אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

איתור נזילות, בעיות רטיבות, בדיקת במצלמה תרמית

איתור נזילות מים, תהליך חקר וזיהוי מקור הנזילה בדירה, מתבצע בעקבות זיהוי נזילה או רטיבות במבנה.

רבים מאיתנו סבורים כי תהליך איתור נזילות פועל על פי חוקי הניחוש, האינסטלטור או קבלן השיפוצים או קבלן האיטום מנסים למצוא את המקור המדויק של הנזילה ובכך קובעים מהיכן להתחיל להרוס את הבית. אין הכתוב כאן בא להשמיץ חלילה, בעל מקצוע זה או אחר אלא לציין באופן רשמי ומובהק כי, איתור נזילות מים, איתור פיצוצי צנרת, אינו משחק ניחושים. גילוי מקור הנזילה, תהליך המתבצע באופן חד משמעי באמצעות בדיקה במצלמה תרמית.

בדיקה במצלמה תרמית, מאפשרת הצצה באמצעות גלי אור אשר אינם נקלטים בעין רגילה. המונח תרמי במקורו מהמונח תרמוגרפיה, ונשען על ספקטרום גלי אור תת אדום הידוע בכינויו, אינפרא אדום. ספקטרום אור זה מאפשר צפייה לא נורמטיבית לאדם, כאשר המראה המתקבל הנו שוני צבעוני המבוסס על הפרשי חום וטמפרטורה.

הפרשי חום וטמפרטורה המתקבלים בתצלום התרמוגרפי, הנם בעלי טווח צבעוניות בין כחול עמוק ועד אדום עז. טווח צבעים זה מסמל את הקשר הישיר בין טמפרטורת חום גבוהה וטמפרטורת חום נמוכה, כאשר אדום הוא העצמת החום ואילו הכחול הוא העדר חום, כלומר קור. על פי המונחים הפיזיקלים אין המונח קור מהווה מאפיין ממשי אלא שווה ערך להעדר חום, כרי, העדר חום הנו קור. קצת מבלבל? האמת שלא, אפשר לראות קביעה זו גם בהבט האור והצבעים, כאשר ממשפחת הא-צבעים, אור מלא מהווה לבן, ואילו היעדר אור מהווה שחור, בדומה לערכו המוחלט של המספר והמצאותו על ציר המספרים, מינוס ופלוס.

בוודאי שאלתם את עצמכם מהיכן מגיע יישום הצילום התרמי ואולי אף תהיתם על מקורו. את הקרינה תת-אדומה גילה האסטרונום הבריטי ויליאם הרשל בשנת 1800, מאז ועד היום השכילו חכמים לתעל את השימוש ליישומים רבים בתחומי הרפואה וצבא, כאשר הנפוץ בינהם הוא זיהוי גופים חמים בשטחים פתוחים. בכך יכול הכוח לזהות בני אדם, בעלי דם חם, גם כאשר הם לבושים בגדי הסוואה או מחופרים. השימוש התועל לתחום האיטום והאינסטלציה הוביל למונח שגור, בדיקה ללא הרס, אשר כשמה כן היא, בדיקת איתור נזילות ללא הרס המבנה.

כיצד מתבצעת הבדיקה לאיתור נזילות מים באמצעות מצלמה תרמית.כאשר ישנו חשש או זיהוי רטיבות באזור כל שהוא בבית או במבנה, יש לבצע סריקה מלאה של האזור הנתון באמצעות המצלמה התרמית. התמונה שתתקבל במידה ובאמת קיימת נזילה במקום הנבדק, תראה תמונה ברורה. תמונת מצב זו תסמל את האזור בעל העדר החום, משמע קור כמקור הנזילה. המצלמה התרמית רואה מבעד לקירות, מתחת לבלטות, ואף מאחורי לוחות חשמל, באופן זה נקבל תמונה המורה על המקום הקר ביותר.

פענוח ממצאי התמונה התרמוגרפית. כפי שנאמר לעיל, התמונה התרמית תסמל את מקור הנזילה, יש לציין כי בעל מקצוע מיומן ידע לקרוא את תמונת המצב ולזהות את מקור הרטיבות. כאשר מבעד ליכולת ראייתנו אנו עלולים לטעות ולחשוב כי הצטברות המים, או מקווה המים, אזור הרטיבות, הוא המקום ממנו נובעת נזילת המים, בעל מקצוע מוסמך ומיומן יידע ללקרוא את המצלמה ולגלות מהיכן היא מתחילה ולא היכן הצטברות המים. יש הבדל משמעותי בינהם ועל כך נסביר.

רטיבות בקיר, גילוי מקור הנזילה. כאשר אנו מזהים רטיבות בקיר, זיהוי באמצעות עין רגילה עלולה להוביל להתחלת טיפול או הצעת פתרון במקום בו נראת התוצאה ולא בנקודת המקור. גילוי באמצעות מצלמה תרמית , מראה לנו מהיכן מתחילה הנזילה ועד למקום הרטיבות. לדוגמה, צינור מים שדולף, או צינור שהתפוצץ בתוך הקיר, הצנרת ניזוקה קלות אך עדיין נוצרה נזילה, המים חלחלו דרך הקירות כיאה לדרכם ואופים של מים אשר מוצאים דרכם בכל מצב. התוצאה עלולה להתרחש הרחק מהמקום בוא התרחש הכשל בצנרת.

איתור נזילות באמצעות מצלמה תרמית, זיהוי מדויק של מקור הנזילה.כאשר זיהינו את מקור הנזילה, מבלי לשבור את הקירות בבית, או "להרים" את הרצפה, מבלי לבצע שיפוץ לדירה ולהפוך את הבית לשדה קרב של ניחושים פרועים. כעת אפשר לכוון אל הפתרון היעיל ביותר, פתרון האיטום ואינסטלציה הנדרשים יומצאו רק לאחר שזוהתה נקודת התורפה בצנרת או הנזילה.

במשפט אחד נסכם. שמים סוף לניחושים, עולם האיטום, אינסטלציה, איתור נזילות, הגיעה לדרגות גבוהות באמצעות מכשור חכם שמקל על פתרון הבעיות.

מקווה שהועילו דברים בגו, ובא לציון גואל, לא עוד ניחושים וסברות על חשבון בני הבית, שבפועל חווים הם את הנזילה והחיים בבית עם רטיבות.

 

 


אודות מחבר המאמר

מערכות איטום, מהווים מקור ידע והסברה בתחום האיטום, אינסטלציה, איתור נזילות. מאמינים כי לכל אחד ואחת מאיתנו ישנה זכות לדעת על פיתוחים וחידושים מתחומי עיסוקנו, שהרי מים הם מקור החים ואל לנו לבזבז אותם.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.