אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

איך לבחור מדרסים

מדרסים, רפידות, ספידות, ריפוד לנעל - זה טוב או לא ? צריך או לא צריך ? בואו נעשה קצת סדר בדברים. מדרס הוא המקום שבו דורסת, דורכת, כף הרגל. מכיוון שכף הרגל נמצאת בבסיסו של מבנה ייחודי ומרתק, הגוף שלנו, יש חשיבות רבה לאופי ולאיכות הדריכה. כמו במקרה של מטוטלת, כך גם כאשר מדובר בכף הרגל: שינוי קטן בלחץ ובזוויות כף הרגל עשוי ליצור שינויים גדולים מאוד ככל שמתרחקים ממנה אל הברכיים, האגן, הגב והראש. אם כך, מה תפקידם של מדרסים ואיך לבחור את מה שמתאים עבורנו ?

 

 

לפני שנבחר מדרסים, כמה מילים מקדימות בנושא כף הרגל וחשיבותה:

כשם שהעמידות של בניין מתחילה ממצב היסודות, כך גם יציבות השלד ותפקודם של מערכות העצבים והשרירים קשור ומושפע מאוד ממצב כפות הרגליים. למשל, לחץ מוגבר על העקבים מקרין במיוחד על הגב התחתון. לחץ מוגבר באזור האצבעות עלול לגרום לבעיות בעיניים, בחגורת הכתפיים ובראש. אם כף הרגל נשענת יותר על צידה החיצוני, הרי שיש לחץ לא סימטרי בברכיים, אשר יכול להוביל לכאבים וגם לשינויים בתפקוד שלהן.

כדי לבחור את המדרסים המתאימים, יכול לעזור אם נדע שקיימים כמה סוגים. לכל אחד מהם מטרות וייעוד שונה:

1. מדרסים לשמירה על יציבה מאוזנת

2. מדרסים לספיגת זעזועים

3. מדרסים להשפעות בריאותיות אחרות

4. מדרסים לתפקידים מיוחדים

 

1. מדרסים לשמירה על יציבה מאוזנת    כשאומרים "מדרסים" רובנו, כנראה, חושבים על השימוש הזה. רוב היום אנחנו הולכים נעולים בנעליים. הנעליים מגיעות, בדרך כלל, מפס ייצור אחיד וזהה. אך, מכיוון שכל כף רגל ייחודית ושונה מחברותיה – הרי שיש צורך להתאים את הנעל בדיוק לנועל. מדרס אחד תומך טוב יותר בקשת שטוחה ומדרס אחר דווקא בקשת מוגבהת במיוחד. מדרס שלישי עוטף היטב קרסול מעוגל ומדרס רביעי שומר על בסיס הבוהן דווקא. כשהולכים עם מדרסים אשר מתאימים לנו בדיוק, כף הרגל מנצלת טוב יותר את יכולותיה. התחושה שמתקבלת היא של יציבות רבה, של נוחיות ושל הליכה קלה יותר. אם קודם לכן נוצר בגוף מתח, או שהופיעו כאבים כתוצאה מיציבה לא מאוזנת, מקומות כאלה ישתחררו וישתפרו גם הם בהדרגה.

מדרסים איכותיים מותאמים לכף הרגל של כל אחד מאיתנו באמצעות מדידה מדויקת. כיום, מקובלות בעיקר הטבעה של כף הרגל בחומר רך, כמו גבס או קצף. לחילופין, מתבצעת גם מדידה של לחץ כף הרגל על הקרקע באמצעות דריכה על משטח ממוחשב.

כדאי לדעת:

- אם הצורך במדרסים נובע מיציבה לא מאוזנת, המדרסים עשויים להקל על המצב אך אינם משנים אותה.   שיפור של יציבה מחייב תשומת לב ופעילות יזומה, כמו התעמלות ותרגילים ממוקדים. גם המצב הנפשי   והרגלי התזונה מתבטאים ביציבה, ויש להתייחס גם אליהם אם רוצים שיפור יסודי.

- לצד השיפור והיתרונות את המדרסים האלה יש לעדכן ולהחליף כל כמה חודשים, בגלל הבלאי שגורמים   משקל הגוף וההליכה. 2. מדרסים לספיגת זעזועים    מדרסים אלה מיועדים, בראש ובראשונה, למי שהפעילות שלהם גורמת לחבטות חוזרות בכף הרגל וממנה עוברים הזעזועים דרך השלד אל הגוף כולו. אצל מי, למשל ? אצל ספורטאים. במיוחד שחקנים במשחקי כדור, קופצים, רצים ואצנים. הגוף שלנו בנוי, אומנם, להליכה על כפות הרגליים. יחד עם זאת, תנועות של ריצה וקפיצה מעבירות את כל משקל הגוף בפתאומיות אל כף הרגל כולה, או אל חלקים ממנה. הפעילות החוזרת הזו מפעילה עומס מיוחד על כפות הרגליים והוא עלול להתבטא במתיחה מוגברת של גידים ורצועות, בשחיקה מהירה יותר של מפרקים ובשינויים של מבנה העצמות.אלה הם מדרסים מיוחדים, מכיוון שהם אמורים לאזן בין שתי פעולות אשר נוגדות זו את זו -  מצד אחד להאט את החבטה של הרגל ולספוג לתוכם את משקל הגוף ועם זאת, לשמור על קשיות מסוימת כדי לאפשר את הנוקשות אשר נדרשת לצורך תנועה מהירה.

