אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מה שכל בעל עסק ועצמאי צריך לדעת על הגשת דו"ח שנתי למס הכנסה

הדו”ח השנתי הוא אחד מאבני היסוד של ניהול תקין של הנהלת חשבונות של כל עסק. זהו כלי חשבונאי ראשון במעלה מבחינת רשויות המסים למעקב ולפיקוח, אך הוא גם כלי שמסייע לכם בעלי העסקים והעצמאים לקבל תמונה מהימנה על ההתנהלות העסקית.

אז מהו בעצם הדו”ח השנתי? הדו”ח השנתי הוא סיכום הכנסותיו של העצמאי או בעל העסק אל מול הוצאותיו בשנה החולפת. הוא ישמש את פקיד השומה על מנת לחשב מהי ההכנסה והרווח ממנה ייגזר שיעור המס בו תחויבו. לאור זאת, ברור שאחת ממטרות העל שלנו הינה לכלול בדו”ח במסגרת החוק את מירב ההוצאות המגיעות לכם, וזאת על מנת לצמצם את תשלום המס בהתאם למסגרת הרגולטורית שקבע המחוקק ושיעור המס.

את הדו”ח חייב להגיש כל אדם, למעט שכירים (אלא במקרים ספציפים), וזאת לאחר מספר חודשים בתום השנה הקלנדרית אליה מתייחס החוק. אי הגשה במועד עלולה לגרור סנקציות (קנסות בגין פיגורים, עיקולים) ולכן חשוב שתעבדו בצורה מקצועית על הדו”ח וזאת כדי להימנע ממפגש לא נעים עם רשויות המס.

דוח שנתי למס הכנסה הינו דוח המרכז את כל הכנסותיו של הנישום (זה שנדרש לתשלום המס) עליו מוטלת חובת הגשת הדוח לשנת המס. ישנה חשיבות רבה לאופן מילוי הדו"ח השנתי, מועד ודרך הגשתו שכן מילוי לא נכון של הדוח השנתי למס הכנסה יכול להביא תשלומי מס וקנסות שלא מחויבים המציאות.

אופן הגשת דוח שנתי למס הכנסה

הגשת דוח שנתי למס הכנסה מבוצע באמצעות טופס 1301, כשבטופס זה מדווחים כל הכנסותיו של מגיש הדוח (הנישום) וכן נתונים נוספים רלוונטיים לאותה שנת מס בגינה מוגש הדו"ח ושיש להם השפעה על חבות תשלום המס כגון: זכאות לנקודות זיכוי, הפסדים עסקיים והפקדות לקופות גמל.

בטרם הגשת הדוח במשרדי מס הכנסה יש לשדר אותו באמצעות האינטרנט על לתאריך 31.5 בשנת המס העוקבת אלא אם יצאה הודעה אחרת, ומי שמגיש את הדוח באמצעות מייצג (רו"ח או יועץ מס) יכול לקבל אורכה להגשת הדוח עד לתאריך 30.11 וזאת רק במידה והמייצג עמד בתנאים מסוימים שנדרשו ממנו.

החייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה

סעיף 131 לפקודת מס הכנסה קובע כי כל תושב ישראל מעל גיל 18 וכן תושב חוץ שהפיק הכנסה בישראל יהי חייב בהגשת דוח שנתי למס הכנסה, אולם בתקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון) ניתנו פטורים במקים רבים מהגשת הדוח השנתי למס הכנסה. להלן מספר דוגמאות לאלו שנותרו חייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה:

בעל שליטה בחברה בישראל.

המסמכים הנלווים להגשת הדוח השנתי למס הכנסה

באופן עקרוני יש לצרף מספר אסמכתא כמעט על כל סעיף עליו אנו מדווחי בטופס 1301, לכל דוח ישנם את המסמכים הרלוונטיים אליו אולם ככלל המסמכים השכיחים ביותר הינם:

חשוב מאוד לציין שהגשת הדוח השנתי מחייבת דיווח גם של הכנסות והוצאות בן או בת הזוג, ולפיכך כל המסמכים המוזכרים לעיל מתייחסים לכל אחד מבני הזוג.


אודות מחבר המאמר

למידע נוסף לבעלי עסקים ועצמאים על הנהלת חשבונות, ראיית חשבון וייעוץ מס ניתן למצוא אצל אהרן ושות', משרד רואי חשבון בירושלים.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.