אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

הכנה לכיתה א'- מידע שימושי

המעבר לבית הספר, ככל מעבר נורמטיבי בחיים, אינו קל אך גם לא חייב להיות קשה. ישנן כמה דרכים המאפשרות להקל על הילד את המעבר מסביבת הגן המוכרת לסביבה החדשה, והעיקרית שבהן היא ההכנה. כאשר אנו מוכנים לקראת מעבר, כלומר מודעים אליו ויודעים מה מצפה לנו, החרדות שלנו בנושא פוחתות באופן טבעי. לכן, למרות הנטייה המוטעית לפרש את ההכנה לכיתה א' כהכנה מבחינת מיומנויות למידה כגון קריאה וכתיבה, הדגש הניתן להכנה הנ"ל הוא רגשי. מרבית הילדים מסתגלים ללא קשיים יוצאי דופן גם בלי הכנה מוקדמת, אך ההכנה חשובה מפני שהיא מסייעת במעבר ומהווה מעין גשר בין הגן לבית הספר. כמו כן, הכנה לכיתה א'י יכולה למנוע מצב של משבר. במאמר זה נדון במשמעות של ההכנה לקראת בית הספר, ונעמוד על ציפיות משרד החינוך מילדים בגילאי כיתה א'.

הכנה לבית הספר- מה צריך לדעת?

ההכנה לקראת ההליכה לבית הספר נחלקת לשני רבדים: האחד הוא ההכנה הרגשית לקראת הצפוי, והשני הוא רכישת המיומנויות המצופות מן הילד העולה לכיתה א'.

כפי שכבר הזכרנו מעבר יכול להיות קל יותר או פחות, וכמה שאנו מודעים יותר לצפוי לנו כך אנו חרדים פחות. מבחינת המעבר לבית הספר יש לקחת בחשבון שהילד עובר מסביבה אינטימית לסביבה גדולה יחסית ובלתי מוכרת. כמו כן, הגן מתאפיין בהכוונה לפעילות משותפת ומשחקית בעוד שבבית הספר מעודדים השגיות. בגן מתן ההערכה למיומנויות ולביצוע המטלות השונות הוא כללי, ובבית הספר הערכה ניתנת באמצעות ציונים. כל אלה עשויים להיות מאיימים מאוד עבור הילד. לכן, רצוי לדבר עם הילד באריכות ולהסביר לו תוך מתן לגיטימיות לרגשותיו על המעבר הצפוי לו. רצוי להכיר לו את הסביבה החדשה, את המורים, את הכללים ונורמות ההתנהגות.

ישנן גם המיומנויות הדרושות לילד כדי לעמוד בציפיות בית הספר, במטלות, ובדרישות המורה. מיומנויות אלו ניתנות לרכישה באמצעות שלל פעילויות מהנות, משחקים לגיל הרך דפי צביעה, ועוד. לפני שאתם מתחילים להדפיס אינספור דפי עבודה בנושאים שונים כדאי להתוודע לסוגי המיומנויות המצופים: מודעות פונולוגית (הבחנה בין הצלילים המרכיבים מילה), זיהוי האותיות והיכולת לקשר בינן לבין הצליל המשויך להן.

 

 


אודות מחבר המאמר

משחקים לגיל הרך

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.