אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

חוויית השבוע פרשת ואתחנן

בס"ד.

 

 

פרשת "ואתחנן"

 

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

 

אתר:   www.h-y1.coi.co.il

 

 

 

"ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך..." (דברים ו'/ה').

 

"מהו בכל לבבך? בשני יצריך, ביצר הטוב וביצר הרע" (מסכת ברכות, נ"ד).

מכאן משתמע שגם היצר הרע נועד לעבוד את ה' באהבה. הכיצד?

במסכת אבות (פ"ד, מ"א) נאמר: "איזהו גיבור? - הכובש את יצרו". נאמר "כובש את יצרו" ולא "מתגבר על יצרו", מכאן אנו למדים שהצלחת המלחמה ביצר הרע באה לידי ביטוי בזה שאנו לא "מחסלים" את היצר, אלא כובשים אותו, אוסרים אותו, על מנת שנוכל לשלוט בו ולהפכו לדבר חיובי, ובכך האדם שהצליח לכבוש את יצרו הופך להיות גיבור.

כדי להמחיש את הדבר, ניקח לדוגמא את שלוש המידות המוציאות את האדם מן העולם, והן: הקנאה, התאווה והכבוד. מהיכן הן יונקות את החוזק להסיט את האדם מדרך הישר? מפני שקיימת בהן דרישה  בלתי פוסקת, ללא מידה וגבול.

קנאה - הוא חייב להשיג את מה שיש לחברו ודואג שיהיה לו תמיד את החדש ביותר.

התאווה - בטבעה היא מחייבת למלא את מבוקשה באופן שלעולם אינה מסתפקת.

כבוד - מידה שהיא מסובכת בתוך עצמה. אדם מבזבז כסף כדי להיראות עשיר, אך עם כל הכבוד שהוא רוכש בכסף הוא לא יוכל לשבת בראש השולחן יחד עם חכמי הדור הגדולים בתורה.

אך לעומת זאת האדם נמצא בדילמה: אסור לו לגרש לגמרי את מידות הקנאה, התאווה והכבוד, היות שהוא זקוק גם להן כדי למלא את רצון ה' בשלמות.

זקוק האדם לקנאת סופרים, להתעלות בלימוד התורה. כמו כן, זקוק הוא למידה התאווה, לקיים בה מצוות עונג שבת. כך זקוק הוא גם לכבוד עצמי, שמונע ממנו להתדרדר למקום לא רצוי, כך שאנו רואים שגם ברע כביכול יש צדדים חיוביים ועל האדם היהודי לנתב אותם לאפיקים הרצויים ולהתאים אותם לדרך התורה והמצוות. כאן בא לידי ביטוי "איזהו גיבור? - הכובש את יצרו". אין לדכא את היצר, אלא לאוסרו ולא לתת לו למשוך למקומות לא רצויים. יש להוציא ממנו את המיטב והמועיל לדבר מצווה בלבד.

 

 

                                                                                                               דוד דרומר

 

 


אודות מחבר המאמר

                "שיווק חינוכי עם כל הנשמה"

"אורי עוז הפקות – דוד דרומר" מפעיל מיזמים חינוכיים בתחום המדע והיהדות,במטרה לשפר את מצבם של אלפי בני נוער בישראל הזקוקים לתמיכה ולסיוע.

"אורי עוז הפקות – דוד דרומר" פועל למניעת נשירה והתדרדרות,ומעניק הזדמנות שווה להצלחה במשימות חברתיות ולימודיות.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.