אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

רמת השרון, מושבה שהייתה לעיר

ראשיתה של רמת השרון מתוארכת לשנת 1923 באותה שנה הוקם ישוב חדש בשם עיר שלום על ידי קבוצה מתושביה היהודים של העיר יפו, אשר ביקשו להשתחרר מן הצפיפות היפואית.

הישוב עיר שלום נועד להיות מימוש חזונם של המייסדים על עיר יהודית מתוכננת היטב, מרווחת ושופעת גינות ושטחים ירוקים. לצורך הקמת העיר נרכשו 2000 דונמים של אדמה שוממה בסמוך לכפר ערבי בשם אג'ליל. בעלי הקרקע הערבים הסכימו למכור את הנדל"ן המבוקש ובמחיר זול יחסית, שכן אלה סברו כי האדמות אינן בעלות ערך כלכלי רב ובמונחי התקופה – אינן קרקע חקלאית ראויה. לאחר הגרלה שנערכה בין 53 המשפחות המייסדות קיבלה כל משפחה חלקה בת 5 דונמים, גודל החלקה נקבע על מנת לאפשר לכל משפחה להקים את ביתה ולצידו להפעיל משק עזר חקלאי.

על מנת לבסס את הישוב החדש על יסודות תכנוניים ראויים שכרו התושבים אדריכל על מנת שיכין תוכנית סדורה ליישוב החדש. מהלך זה היה נדיר למדי ביחס לתקופה. ב-1923 עלו התושבים הראשונים על הקרקע והחלו בהכשרת האדמות. השנים הראשונות בתולדותיה של עיר שלום היו קשות למדי עבור המייסדים, היעדר תשתיות בסיסיות של מים וביוב מחד וחוסר הצלחה בפעילותם החקלאית מנגד, העיבו על עתידו של היישוב החדש. בסוף שנות ה-30 וראשית שנות ה-30, החלו פעולות שיזמה הנהגת היישוב לשאת פרי: מספר התושבים ביישוב גדל לאחר שקבוצה של משפחות עולים מפולין רכשה קרקעות במקובץ ואלו עודדו לבנות את ביתם ביישוב באמצעים שונים, במקביל פיתוח תשתית מים עצמאית התמקדות בענף פרדסי הדרים הביא לשיפור ניכר ברמת הכנסות של התושבים מפעילות חקלאית. לאחר דיונים ממושכים בעניין החליטה הנהגת עיר שלום לשנות את שם היישוב וב-1932 נקבע לבסוף ל-רמת השרון.

במהלך שנות ה-40 המשיכה רמת השרון להתפתח, ליישוב נוספו מבני ציבור חדשים ומשפחות עולים נקלטו בו והגדילו את מספר התושבים. בתום מלחמת העצמאות חל שינוי דרמטי באופייה של רמת השרון, היישוב הוכרז כמועצה מקומית ואל שטחה של המועצה החדשה סופחו אלפי דונמים של קרקעות חקלאיות ממשטחם של כפרים ערביים אשר נכבשו במהלך המלחמה ותושביהם גורשו. במקביל סופח למעוצה היישוב היהודי הסמוך – קריית שאול. שטחה המורחב של רמת השרון שימש בין היתר להקמתה של מעברת עולים בה שוכנו אלפי משפחות עולים ממדינות שונות אשר הגיעו לישראל בשנים הראשונות לקיומה.

על מנת לספק פתרון דיור קבע לתושבי המעברה הוקמה ברמת השרון שכונת דיור ציבורי חדשה – שכונת מורשה. העתקת התושבים מן המעברה אל השכונה החדשה הושלמה בשנת 1957. בעשרות השנים לאחר מכן נבנו עוד מספר שכונות חדשות ברמת השרון, רובן אוכלסו על ידי משפחות קציני צה"ל אשר בנו לעצמם בתים יפים ומעוצבים ובהתאם זכו לדימוי יוקרתי. פיתוח היישוב והגדלת שטחי המגורים בו נעשו בצורה מבוקרת כאשר המועצה המקומית מטילה מגבלות שונות על מנת לא לפגוע באופיו הכפרי של היישוב.


אודות מחבר המאמר

מידע נוסף הנוגע לרכישת קרקע חקלאית ניתן למצוא באתר אגרילנד

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.