אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

טיפול בהרטבת לילה

רבים מהילדים הבוגרים יותר עד לגיל 8 לערך,  סובלים  מתופעה  של איבוד שליטה והטלת שתן בלילה. מדובר על ליקוי במערכת הרפלקסים אשר אחראית על השליטה בשלפוחית השתן. אין מדובר על איבוד שליטה על השתן בשל שינה עמוקה, שינוי של טמפרטורה או עודף של שתייה, לחץ נפשי או אי ריקון השלפוחית בשירותים לפני השינה. יש לציין כי הרטבת לילה, יכולה להיפסק באופן טבעי בין הגילאים של שנה וחצי עד שנתיים וחצי. על פי הסטטיסטיקה ישנם ילדים שעדיין מרטיבים בלילה  ועל פי אחוזים הם בגדר של 15% עד ל-20% בגיל 18 מדובר על תופעה זו בגדר של 1.5% ועד ל-3%.

האם התופעה של הרטבת לילה היא שכיחה?

אנשים אשר סובלים מתופעה של אי שליטה על השתן בלילה, הם ילדים או מבוגרים שהם בריאים פיזית ונפשית ועל פי הממצאים, הסבירות היא של 80% כאשר הרקע הינו תורשתי. השכיחות של תופעה זו, גבוהה יותר ברב בנים והרקע הוא תורשתי..  יש לציין כ ב-70% מהמקרים, מדובר רק על הרטבה שנגרמת בלילה, אך בקרב 30% מהסובלים מתופעה זו, מתלווה להרטבת לילה גם הרטבה במהלך היום כאשר הסובל מתופעה זו הוא ער. תופעה זו של הרטבת יום, הינה איטית יותר כאשר השתן דולף לבגדים. ברוב המקרים, תופעה זו נעלמת באמצעות טיפול בהרטבת לילה אשר מעשה על ידי איש מקצוע מיומן שהוא מומחה בתחום ואף פסיכולוג קליני..

שיקום מנגנון השליטה בשלפוחית השתן באמצעות טיפול בזמזם

הטיפול הטוב ביותר בבעיית הרטבה הינו שיקום המנגנון של שליטה בשלפוחית השתן באמצעות תהליך התניה שנעשה באמצעות זמזם אלקטרוני. טיפול זה, ניתן ליישום כבר בגיל 4 שנים והוא בעל אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד. הטיפול ניתן במסגרת הדרכה ומעקב מקצועיים. טיפול  המונע הרטבת בשעות הלילה אורך בין 3-5 חודשים. יש לציין, כ רוב קופות החולים מכירות בבעיה זו והן משתתפות במימון הטיפול. גם תופעת הרטבת לילה אצל מבוגרים ניתנת לטיפול, אך השיטות תהיינה מעט שונות מאשר טיפול בתופעה זו בקרב ילדים..

קיים  גם טיפול תרופתי באמצעות הורמון, אשר מפחית את התדירות של תופעת אי שליטה על שלפוחית השתן בלילה, כאשר מי שסובל מתופעה זו לוקח אותה באופן קבוע, אך אם מפסיקים ליטול את התרופה, ההרטבה תחזור.  אחד המטפלים המומחים בתחום מזה שנים רבות, הינו ד"ר ברוך קושניר  שהוא מומחה בהרטבת לילה ובוגר תואר ראשון בפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, תואר שני בפסיכולוגיה קלינית ובפסיכולוגיה רפואית באנגליה. בזמן לימודיו באנגליה, רכש ד"ר קושניר את הכשרתו בטיפול בבעיית שליטה בסוגרים בקרב ילדים ומשנת 1982 של המאה הקודמת, הוא חוקר ומטפל בילדים עם בעיות הרטבה, חרדת אסלה, עצירות ונושאים הקשורים לגמילה מחיתולים.


אודות מחבר המאמר

מילים שוות זהב,

https://www.facebook.com/goldenWordsIL/

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.