מחבר המאמר

כותב המאמר: מהנדס בניין צבי אילון, ב.צ.ת אילון מהנדסים.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.