אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מדוע חשוב שדלת הכניסה תתפקד גם כדלת חירום

מדי פעם אנו שומעים בחדשות סיפורים טרגיים על שריפה בדירה שנגמרה במוות או בפגיעות קשות, במקרים רבים מדובר בילדים או באנשים מבוגרים שלא הצליחו לצאת מהדירה משום שלא הצליחו לפתוח את דלת הכניסה זה קריטי במיוחד בדירות שכן בהן האפשרות לצאת דרךך החלון אינה קיימת.

 

מדוע קשה לפתוח את דלת הכניסה בזמן שריפה?

 

שריפות בבתים ודירות מייצרות כמעט מיד עשן מחניק, שאיפת העשן והחום הרב המתלווה אליו פוגעת בלוע, ובקנה הנשימה. הפחמן החד חמצני הנוצר בשריפה, מחליף את החמצן הדרוש לגוף וגורם לחנק של איברים ורקמות - כתוצאה מכך שאיפת עשן גורמת לסחרחורת, בלבול, איבוד הכרה ובסופו של דבר, אף מוות.

 

כאשר הדירה מלאה בעשן מחניק, בני הבית מאבדים את יכולת ההתמצאות ושיקול הדעת. במצב כזה, קשה אפילו למצוא את דלת הכניסה, לא כל שכן להזכר איפה נמצא המפתח וללכת להביא אותו כדי לפתוח את הדלת. לכן, שאיפת העשן בדירה הבוערת, היא היא הגורם העיקרי למוות בשריפות, ולא הכוויות מהאש עצמה.

 

הקשיים בחילוץ בני הבית מהדירה הבוערת

 

גורמים נוספים שמאטים ומסבכים את החילוץ בני הבית, הם הקושי של הכבאים לפרוץ את דלת הכניסה הנעולה, זו הרי דלת שנועדה למנוע פריצה מבחוץ.  בנוסף לכך, לעיתים עד שהכבאים מגיעים, הדלת עצמה והמנעול הרב-בריחי שבתוכה כבר התעוותו מהחום וקשה יותר לפרוץ את הדלת. אם כך נשארה האפשרות של חילוץ דרך החלון, זהו חילוץ מסובך יותר לעיתים, משום שכמו בשריפה בחדרה, הרחוב היה צר מאוד וקשה היה לתמרן את משאית כיבוי האש אל מיקום הדירה, עד שהצליחו להגיע עם הסולם לחלון, כבר היה מאוחר מדי.

 

יש גם לזכור שכל השתהות בחילוץ מהדירה הבוערת היא קריטית. כאשר בני הבית מאבדים את ההכרה כתוצאה משאיפת עשן, זה כבר עשוי להיות מאוחר מדי.

 

פתרונות

 

הפתרון הטוב ביותר הוא כמובן להפוך את דלת הכניסה לדלת חירום. התקן אפילו דורש את זה במקומות ציבוריים. דלתות חירום מאפשרות לצאת החוצה בדחיפה של הידית. אך דלת כזאת אינה מתאימה כמובן לדירה או בית פרטי.   

לדירות ובתים פרטיים יש פתרון אחר שנקרא "מנעול בהלה" - מנעול שמאפשר יציאה מהירה דרך דלת הכניסה, גם כאשר היא נעולה על בריחיה וללא צורך במפתח. דלת שמותקן בה מנעול בהלה, נראית כמו דלת כניסה רגילה, ניתן להתקין את המנעול בכל דלת ביטחון רב בריחית, גם בדלתות מעוצבות. 

 

היציאה דרך דלת שמותקן בה מנעול בהלה, נעשית על ידי הורדה של ידית הדלת, כמו בשימוש רגיל. אין צורך לחפש מפתח והיציאה מהדלת לוקחת פחות משנייה, מה שעשוי להיות ההבדל בין חיים ומוות.

 

את המנעול היחיד כיום המאפשר להפוך את דלת הכניסה לדלת חירום משווקת חברת טיבלוק. המנעול נקרא "מערכת לביאה"והתקנתו פשוטה ולא יקרה משום שאין צורך להחליף את הדלת כולה.


אודות מחבר המאמר

אמיר ליבובסקי, מנכ"ל מערכת לביאה - מנעול מציל חיים מבית טיבלוק בע"מ

מערכת לביאה היא מערכת הנעילה היחידה המאפשרת לצאת מהבית תוך פחות משנייה​ גם כאשר הדלת נעולה, ובכך לחסוך את שאיפת העשן האחרונה, זאת שהורגת. עם לביאה, אתם בטוחים שהילדים בטוחים.

http://www.levia.co.il/

 

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.