אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

בדיקת סוכר, הכלי הטוב ביותר לניהול מחלת הסוכרת

מחלת הסוכרת נוצרת בעקבות בעיה בייצור או בתפקוד של הורמון האינסולין. מדובר בהורמון אשר מופרש מתאי הלבלב, ותפקידו לקחת את הסוכרים מהדם ולהכניס אותם אל תוך התאים לטובת ייצור אנרגיית החיים. כידוע, ישנם שני סוגים של סוכרת: סוכרת מסוג 1 (המכונה גם סוכרת נעורים) וסוכרת מסוג 2 (המכונה גם סוכרת מבוגרים). אמנם בשני המצבים מנגנון איזון הסוכר אינו פועל כמו שצריך, אבל למעשה מדובר בשתי מחלות שונות, בעלות מנגנון שונה ותוצאה דומה. בסוכרת מסוג 1 מערכת החיסון תוקפת את תאי הלבלב ולא מאפשרת להם לייצר את הורמון האינסולין, כך שמדובר למעשה במחלה אוטואימונית, ואילו בסוכרת מסוג 2 ישנה בעיה במנגנון כניסת הסוכר לתאים. כך או כך, חולי הסוכרת נדרשים לנטר את רמות הסוכר בדמם באמצעות בדיקת סוכר, על מנת לשמור על איזון לאורך זמן. 

 

על החשיבות של בדיקת סוכר בזמנים שונים של היום  

 

רמות הסוכר בדם של אדם בריא משתנות במהלך היממה. כך גם רמות הסוכר של חולי סוכרת. אולם, בעוד שאצל אדם רגיל רמות הסוכר ינועו תמיד בתוך הטווח הנורמאלי והבריא, אצל חולי סוכרת ישנה סכנה לעליה או ירידה חדה של רמות הסוכר, מה שעשוי להיות מצב מסכן חיים, או לגרום לסיבוכים וחולי. באמצעות בדיקת סוכר פשוטה בסיוע של מכשיר הגלוקומטר או הסנסור, יכולים חולי הסוכרת להיות המעקב רציף אחר רמות הסוכר בדם, ולפעול בהתאם. ישנם כמה נקודות במהלך היממה בהם חשוב לבצע בדיקת סוכר: 

 

בדיקת סוכר בבוקר לאחר צום: חשוב מאוד לבצע בדיקת סוכר מיד עם הקימה. ישנם לא מעט אנשים שקמים עם סוכרים מעט גבוהים בעקבות צום הלילה, ונוסף על כך ישנה תופעה בה הכבד מפריש סוכרים לזרם הדם במהלך צום ממושך על מנת למנוע ירידות חדות, מה שגורם לעליה ברמות הסוכר.  

 

בדיקת סוכר כשעתיים לאחר הארוחה: המרכיב העיקרי (לצד מרכיבים נוספים כמובן) אשר משפיע על רמות הסוכר בדם הוא המזון אותו אנחנו צורכים. מזון עתיר בפחמימות יתפרק לסוכרים ויצריך טיפול באינסולין או כדורים בהתאם. בדיקת סוכר כשאתיים לאחר הארוחה מסייעת לחולי סוכרת לבדוק את השפעת המזון על גופם, ולטפל בהתאם במידה ויש צורך.  

 

בדיקת סוכר בעת ביצוע פעילות גפנית: פעילות גופנית מסייעת לירידה בתנגודת האינסולין בגוף. פירוש הדבר הוא שהגוף מפרק טוב יותר את הסוכרים לאחר הפעילות הגופנית, ולעיתים יהיה צורך בהפחתה במינוני האינסולין. לרוב, לאחר פעילות אירובית הסוכר עשוי לצנוח, אולם יש סוכרתיים שבמהלך פעילות משקולות למשל, מדווחים דווקא על עליה ברמות הסוכר. בדיקת סוכר פשוטה תוכל לסייע לסוכרתי להיות במעקב גם בעקבות השפעת הפעילות.  

 

בדיקת סוכר לפני השינה: אחת הבדיקות החשובות במהלך היממה היא בדיקת סוכר לפני השינה. רמות סוכר נמוכות מידי עשויות לסכן את הסוכרתי במצב של היפוגליקמיה (ירידה חדה של רמות הסוכר בדם), ובסכנה ממשית שהגוף לא יתעורר בעקבות כך. ניתור הסוכר ואכילה בהתאם לפני השינה, מונעת את הסכנות המיותרות.  


אודות מחבר המאמר

שניר שגב

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.