אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

האם כדאי לרכוש מכשירים סלולאריים מספק הסלולר ?

משרד התקשורת הוציא בתחילת חודש נובמבר 2009 רפורמה חדשה שמטרתה היתה להגביר את התחרות בשוק המכשירים הסלולריים ולאפשר לצרכן לקבל זיכוי חודשי, בלי קשר למקור ממנו נרכש המכשיר (חברה סלולרית אחרת, חנויות לממכר מכשירים או בחו"ל). אולם מודעות הצרכן הישראלי לנושא זה הינה נמוכה ולכן במקרים רבים אין הצרכן דורש זיכוי בעבור המכשיר.

 

הבלבול בשוק עדיין גדול ובשלב זה לרפורמה קשיים רבים ליישום בשטח ובפועל אינה אפקטיבית, זאת בעיקר בשל מודעות נמוכה של הצרכן הישראלי ועקב מידע מוטעה שהצרכנים מקבלים מנציגי השירות בחלק מהחברות.

הרפורמה אוסרת להפלות בין לקוחות שרכשו מכשירים  סלולריים מחברת הסלולר, ממנה הם מקבלים שירותים, לבין לקוחות שרכשו מכשיר במקום אחר. לא משנה איפה קניתם את המכשירים הסלולריים (חברה סלולרית אחרת, חנויות לממכר מכשירים או בחו"ל), חברת הסלולר שלכם חייבת להציע לכם זיכויים חודשיים כפי שהיא מציעה ללקוחות שרכשו ממנה את המכשירים הסלולריים.

 

להלן מובאת טבלה השוואתית לאפשרויות רכישת מכשירים סלולרים:

 פירוט

רכישת מכשיר מחברת הסלולר

רכישה מחנויות למכירת מכשירים

רכישה מכשיר סלולרי בחו"ל

אחריות ושירות

לחברת הסלולר אחריות על תקינות המכשיר (בתנאי שמשלמים על ביטוח ושירות).

בדר"כ אין אחריות על המכשיר ואין התחייבות על מלאי של חלפים לאורך זמן.

בדר"כ אין בארץ אחריות על המכשיר הסלולרי. כמובן אין התחייבות על מלאי של חלפים לאורך זמן.

אחריות על תאימות לרשת

לעיתים קיימת בעיתיות בתאימות המוחלטת של המכשיר לרשת הסלולר. לכן חברת הסלולר מבצעת בדיקות רבות לכל מכשיר לפני שחרורו למכירה.

מכשירים רבים אינם תואמים לחלוטין לרשתות הסלולר. הערה: אם בחרתם מכשיר זהה לזה שקיים אצל ספק הסלולר שלכם ובמידה ותצליחו להפעילו עם הגרסה הקיימת ברשת של ספק הסלולר, סביר להניח שלא תהיינה לכם בעיות של תאימות.

מכשירים רבים אינם תואמים לחלוטין לרשתות הסלולר. הערה: אם בחרתם מכשיר זהה לזה שקיים אצל ספק הסלולר שלכם ובמידה ותצליחו להפעילו עם הגרסה הקיימת ברשת של ספק הסלולר, סביר להניח שלא תהיינה לכם בעיות של תאימות.

מגוון המכשירים הסלולריים

לחברת הסלולר מגוון מצומצם של מכשירים המותאמים לעבודה ברשת שלה

כיום מגוון המכשירים בחנויות הנו רחב יותר מאשר מגוון המכשירים המצומצם המשווק ע"י מפעילי הסלולר.

בחו"ל מגוון גדול יותר של מכשירים, אך חשוב לבדוק תאימות לרשתות מפעילי הסלולר בארץ לפני הרישה ובעקר "גיור" לעברית.

תמיכה בשפה העברית

המכשירים המשוחררים למכירה חייבים לתמוך בעברית גם במסכים וגם בלחצנים (במידה ויש). חשוב מאוד בעת שליחת הודעות SMS.

יש לשים לב בעת קניית מכשיר בחנות לגבי התמיכה בשפה העברית. לא בכל המכשירים המוצעים קיימת תמיכה הן בממשק המשתמש והן במקשים (חריטה של אותיות בעברית(.

לרוב אין במכשיר עברית. נדרש להתאים גרסה לתמיכה בעברית (אם יש). בנוסף נדרש לצרוב אותיות עבריות על מכשירים עם מקשים (לא רלוונטי במכשירי מסך  מגע Touch).

 

תלות בספק הסלולר

כדי לעבור לחברה אחרת נדרש לשלם דמי יציאה מופרזים. הערה: כיום ניתן לעבור לספק אחר רק לאחר תשלום דמי יציאה גבוהים מאוד. יש לשים לב שכל מכשיר דור 3 ומעלה מחויבים בחבילות גלישה יקרות שבמקרים רבים לא נעשה שימוש כלל בגלישה או שימוש חלקי ביותר.

