אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

גז טבעי בישראל – היסטוריה בהתהוות

המאה ה-21 הביאה למהפכה של ממש בכל הקשור למקורות האנרגיה של מדינת ישראל. תוך שנים ספורות הפך הגז הטבעי  למקור האנרגיה העיקרי והמועדף לייצור חשמל, וכן לשימוש בתעשיות הגדולות. זאת לאחר גילוי היסטורי, עת התגלה ע"י שותפויות הגז דלק קידוחים ונובל אנרג'י בשנת 1999 המאגר הראשון של גז טבעי בתחום המים הטריטוריאליים של ישראל, ובכך התחילה מדינת ישראל את צעדיה הראשונים בדרכה להפוך לעצמאית מבחינה אנרגטית.

בשנת 2009 התגלו שלושה מאגרי גז טבעי: תמר 1 מול חופי חיפה, דלית 1 מול חופי חדרה ומאגר לווייתן (בשנת 2010). כל הגילויים הללו התבצעו ע"י שותפויות הגז המובילות, דלק קידוחים ונובל אנרג'י. ע"פ הערכות מומחים בענף הגז, הכנסות המדינה מההיטל על מכירת הגז הטבעי צפוי להגיע למיליארדים רבים לפי המחיר שנקבע לגז, זאת לטובת מקסום ההכנסות למשק הישראלי ולמען הדורות הבאים. לפיכך, הוחלט להקים קרן עבור אזרחי ישראל אשר תשקיע את ההכנסות מההיטל, ובכל שנה תעביר את פירות ההכנסות לאוצר המדינה.

קיים צפי לזינוק בשימוש של גז טבעי בישראל בשנים הקרובות ולחולל מהפיכה של ממש מבחינה כלכלית וחברתית. הגז הטבעי הוא משאב חיוני בהפקת חשמל, בייצורם של כמעט כל מוצרי התעשייה והשירותים במשק – כולל שוק התחבורה, כתחליף לשימוש בנפט שכל הנוגעים בדבר סבורים כי מדובר במזהם שיש להפחית את השימוש בו. בשונה משימוש בנפט, לגז הטבעי יתרונות רבים– מחירו זול יותר, הוא פולט לסביבה הרבה פחות מזהמים ומידת המיצוי שלו גבוהה יותר. גז טבעי, בשונה מנפט, הוא משאב ייחודי שניתן לשנע אותו אך ורק בצינור, או באמצעות הנזלה מורכבת, ועל כן הגז הטבעי נמכר בחוזים ארוכי-טווח. למעשה, מאז שנות ה 60 עת נמצאו גילויי הגז הטבעי הראשונים בעולם, ערכו הריאלי של הגז הכפיל את עצמו בכל 20 שנה, כך שלמעשה גילויי הגז במדינת ישראל מחזק את מעמדה הכלכלי והגיאופוליטי של ישראל ביחס לשכנותיה, ומאפשר לה לחתום על הסכמים ארוכי טווח ומורכבים אשר יבטיחו את חוסנה הכלכלי והמדיני של מדינת ישראל ביחס לשכנותיה ולאזור אגן הים התיכון.

ייצוא הגז הטבעי היא נקודות החוזק של מדינת ישראל, באשר להפיכה למעצמה אנרגטית, אשר יש בכוחה להשפיע רבות על מעמדה בעשורים הבאים. ייצוא הגז הטבעי מהווה נדבך חשוב וקריטי בהתנהלות משק הגז הטבעי, ממספר טעמים. הראשון קשור באספקת גז טבעי למשק הישראלי: ישנה חשיבות מכרעת כי על אף הייצוא, ספקי הגז הטבעי יוכלו לענות על הביקוש במשק הישראלי למשך העשורים הקרובים, הן למגזר הפרטי והן למגזר העסקי. הביקוש לגז הטבעי נמצא בעליה מתמדת בעולם בשל הגידול המסיבי שמתבצע בו בכל רחבי העולם, בתחומים של תחבורה ותשתיות, וכן מתוך הבנה כי מדובר במשאב טבעי שאיננו מזהם.

 ממחקרים שנעשו בשנים האחרונות בנושא כדאיות הייצוא, עולה כי היצע הגז החזוי גבוה באופן משמעותי מהביקוש במשק הישראלי, ועל כן ספקי הגז הטבעי אכן יוכלו לספק את הביקוש המשוער למשק הישראלי בשנים הבאות. לכן, קיימת הצדקה לאישור מכירת הגז הטבעי לשווקים בין לאומיים – ביניהם מדינות אירופה וכן מדינות במזרח התיכון, כמו קפריסין ומצרים שעמם נחתמו בשנים האחרונות הסכמי גז היסטוריים.

בנוסף, קיים הפן הכלכלי: ע"פ כלל ההערכות, ייצוא הגז הטבעי יעניק למשק הישראלי תרומה כלכלית משמעותית ביותר לטובת כלל אזרחי ישראל, והתמלוגים כתוצאה ממכירת הגז הטבעי יועברו לטובת הציבור הישראלי בתחומים של חינוך, רווחה, בריאות וכדומה.

ברחבי העולם פועלות אלפי אסדות של קידוחי נפט וגז טבעי, כמו גם בישראל. בזכות הימצאות הגז הטבעי וגילויים היסטוריים של שותפויות הגז דלק קידוחים ונובל אנרג'י, נוצרו מאות משרות חדשות בענף, בהן מועסקים מאות ישראלים במגוון רחב מאוד של תפקידים: החל במפעילים, מכונאים, חשמלאים ואנשי תחזוקה טכניים ועד לחוקרים, מהנדסים ועוד. שכרם של העובדים בענף הגז נחשב כאטרקטיבי ביותר, ומאפשר עבודה באחד התחומיים המעניינים והצומחים ביותר שנוצרו בעשורים האחרונים, אשר מאפשר הולכה של גז טבעי לכלל מדינת ישראל, ייבוא של הגז למדינות העולם ופיתוח יוזמות עתידות בענף הגז הטבעי אשר יש בכוחו לשנות ולחזק את חוסנה של מדינת ישראל באתגרים הצפויים לה.

 

 


אודות מחבר המאמר

יאנה

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.