אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

אלימות או תוקפנות לגיטימית?

מהי אלימות במשפחה? לפני מספר שנים התשובה החוקית על שאלה זו לא היתה חד משמעית. היום התשובה החוקית על שאלה זו מקיפה וברורה הרבה יותר. החוק מתייחס לאלימות בצורה רחבה יותר וכולל מלבד אלימות פיזית בין זוגות גם סוגים נוספים של אלימות, כגון אלימות רגשית או התעללות מילולית בתוך המשפחה. גם אדם שעוקב אחרי אשתו לשעבר או שיחות טלפון מטרידות באישון ליל מוגדרות כאלימות. מה התוצאה? גברים הנוקטים פעולות שאינן מוגדרות כאלימות פיזית אינם יודעים שמעשיהם נופלים תחת ההגדרה של אלימות במשפחה. בפועל, חוסר ידיעה זה אינו פותר אותם מעונש: אפשר להגיש נגדם תלונה, והם מסתכנים במעצר, הוצאת צו הרחקה ורישום פלילי.

אלימות פיזית, מילולית או רוחנית? כדי להבין טוב יותר את הנושא, נפנה קודם כל לחוק הישראלי הקובע כי אם האישה חשה מאוימת, מדובר באלימות, גם אם היא לא מוגדרת כאלימות פיזית. למעשה, החוק מתייחס למספר סוגי אלימות, לכל אחד מאפיינים משלו, ובהתאם לקטגוריה נקבעת חומרת המעשים והאמצעים הננקטים נגדם.

החוק מתייחס בחומרה רבה כאשר מדובר במכות או במין בכפייה, המוגדרים כאלימות פיזית חמורה. כביכול, מדובר באלימות ברורה, אולם מנתונים שהוצגו בדיונים רשמיים של ממשלת ישראל עולה כי 22% מהגברים בישראל מאמינים כי הם יכולים להכריח את בנות זוגם לקיים עמם יחסי מין בכל עת. נתון זה מעיד באופן חד משמעי על האופן בו בן זוג אחד יכול להתייחס ליחסי המין כמעשה אלים והצד השני יכול להתייחס ליחסים המיניים כדבר מובן מאליו. כאשר מדובר באלימות שכזו, בן הזוג ייעצר מיידית ויוטלו עליו צווים מגבילים. בנוסף, ייפתח נגד הבעל תיק פלילי במשטרה שיסתיים, בלא מעט מקרים, במשפט והוא יורחק מביתו.

לא רק אלימות פיזיתברוב המקרים שמגיעים למשטרה, מתלונן אחד מהצדדים, בדרך כלל האישה, כי במהלך ריב שהתלהט בן הזוג דחף אותה או הכה אותה. כתוצאה מתלונת האישה במשטרה, בן הזוג עלול להעצר ולהיות מורחק מביתו למספר ימים, בהתאם לשיקול דעתה של המשטרה. התנהגות מסוג זה מוגדרת כאלימות פיזית מתונה, באופן יחסי לאלימות פיזית חמורה.

אבל לא רק אלימות פיזית נכנסת תחת ההגדרה של "אלימות במשפחה". למשל, כאשר בריב משפחתי אחד הצדדים טורק דלת בחוזקה או זורק חפצים זוהי אלימות המכונה אלימות פיזית עקיפה, והיא עלולה להסתיים במעצרו של הצד הפוגע. במסגרת החוק הישראלי נכללים תחת הגדרת אלימות גם מעשים שבעבר לא נחשבו ככאלה. למשל, ביצוע מעקב גלוי או חשאי אחרי בן הזוג, הטרדה מילולית, בטלפון, במייל או אפילו ב-SMS. כל אלו יכולים להיחשב כמעשה של אלימות רוחנית ולהוות סיבה לפנייה למשטרה.

 

לפרטים נוספים  וייעוץ בקרו באתרנו : עורך דין אבי אילון | אלימות במשפחה,עורך דין,עורכי דין


אודות מחבר המאמר

עורך דין אבי אילון | אלימות במשפחה,עורך דין,עורכי דין

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.