כדאי לדעת:

- כיום, משולבת בכל נעל ספורט טכנולוגיה גבוהה ומתקדמת. נעל ספורט איכותית מציעה כבר ספיגה של זעזועים ואף יותר מזה, הגנה על מפרקים, גידים, שרירים, רצועות ועצמות וכל זה בהתאמה לאופי הפעילות הייחודית לכל סוג של ספורט. לכן, לפני שקונים מדרסים מסוג זה מומלץ לשקול לקנות נעל איכותית מתאימה. נעל מכסה ומגנה על שטח גדול יותר. - שילוב של נעל איכותית, בהתאמה לסוג הספורט, יחד עם מדרסים מותאמים אישית, מסעיף 1, עשויי להיות שילוב מצוין.

3. מדרסים להשפעות בריאותיות אחרות    כאן, יש מגוון של מדרסים. בין אלה שנזכיר נמנים:- מדרסים להקלת הלחץ בנקודות מוגדרות בכף הרגל: למשל, למי שסובלים מ"דורבן" או יבלת. הכאב הלא נעים במקומות אלה עשוי להשתפר עם ההגנה של מדרס מתאים. בדרך כלל, במדרס כזה יש חור, או שקע באזור הרגיש, מה שמונע לחץ וכאב. - מדרסי ג'ל: מדרסים אלה עושים שימוש בחומר חצי נוזלי, כדי לחלק את משקל הרגל על שטח רחב, ולמנוע לחץ נקודתי. חשוב לשים לב לאיכות המעטפת, כדי למנוע חירור ונזילה של החומר.- מדרסים מגנטים: יש מגוון של מדרסים מסוג זה, והמטרות המוצהרות שלהם קשורות ב: שיפור חילוף החומרים, שיפור זרימת הדם (בכל כף הרגל, או בנקודות מסוימות), השפעה על התיאבון ועל מצב הרוח. הגישה הכללית טוענת, כי שדה מגנטי תקין הכרחי לחיים בריאים. מכיוון שמרבית היממה אנחנו נמצאים בסביבה שיש בה הרבה מתכת וחשמל, השדה המגנטי אשר סביבנו משובש. מדרסים אלה באים לשפר את המצב על ידי "החזרה של הטבע" לחיים, דרך כף הרגל.

כמה טיפים איך לבחור מדרסים מגנטים מתאימים:

- מדרסים מגנטיים, כמו לחם וכמו יין, יש מסוגים ובאיכויות שונים מאוד זה מזה. חשוב לבחור את המתאימים לנו ביותר. רצוי מחברה מוכרת, אמינה ובעלת האישורים הנדרשים והמלצות.- מידת ההשפעה של מדרסים מגנטים תלויה בכמה גורמים. אחד החשובים שבהם, הוא השטח של הכיסוי המגנטי בתוך המדרס. במילים אחרות -  כמה מן מגנט משפיע, למעשה, על כף הרגל. קיימים מדרסים רבים שבהם שתולים כמה מגנטים שטוחים בתוך רפידה (אשר עשויה מעור או מחומרים סינטתיים). ההשפעה שלהם היא נקודתית בלבד. מדרסים אחרים מציעים שטח כיסוי גדול יותר, ולכן – גם השפעתם גדולה בהתאם.- בטיחות השימוש תלויה בין השאר בסוג המגנטים אשר במדרס. כדי לקבל השפעה חיובית, אין צורך במגנט חזק במיוחד. מכיוון שהרגלים נוגעות במגנטים כמה שעות ביום, בתוך הנעלים, גם עוצמה נמוכה ובינונית מספיקות בהחלט (לפי ה FDA עוצמה גבוהה נחשבת מעל 2000 גאוס).- מכיוון שיש דעות שונות לגבי העדיפות שבשימוש במגנטים עם קוטב צפון א דרום, מומלץ להשתמש במדרסים אשר מציעים שדה מגנטי כמה שיותר מאוזן.- איכות החומר ממנו עשויים המדרסים משפיע הן על היעילות והן על אורך החיים שלהם. לפני הקנייה מומלץ לבדוק את אחידות החומר ואת הגמישות. מדרסים אחידים וגמישים סביר שיחזיקו מעמד זמן ארוך יותר. 4. מדרסים לתפקידים מיוחדים    בהתאם לצו האופנה המשתנה, או לטעם האישי, יש מדרסים שכל תפקידם הוא שינוי גובה הנועל אותם. תוספת של מדרס, עשוי שעם או ספוג, בדרך כלל, עשויה להתבטא בתוספת של גובה שאינה נראית לעין רגילה.

 

כדאי לזכור:- מדרס כזה, אם הוא מוכנס לנעל רגילה, עלול לגרום לשיבושים, הפרעות וחלילה גם לנזקים. זאת, מכיוון שהכנסת מדרס לנעל שאינה מתאימה לו משנה את מקום כף הרגל בתוך הנעל. שינוי זה עלול לגרום ללחץ מוגבר על גב כף הרגל ועל האצבעות (לחץ כזה מקרין אל החזה, הכתפיים, הראש והפנים), ולהשפיע גם על מצב הרוח. בנוסף לזה, הגבהת הרגל בנעל עלולה להקטין את התמיכה ואת ההגנה לקרסול, ולהגביר את הסכנה של נקע או פריקה של המפרק. מה יכול לעזור כאן ? אם נמדוד את הנעל עם המדרס בתוכה לפני הקנייה, ונבדוק את הנוחיות ואת היציבות תוך כדי הליכה בה.

 


אודות מחבר המאמר

על המחבר:נריה נצר מומחה לשיפור ביצועים. יזם, יועץ ומנחה במגזר הפרטי והציבורי, בישראל ובחו"ל משנת 1988. שותף במערך עסקים בינלאומי לקידום הסינרגיה של אדם, סביבה וטכנולוגיה.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.