אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

קולר אילוף חשמלי לכלבים - צורת עבודה מומלצת

 

כשאנו ניגשים לעבוד עם כלב בעזרת קולר אילוף חשמלי לכלב מטרתנו ליצור התניה אצל הכלב.

התניה הינה תהליך בו הכלב לומד לקשר בין הפקודה הניתנת לו לבין תוצאה הנגרמת מאי ציות שלו לפקודה שניתנה. במקרה של אילוף בעזרת קולר, אי ביצוע הפקודה ע"י הכלב תגרור אחריה תוצאה של צליל ותיקון אלקטרוני בלתי נעימים לכלב. התיקון האלקטרוני הינו חשמל סטטי שאינו נעים לכלב אך אינו פוגע בו, הכלב לומד להימנע מקבלת התיקון, כלומר מחוסר הנעימות שבדבר. לאחר מספר פעמים הכלב ילמד לזהות את הצליל המגיע לפני התיקון האלקטרוני ולבצע את הפקודה ללא צורך בתיקון.

ניתן דוגמה קלאסית, המוכרת בעיקר לבעליהם של כלבי לברדור: "אכילת שטויות מהרצפה" – תחילה יש לכוון את הקולר למצב של צליל ותיקון המגיעים בו זמנית. לאחר שהרכבנו את הקולר על הכלב, נתרחק מעט, ברגע שהכלב ינסה להרים חפץ כלשהו מהרצפה נלחץ על הכפתור שבשלט, זה ייתן לכלב צליל ותיקון. הכלב בתגובה יתרחק מן החפץ\אוכל אותו רצה להרים. נחזור על פעולה זו מספר פעמים, במקומות שונים ועם חפצים שונים. לאחר כחמש פעמים (תלוי בכלב), נוכל לעבור לשימוש בצליל בלבד כגורם מרתיע.

כתוצאה מתהליך זה הכלב ילמד לא לאכול מהרצפה כלל. חשוב במקרה הזה לתת הרבה חיזוקים חיוביים על אכילה מכלי האוכל, על מנת שלא להכיל את ההתניה על האכילה בכללותה. כעת משהוטמע במוחו של הכלב הצליל כמתריע על הופעת התיקון, ניתן להמשיך ולעבוד עם הכלב בתחומים נוספים כגון: לא לחפור בגינה, לא לקפוץ על אנשים ועוד, ללא שימוש בחשמל הסטטי כלל.

ניתן דוגמה נוספת לאילוף הכלב לפקודה "אלי" בעזרת הקולר: אחת הסיבות העיקריות לרכישת קולר האילוף הינה הרצון לשחרר את הכלב לריצה באופן חופשי ללא צורך ברצועה ומבלי שנאלץ לרדוף אחריו.   לצורך מטרה זו נזדקק למספר פריטים: רצועה ארוכה ככל שניתן (10מטר לפחות). קולר אילוף. חטיפים אהובים על הכלב, מוסתרים היטב בכיסים על מנת שלא יוכל לראות ואף להריח אותם.

תחילה יש לכוון את הקולר למצב של צליל + השהייה + תיקון (קולר האילוף מגיע עם הוראות כיצד יש לכוונו למצבים השונים), שימו לב כי במצב זה הקולר ישמיע צליל בלבד בשנייה הראשונה בה אתם לוחצים על השלט ורק לאחר מכן יתווסף התיקון ועל כן יש להקפיד על לחיצה ארוכה יותר במהלך הפעמים הראשונות.

בשלב זה נרכיב על הכלב את הקולר ונחבר אותו לרצועה ארוכה, נצא לטיול בסביבה בעלת מגוון גירויים שידוע לנו כי הכלב לא מצליח לעמוד בפניהם כגון: חתולים, כלבים ואנשים. הכלב שרגיל לרוץ ולרדוף אחרי כל מה שמעניין, יעשה זאת גם הפעם, אנו ניתן לו למתוח את הרצועה עד סופה ואז נאמר את הפקודה "אלי" בקול ברור והחלטי. אם הכלב לא שומע בקולנו, נבצע את הפעולות הבאות:

ניתן שוב את הפקודה: "אלי" (בקול ברור והחלטי). נלחץ לחיצה ארוכה על הכפתור בשלט. נתחיל ללכת לאחור, בשילוב משיכות קצרות ברצועה על מנת להראות לכלב מהו הכיוון הרצוי. ברגע שהכלב ירגיש בתיקון סביר להניח כי יחזור אלינו, אם לא חיזרו על הפעולה. חשוב להדגיש כי התיקון נועד על מנת לתת תוקף ועוצמה לפקודה שלנו! כאשר הכלב מגיע אלינו, נשבח אותו וניתן לו חטיף כפרס על התנהגות טובה. חיזרו על פעולה זו מספר פעמים מול גירויים שונים, לאחר שראיתם כי הכלב מגיב בהישמע הצליל בלבד, אין צורך במתן התיקון. עם הזמן הכלב ילמד כי חוסר ציות שלו למתן הפקודה בלבד מביא לתוצאה בלתי נעימה. ברגע שתגיעו למצב זה תוכלו לשחרר את הרצועה מידיכם אך לא להסירה מצוואר הכלב, הרצועה תיגרר אחריו על מנת שתוכלו לתפוס אותו בכל מצב.

המשיכו לתרגל את הפקודה כאשר הרצועה מונחת על הארץ, עם הזמן תוכלו לקצר את הרצועה ובסופו של דבר גם להסירה. חשוב לזכור כי בכל שלב, אם הכלב אינו נשמע להוראתכם ניתן לחזור אחורה בשלבים. היאזרו בסבלנות ותגיעו לתוצאות!

במידה ואתם מזהים כי כלבכם היסטרי או מבוהל מהשימוש בקולר, בצעו את הפעולות הבאות: הפסיקו את פעולת הקולר. משכו ברצועה תוך כדי הליכה אחורה, על מנת להביא את הכלב אליכם. כשהכלב יגיע אליכם, הרגיעו ושבחו אותו. חשוב לנו לציין כי צורת אילוף זו הינה מומלצת על ידנו לאחר ניסיון של שנים עם תוצאות מצוינות, אולם זוהי אינה הדרך היחידה וקיימות עוד שיטות רבות. החשוב מכל הוא להיות קשובים לכלבכם ולוודא כי הוא מבין מה רצונכם. 

בכל שאלה ניתן לפנות אלינו לליווי טלפוני ואף שיעור באילוף: 08-8650246 נשמח לשרתכם ולעמוד לרשותכם בכל דבר ועניין. בהצלחה רבה, צוות מועדון הכלבים www.dog-club.biz


אודות מחבר המאמר

מועדון הכלבים - מרכז כלבני www.dog-club.biz

קולרי אילוף חשמלי, קולר נגד נביחות, גדר וירטואלית אלקטרונית חכמה לכלב ועוד

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.