בקניית מכשיר בחנויות אין תלות בספק הסלולר. כל מה שצריך זה להתחבר לספק הסלולר לקבל מספר ו-SIM ולדבר. אין התחייבות לחבילות גלישה במכשירי דור 3 ומעלה ברכישה עצמאית (ניתן לרכוש SIM מדור 2.5 ברשתות סלקום ואורנג' בלבד. בפלאפון ניתן לרכוש רק USIM דור 3 ומעלה בלבד).

בקניית מכשיר בחו"ל אין תלות בספק הסלולר. כל מה שצריך זה להתחבר לספק הסלולר לקבל מספר ו-SIM ולדבר. אין התחייבות לחבילות גלישה במכשירי דור 3 ומעלה ברכישה עצמאית (ניתן לרכוש SIM מדור 2.5 ברשתות סלקום ואורנג' בלבד. בפלאפון ניתן לרכוש רק USIM דור 3 ומעלה בלבד).

מחיר

מחירי מחירון גבוהים במיוחד.

פריסה ל 36 תשלומים.

חיוב וזיכוי בדקות זמן אוויר בתנאי מינימום שימושים ותקופת התחייבות להסכם.

ניתן לרכוש מכשירים חדשים, מחודשים או משומשים. המחיר זול יותר למול קניית מכשיר במחיר מלא מחברת הסלולר,  אולם אין אפשרות לפריסת למספר רב של תשלומים .

במרבית המקרים רכישת  מכשיר בחו"ל זול יותר מאשר בארץ.

אין אפשרות לפריסת למספר רב של תשלומים .

 

 

לסיכום:

אמנם הרפורמה של משרד התקשורת אינה מתייחסת למגזר העסקי אלא רק למגזר הפרטי והבלבול בתחום עדיין גדול. כל עסק חייב להגדיר את המדיניות הנכונה על מנת להימנע מחתונה קתולית עם הספק הסלולרי (ללא אפשרות יציאה מההסכם וללא תשלום). יש לנצל באופן מיטבי את מבצעי השיווק וההנחות בתוכניות התמחור המגוונות של ספקי הסלולר הנוכחיים ומפעילי סלולר וירטואלים חדשים MVNO (שצפויים להצטרף לשוק בקרוב).

ברוב המקרים חברת הסלולר מוכרת את המכשירים בתוכנית ללקוחות עסקיים ב-36 תשלומים ומספקת זיכוי מלא או חלקי בצריכת דקות זמן אוויר בתנאי מינימום שימושים במסגרת התוכנית. במידה וסכומי החיוב והזיכוי בהצעת הספק הסלולרי הינם נמוכים וסבירים בגין אספקת המכשירים לעסק ללא חיוב, וכן סכומי דמי יציאה מההסכם אינם מוגזמים, אז קיימת כדאיות רכישת המכשירים מהספק הסלולרי שלכם. זאת מתוך שיקול של אחריות כוללת מקצה לקצה ללא צורך בתיאום השירות והתפעול השוטף מול מספר ספקי שירות.

 

במידה והספק הסלולרי מציע לכם מחירים בלתי סבירים של חיוב וזיכוי דקות בגין המכשירים (כשמדובר במעל 60 ₪ למכשיר חיוב וזיכוי דקות זמן אוויר) או דמי יציאה גבוהים בגין החזר שווי הטבה, ו/או חיוב לפי מחיר מחירון הגבוה של המכשיר ו/או דמי יציאה מתוכנית בסכום של אלפי שקלים למכשיר (בד"כ כ – 2,500 ₪ למנוי), אז מומלץ לשקול ברצינות רכישת מכשירים שלא מספק הסלולרי שלכם.

 

יש לציין שבמרבית המקרים כדאי לרכוש מכשיר סלולרי מהספק הסלולרי רק למשתמשים "כבדים" שממוצעי השימוש שלהם עולים על דרישות הסף של מפעילי הסלולר כתנאי לקבלת זיכוי בגין אספקת המכשיר "ללא חיוב" בחיוב וזיכוי מלא בזמן אוויר. בד"כ משתמשים "כבדים" הם מנהלים בכירים העושים שימוש מוגבר במכשיר הסלולרי שלהם ובחבילת הגלישה כולל סנכרון דואר אלקטרוני ולשרת ה EXCHANGE ושכל החשבון הסלולרי שלהם משולם ע"י חשבון המעסיק או עובדים בדרגות פיצול מעל 150 ש"ח לחודש. שאר העובדים בדרגות פיצול נמוכות יותר, מומלץ לבחון היטב כדאיות רכישת מכשירים באופן עצמאי ולא דרך הספק הסלולרי.


אודות מחבר המאמר

הכותב: שי מור-רשתי, מנכ"ל, מהנדס תקשורת מחשבים מומחה בעל תואר שני במנהל עסקים ועם מעל 20 שנות ניסיון בתחומי התקשורת.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.