אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

הוצאה לפועל – סמכויות ונקיטת הליכים

הוצאה לפועל הוקמה במטרה להסדיר חובות. מחד, יש את הנושה, לו חייבים סכום כסף, מאידך יש את החייב, שמתקשה או מתחמק מתשלום החוב, מסיבה זו או אחרת.

במקרים של חמקנות יש בסמכות ההוצאה לפועל לנקוט במספר רב של הליכים כנגד החייב.

 

על פי רוב נשלחת אל החייב אזהרה מטעם הוצאה לפועל או עורך דין, כי עליו לפרוע את חובו לנושה. במקרים מסוימים מגיעים להסדרים, אולם לא פעם קורה שהחייב מתחמק עוד בטרם קיבל את האזהרה. מה עושים? פונים אל הוצאה לפועל והיא יכולה לפעול בכמה דרכים, כדי לנסות ולהסדיר את החוב.

 

הוצאה לפועל יכולה נקוט בהליך אחד, או בכמה במקביל, הכול תלוי בחומרת המצב ובחמקמקותו של בחייב.

 

א.      הוצאה לפועל: עיקול מיטלטלין אשר ברשותו של החייב - אחד ההליכים החוקיים אשר ברשות הוצאה לפועל הוא עיקול מיני מיטלטלין אשר ברשות החייב, אך גם כאלו שלא ברשותו. בכדי להפעיל הליכים אלו יש למלא טופס ולשלם למוציא אל הפועל את שכר העבודה, וזה יצורף לחובו של הנושה. חשוב לציין כי הוצאה לפועל אינה יכולה לעקל דברים כגון ביגוד, מיטה, או מזון, הנחוצים  לחיים השוטפים. מרגע שיצא צו זה על החייב לפרוע את חובו תוך עשרה ימים. במידה והחייב לא פרע את חובו יגיע המוציא אל הפועל ויעקל את מיטלטליו. במידה ולאחר 14 יום לא משולם החוב, נמכרים מיטלטליו של החייב בצורת מכרז, והכסף מועבר אל הנושה.

ב.      הוצאה לפועל: עיקול זכויות ונכסים – במקרים רבים רשות הוצאה לפועל יכולה לפעול על מנת לעקל נכסים ממשיים אשר ברשותו של החייב, על מנת לפרוע את חובו. הליך זה נקרא לא פעם "תפיסת נכס". על מנת לערוך הליך זה על ידי הוצאה לפועל יש לברר תחילה אילו נכסים יש ברשותו של החייב. בהקשר הזה, אפשר לציין כי הוצאה לפועל יכולה אף לעקל את רכבו של החייב ועוד זכויות רבות אחרות.

ג.       הוצאה לפועל: צו עיכוב יציאה מן הארץ – עוד סכמות אשר נמצאת בידי רשות הוצאה לפועל היא הוצאת צו עיכוב יציאה מן הארץ, כנגד החייב, כמובן. בצורה כזו, החייב לא יוכל לברוח מחובותיו. במקרים רבים, יתחייב החייב להפקיד את דרכונו ברשות הוצאה לפועל, על מנת להבטיח כי זה יישאר בארץ עד אשר חובותיו יפרעו על ידיו.

ד.      הוצאה לפועל: צו חיפוש – ראש הוצאה לפועל יכול להוציא צו חיפוש, במידה והנושים סבורים כי החייב מסתיר נכסים או רכוש, אצלו או אצל אחרים. צו זה אומר שניתן לחפש מיטלטלין, נכסים ואפילו לערוך חיפשו על גופו של החייב. במידה ונתגלו נכסים או מיטלטלין, יכולים לעקל את שנמצא, למכור אותם ולשלם לנושה.

ה.     הוצאה לפועל: מאסר – הליך נוסף שיש ביכולתה של רשות הוצאה לפועל להפעיל הוא מאסר. רשות הוצאה לפועל מפעילה סמכות זו לעיתים רחוקות ורק במקרים שבהם יש ודאות כי החייב מתחמק מלשלם את חובותיו. סכמות זו של הוצאה לפועל לא תיושם על מי שאינו מסוגל לשלם את חובותיו, למשל.

 

 

אם כן, נראה כי לרשות ההוצאה לפועל יש סמכויות רבות, בנוסף לסמכויות אלו יש ביכולתה של הרשות להוצאה לפועל להפעיל גם מעצר מונע ועיקול נכסים ומיטלטלין אשר בידי צד שלישי.

 

בכל מקרה, במקרים כגון אלו, יש להתייעץ עם עורך דין מומחה על מנת להפוך הליכים אלו לחלקים הן מן הבחינה הבירוקרטית והן מן הבחינה הפסיכולוגית.

 

 


אודות מחבר המאמר

טופ אינטראקטיב - פרסום באינטרנט

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.