אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

תיקי אלמ"ב ללא הרשעה

בית המשפט בדרך כלל ירשיע נאשם בין אם הנאשם הודה שדברים שיוחסו לו בכתב האישום, ובין אם בית המשפט מצאו אשם אחרי הצגת עדויות.

חריג לכלל זה, במקרים מסוימים ובהתקיים קריטריונים שנקבעו בפסיקה, בית המשפט לא ירשיע את הנאשם בעבירה פלילית שיש עמה קלון.

לבחירה באי הרשעה סיבות רבות, אבל, השיקול העיקרי מאחורי הגיון זה של המחוקק, הוא להימנע מהכתמת שמו של אזרח שבדרך כלל התנהגותו היא נורמטיבית בהרשעה הפלילית, על כל ההשלכות החברתיות והתעסוקתיות הגלומות בכך.

תיקים פליליים שנכנסים לקטגוריה של תיקי אלימות במשפחה או כפי שהם מכונים על ידי גורמי אכיפת החוק- תיקי אלמ"ב, הם תיקים שלא בהכרח מאופיינים בנאשמים ששייכים לחתך סוציו-אקונומי כזה או אחר. תיקים מסוג זה נפתחים כנגד נאשמים מכל רובדי האוכלוסייה.

גם תיקי אלימות במשפחה עשויים להסתיים בלי הרשעת הנאשם, אם הוא עומד באותם כללים אשר קבעה הפסיקה שבהתקיימם או שבהתקיים מרביתם תיתכן אי הרשעתו של הנאשם בדין.

כאמור לעיל, הסיבות בגללן איפשר המחוקק את אי הרשעתו של נאשם בדין הן מקרים בהם יש נסיבות מיוחדות וחריגות, שיש ביכולתן ליצור יחס בלתי סביר בין חשיבות הרשעת נאשם לבין רמת הפגיעה בו כתוצאה מן ההרשעה. במקרים חריגים אלו, עשויה להתקיים הצדקה לעשיית שימוש בסמכות השיפוטית של אי-הרשעה.

על מנת לבחון נסיבות אלו יש לבדוק כמה דברים:להתחשב במשמעותה של העבירה שנעברה מבחינת הנורמות החברתיות לבחון את זהותו של עובר העבירה ואת מעמדו הציבורי לבדוק באיזו מידה זהותו משפיעה על עוצמת הפגיעה שנגרמה מהעבירה על המערכת הציבוריתמה תהיה השפעתה של אי ההרשעה על ההליך הפלילי בכללותומהו המסר החברתי שמתקבל ממנה במקרה דנן

כדאי לציין כי סמכות זו של בית המשפט יכולה להתממש גם אם בית המשפט כבר הרשיע את הנאשם אך טרם גזר את דינו, על ידי ביטול ההרשעה והמרתה באי הרשעת הנאשם, בין אם יש סנקציה נוספת בצידה של אי ההרשעה ובין אם לאו. מיותר לציין כי לא ניתן לגזור עונש של מאסר כלשהו על הנאשם, לרבות עונש מאסר על תנאי, אם ההליך מסתיים באי הרשעה.

כשעו"ד מייצג נאשמים בתיקים פליליים, חשוב מאוד שידריך את הנאשם בהבנת המשמעות של אי הרשעה. לא אחת יידרש הנאשם להציג מסמכים המעידים על הטענות הנטענות מטעמו שיש בהם להצדיק את אי הרשעתו. כמו כן לעתים קרובות יידרש לעבור הליך שיקומי בהדרכתהנחיית גורמי רווחה ו/או גורם חיצוני אחר המתמחה בטיפול בתחום בו עבר הנאשם את העבירה. אי לכך ובהתאם לזאת, שיתוף הפעולה מצידו של הנאשם הוא קריטי, והכנה נכונה מצד הסנגור עשויה לסייע רבות.

הוגש נגדך כתב אישום, והרשעה בפלילים תהרוס לך את הקריירה, או תביא לאובדן מקום העבודה, אתה מוזמן להתייעץ עם משרדנו על סיכויי התיק ללא הרשעה.

 


אודות מחבר המאמר

ענת אשבל|גישור בישראל || מגשרת בתל אביב

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.