אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

חינוך ילדים - הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים - איך לגרום לילד לאהוב ללמוד? חלק 1

חינוך ילדים / הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים - איך לגרום לילד לאהוב ללמוד? חלק 1

אחת מהבעיות הנפוצות ביותר בחינוך ילדים, היא כיצד לגרום לילד לאהוב את הלימודים. כי ילדים לא ממש אוהבים ללמוד בבית הספר. ואף על פי כן, צריך ללמוד בבית הספר. והשאלה הנשאלת היא, למה בעצם ילדים לא אוהבים ללמוד, ואיך בעצם אפשר לגרום לילד לאהוב את הלימודים בבית הספר?

ואם נתבונן היטב בעניין נראה, כיצד מצד האמת זו טעות לומר שילד לא אוהב ללמוד. כי ילדים מאוד אוהבים ללמוד. וההוכחה הפשוטה לכך היא, שכל ילד כל הזמן אוהב לנסות לדברים חדשים, גם אם הם מסוכנים. והכל זה כדי ללמוד. וכאשר הילד הוא צעיר, אז חוש הסקרנות שלו מפותח ביותר, ויכולת הלמידה שלו היא גדולה ביותר.

והדבר העיקרי שילדים עושים כל יום כל היום, זה ללמוד. וילדים לומדים כל הזמן. הם רוכשים שפה חדשה, שהיא שפת האם שלהם. הם לומדים את הסביבה שבה הם חיים. הם לומדים מה מותר ומה אסור. הם לומדים את עצמם ומכירים את הרצונות שלהם. הם לומדים כיצד לבצע משימות שונות וכיו"ב. כך שהדבר המרכזי שאיתו הילד מתעסק רוב הזמן, זה עם למידה.

ולא רק שילדים לומדים רוב הזמן, אלא שחלק גדול משמחת החיים של הילדים, זה הכל נובע מכך שהם לומדים כל הזמן דברים חדשים. כי השמחה של האדם, תלויה בעד כמה הוא לומד דברים חדשים. שהלימוד של הדברים החדשים, הוא יוצר אצל האדם סוג של התחדשות פנימית. וילדים צעירים הם מאושרים, גם בגלל שהם לומדים כל הזמן דברים חדשים.

וכמו שאדם מבוגר נהנה לראות דברים חדשים, וכמו שאדם מבוגר נהנה לטייל בעולם, כך ילדים קטנים נהנים ללמוד דברים חדשים. כי מבחינתם של ילדים קטנים, לימוד של דברים חדשים, הוא כמו לגלות את אמריקה בכל פעם מחדש. וכאשר ילד לומד דברים חדשים, הוא חווה חוויה רוחנית מאוד חזקה של התחדשות. כי הכל אצלו חדש לגמרי.

וכאשר ילד לומד דברים חדשים, הוא מתלהב מכך כאילו שהוא רואה מופע קסמים. כי הילד נמשך אחרי לימוד של דברים חדשים, ומתלהב מכל דבר חדש. ולכן ילדים מתלהבים מצעצועים שונים וכיו"ב, כי בשבילם זה כמו מופע קסמים. כי אצל הילדים הכל זה חדש לגמרי. והם ממש "נולדו מחדש", ואצלם הכל חדש וכולי.

ונמצא אם כן, כי הדבר המרכזי שמעסיק את הילד כאשר הוא מתבגר, זה עניין הלימוד. וא"כ השאלה הנשאלת היא, מדוע בכל זאת ילדים לא אוהבים את הלימודים של בית הספר. ואם הילד כ"כ אוהב ללמוד ולימודים זה כ"כ כיף, אז מדוע בעצם ילדים לא אוהבים את הלימודים של בית הספר?

והתשובה שניתן במאמר הזה, לאיך לגרום לילד לאהוב את הלימודים, היא בעצם תשובה לעוד שאלה ששייכת גם לעולמם של המבוגרים. כי גם המבוגרים צריכים לפעמים ללמוד דברים חדשים. ולא תמיד מתחשק לאדם ללמוד דברים חדשים. והשיטה של איך לגרום לילד לאהוב את הלימודים, היא טובה גם לאיך לגרום לאדם מבוגר לאהוב ללמוד דברים חדשים.

ואם נתבונן בעניין נראה, כי כל בני האדם בעולם שואפים כל הזמן להרגיש כמה שיותר טוב. כי האדם רוצה להיות מאושר. והאדם מטבעו מחפש לעשות את מה שעושה לו טוב. והאדם מטבעו מחפש כל הזמן ליצור אצל עצמו הנאה. וגם הילד כמו כל אדם אחר, גם הוא מחפש להנות. והסיבה האמיתית שבגללה הילד לא אוהב את הלימודים של בית הספר, היא משום שהלימודים האלו לא יוצרים אצלו שום הנאה.

