אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

בדיקת דירוג האשראי

כאשר אנחנו מדברים על דירוג האשראי אנחנו למעשה מדברים על חיווי האשראי שאנחנו מקבלים כאשר אנחנו בעמדה למשא ומתן עם מוסד פיננסי כלשהו. הסיבה שאנחנו יכולים להיות בסיטואציה בה מתרחש משא ומתן שכזה, היא כי אנחנו מעוניינים בעסקה, עסקת אשראי. עסקת ֶאשראי זו למעשה מתרחשת מתוך התנאים המוצעים על ידי חברת האשראי, או על ידינו, בחלק מן הנסיבות. התנאים הקיימים בעסקת אשראי זאת מדברים למעשה על אחוזי ריבית, מועדי תשלום, וכן הלאה ענייני אשראי.

 

הסיבה שאנחנו רוצים לדון על תנאי עסקת  האשראי, עם מוסדות הפיננסים המעורבים במתן מסגרת האשראי המדוברת - היא שככל שמסגרת האשראי, מאפשרת תנאים נעימים ונוחים יותר - כך הכסף שאנחנו "משקיעים" בעסקת אשראי שכזו הוא נמוך, ומופחת יותר. ואם אנחנו נמצאים בעסקת אשראי מסוימת, זה כי אנחנו מעוניינים למנף את הכסף, לטובת מטרה לטווח הארוך או הקצר - כשהמטרה היא שההשקעה הכספית, מתוך הכסף שמינפנו - תישא תשואה, שתאפשר לנו - לכל הפחות - לשלם בחזרה לחברת האשראי, ולמצוא את עצמנו בחן וחסד כלכלי, גם כן.

 

התשואה שהכסף שלנו "עושה", או "מייצר", מתוך הכסף שלווינו ממוסדות פיננסים אלו - ומינפנו אותו לכדי תשואה, התשואה המתרחשת כתוצאה מכך - היא למעשה מקוזזת עם תנאי הריביות ושאר ענייני עסקת האשראי שביקשנו.

 

לכן, יש לנו עניין עם תנאי אשראי נוחים ונעימים - שאנחנו יכולים לשאת ולתת עליהם בעת עסקה עם חברת האשראי - וכמובן, עצם כך שנהיה "זכאים", מבחינת אותה רשות מתן-מסגרת-אשראי, לקבל גישה לעסקה הזאת.

 

כך שיש לנו עניין גם בתנאי אשראי נעימים לכיס הפיננסי, בין אם אנחנו ישות פרטית או עסקית/משפטית, וגם באישור עסק ת האשראי למטרתנו העסקיות/משפטיות או האישיות וכיוצא בכך, הן לטווח הארוך והן לטווח הקצר.

 

במילים פשוטות - אנחנו רוצים לקבל את העסקה, ושהיא תהיה טובה לנו, שהיא תיטיב עימנו בכל רבדי הקיום שלנו - ובאופן פשוט, שיהיה לנו נוח יותר בכיס לאחר שביצענו אותה והסכמנו לה. כמו גם לאחר שעמדנו בתנאי ההסכם שלה - שמצבנו עדיין מאוזן, יציב ונעים - לאור החלטת אשראי טובה שבחרנו לקבל ולקחת תחת אחריותנו. אנחנו רוצים לחתום ולהחליט על הסכמי אשראי טובים ונעימים, לא כן?

 

במידה שכן, אנחנו יכולים להיכנס אליהם מלכתחילה ביתר קלות - כאשר יש לנו מינוף בעסקה. איזה מינוף יכול להיות לנו? במשא ומתן מול מוסדות פיננסים? ובכן, זה הזמן להציג את דירוג האשראי שלנו.

 

וזו למעשה מטרת בדיקת דירוג האשראי עבורנו - כדי שנדע איפה אנחנו עומדי םביחס למוסד הפיננסי - כמה הם יכולים להתרשם מדירוג האשראי שלנו? האם הוא מצוין? טוב מאוד? טוב? פחות מכך?

 

זה יכול להשפיע על הצורה בה אותו מוסד פיננסי יתפוש את רמת הסיכון וההשקעה בעסקת אשראי עימנו - ככל שהוא ייתרשם לטובה, כך הוא יציע תנאים טובים יותר. אם לא יהיה רושם חיובי ברמת הסיכון שהוא תופש על פי דירוג האשראי שאנחנו מציגים לאותו מוסד פיננסי - דרך הערכאות המוסדיות לכך - ייתכן שהוא יבקש "לבטח" את עצמנו לטובת הסיכונים שהוא חושב שאנחנו יכולים לאפשר לו, לאור המידע המסתמן בדירוג האשראי שהוא רואה למולו בעת מעמד עסקת האשראי.

 

בכל אופן, אם מבדיקת דירוג האשראי עולה שהוא קרוב יותר למספרים המגרדים את הטווח הנמוך של הספקטרום, דוגמת 0, אז אפשר שאותו מוסד פיננסי - יהיה זה בנק, או חברת מתן אשראי כלשהי, וכן הלאה - פשוט לא ייתעניינו ליצור עסקת אשראי שכזאת. זה בסדר, זו החלטתם. ואם כן - אפשר שזה יבוא בתנאים לא נוחים, ולא נעימים - תלוי בפרספקטיבה שלנו על כך.

 

כך שהרושם שאותו מוסד פיננסי מקבל על סמך הנתונים שאנחנו מציגים לו - משפיע על התנהלות עסקת האשראי. כך שבדיקת דירוג האשראי יכול לסמן לנו איפה אנחנו מבחינת צפי הסיכונים שאותו מוסד פיננסי מחשב לעצמו - כדי שנדע איזה כוח מיקוח יש בעסקאות פיננסיות שכאלה, ולבקש יותר בהתאם. כמובן שהכוח הפיננסי, כוח המיקוח שלנו נשען על הרבה יותר מאשר דירוג אשראי - ועם זאת, זה רק חלק בעולם הבירוקרטי שאפשר להתייחס אליו כדי למנף עסקאות אשראי נעימות ומועילות יותר. בהצלחה.


אודות מחבר המאמר

אשלי כהן

בדיקת דירוג האשראי ומחיקת בי די אי שלילי

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.