כי הלימודים שהילד לומד בחייו האישיים, הוא לומד אותם באופן טבעי שלא נכפה עליו. והילד לומד את רוב לימודו, על ידי יצירת ההנאות שלו. כי הילד לומד את רוב הידע שלו, על ידי זה שהוא מנסה להשיג את המטרות שלו. ודרך זה שהילד מנסה להשיג את המטרות שלו, באמצעות זה הוא רוכש את הידע, של איך להשיג את המטרות.

לדוגמא: כאשר הילד משחק באיזה פאזל. לילד יש מטרה. המטרה היא להרכיב את הפאזל. מבחינתו של הילד, אם הוא יצליח להרכיב את הפאזל, הוא ירגיש יותר מאושר. אבל, כדי להרכיב את הפאזל, לשם כך צריך ידע. והילד לומד איך להרכיב פאזל, ורוכש את כל הידע של הרכבת הפאזל, כדי להשיג את ההנאה שיש לו בהרכבת הפאזל.

דוגמא נוספת: ילד לומד ללכת. איך הילד לומד ללכת? באמצעות זה שהוא מנסה להשיג את ההנאה שלו. ז"א, הילד רוצה להגיע מנקודה אחת לנקודה אחרת, כדי להשיג דבר כלשהו. ואז הילד מנסה להתקדם אל הנקודה הרחוקה, משום שמבחינתו של הילד, אם הוא יגיע לנקודה הרחוקה, הוא ימלא את רצונו וירגיש סיפוק והנאה. ותוך כדי זה שהילד מנסה להגיע לנקודה הרחוקה, כדי להשיג את ההנאה שלו, תוך כדי זה הוא לומד ללכת.

ולילד יש סקרנות. וכאשר דבר כלשהו מסקרן את הילד, אז הילד מנסה להשיג את המטרה שלו, כדי ליצור אצל עצמו תחושה של הנאה. וכדי להשיג את המטרה שלו ואת ההנאה שהיא תיתן לו, לשם כך על הילד לרכוש כישורים כלשהם. והילד רוכש את הכישורים שלו, תוך כדי זה שהוא מנסה להשיג את הרצונות שלו, כדי ליצור עבור עצמו הנאה.

והילד לומד לדבר, כדי שהוא יהיה מסוגל לבטא את עצמו, ולהשיג את הרצונות שלו יותר טוב. ולכן לדוגמא, מקצוע הדקדוק בד"כ הוא לא מעניין ילדים. ולכאורה הרי הילדים לומדים שפה חדשה כאשר הם ילדים. אז מדוע מפריע להם ללמוד את כללי השפה שאותה הם דוברים?

אלא, שלימוד השפה מביא לאדם תועלת מיידית וממשית. אבל לימוד כללי הדקדוק של השפה, זה לא מביא לאדם שום תועלת ממשית, מלבד זה שהוא כאילו מדבר בצורה תקינה.

כי השפה היא דרך לתקשר בין בני אדם. והשפה היא בסך הכל אוסף של צלילים, שהאדם משמיע את הצלילים האלו באמצעות הפה שלו. ובני האדם מייחסים משמעות כלשהי לצלילים כלשהם. ובני האדם לומדים להשמיע צלילים כלשהם, כדי שהם יוכלו להבין אחד את השני טוב יותר. בדיוק כמו שהחיות לומדות להשמיע צלילים כלשהם, כדי לתקשר אחד עם השני.

והילד לומד להשמיע צלילים מסוימים, דהיינו לומד את שפת אימו. כדי שהוא יוכל להשיג את המטרות שלו טוב יותר. כי כאשר הילד מבטא את עצמו, אז מבינים אותו טוב יותר, ואז הוא משיג את המטרות שלו טוב יותר. ולכן הילד לומד לדבר, כדי לבטא את עצמו, וכדי להשיג את הרצונות שלו. וכאשר הילד לומד את השפה, הדבר הזה מביא לו תועלת ממשית ומיידית של הנאה.

אבל כאשר באים ללמד את הילד את כללי הדקדוק של השפה, הילד עושה מול עצמו חישוב של עלות מול תועלת. והוא מגלה שכמות המאמץ שהוא צריך להשקיע בללמוד את כללי הדקדוק של השפה, הם לא שווים את התועלת שהוא יפיק מהלימוד. ולכן הילדים למרות שהם לומדים את שפת אימם, עדיין לימוד כללי הדקדוק של השפה, זה נתפס בעיניהם כמשהו שלא מצייר הנאה, ולכן זה לא מעניין אותם.

המשך: * חינוך ילדים / הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים - איך לגרום לילד לאהוב ללמוד? חלק 2.

המאמר מאת להצליח בכח המחשבה www.EIP.co.il | ידע - הדרך שלך להצליח

הכנס לאתר וקרא עוד מאמרים על לגרום, פסיכולוגיה, משמעות, איך להיות מאושר ועוד ...


אודות מחבר המאמר

המאמר חינוך ילדים / הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים - איך לגרום לילד לאהוב ללמוד? חלק 1

מאת להצליח בכח המחשבה www.EIP.co.il | ידע - הדרך שלך להצליח

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.