אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מה לעשות כנגד תלונת סרק על אלימות במשפחה?

כיום מוגשות יותר ויותר תלונות בגין עבירות של אלימות במשפחה. כמה מתוכן הן תלונות אמיתיות וכמה תלונות סרק? מה ניתן לעשות אם אתה מוצא את עצמך מואשם בתקיפת משפחתך?

הרבה נשים היום מגישות תלונות סרק נגד בני הזוג שלהן, דבר שנחשב לכוח רב בבתי המשפט בתהליכי גירושין. גברים רבים נפגעים רגשית וכלכלית מתלונות הסרק הללו. גברים המואשמים בהאשמות פליליות שקריות נגד ילדיהם או נשותיהם נמצאים בסיכון מבחינת מקום עבודתם וכיוון שכך פרנסתם בסיכון, ולרוב הכנסתו של הגבר היא מקור פרנסה יחיד.

החוק למניעת אלימות במשפחה התשנ"א - 1991 אומר שאדם רשאי לפנות בבקשה להרחיק את בן זוגו מהבית במקרה של אלימות במשפחה אל בית המשפט לענייני משפחה. בית המשפט בודק את גרסות הצדדים, ובמקרים בהם בן הזוג נוהג באלימות, מורהכי בן הזוג יורחק מהבית. אלימות יכולה להיות מוכחת בעזרת תלונות במשטרה או אישורים רפואיים על חבלה גופנית, איומים או התעללות נפשית ממושכת וחריגה. צו הגנה ניתן בדרך כלל לתקופה של עד שלושה חודשים, אך לעתים בית המשפט רשאי להאריך את התקופה מפעם לפעם עד לחצי שנה. במקרים מיוחדים ביותר יכול בית המשפט להאריך את התקופה של צו ההגנה עד לשנה.

לעתים התלונה המוגשת שקרית. בית המשפט רואה זאת בחומרה רבה והדבר מהווה עבירה על החוק ואף יכול לפגוע בבן הזוג שהגיש את תלונת הסרק בהליך הגירושין עצמו, שכן בית המשפט או בית הדין יפקפק באמינותו במהלך המשפט. לפעמים בן הזוג שהגיש תלונה במשטרה מתחרט ורוצה למשוך את תלונתו. בעיקרון, ניתן לבטל תלונה שהוגשה בגין אלימות במשפחה. יחד עם זאת, לא תמיד מספיק לבקש מהמשטרה פשוט להפסיק את החקירה - מרגע שהוגשה התלונה על אלימות במשפחה, החקירה תיפסק רק במידה והחוקר האחראי על החקירה וקצין אגף חקירות מרחבי יאשרו את הבקשה להפסקת החקירה, מחוסר עניין לציבור.

מומלץ להתייעץ עם עורך דין החל משלב החקירה הראשוני.תפקידו של עורך הדין במסגרת עבירות אלימות במשפחה הינו תפקיד חשוב ביותר. אם הוגשה כנגדך תלונה על אלימות במשטרה, רק עורך דין מנוסה ומקצועי יוכל לבחון כראוי את תיק החקירה ולעבור על העדויות שנגבו. במקביל, עורך הדין שלך ינסה לאסוף ראיות נוספות ולבחון את מידת אמינות התלונה, והאם מדובר באשמת שווא שקרית. גם כאשר הנך אשם בביצוע העבירה, עורך דין מתמחה בעבירות אלימות במשפחה יוכל לדאוג לצמצום הפגיעה ולעיתים אף בהפחתת כתב האישום.

[לידיעתך: עבירות אלימות במשפחה נכללות בתוך עבירות תקיפה בחוק העונשין. בעבירות אלימות במשפחה הכוונה לתקיפה במסגרת המשפחתית, כלומר אלימות כלפי בן או בת הזוג (לרבות ידוע/ה בציבור), ילדים והורים. במקרים רבים, חקירה של מקרי אלימות במשפחה נפתחת דווקא עקב דיווח של שכנים, קרובי משפחה או בעלי תפקידים כגון עובדות סוציאליות, פקידות סעד, רופאים בבית חולים או גורמים בבית הספר (במקרה של אלימות כלפי ילדים) ולא כתגובה לתלונה של קורבן האלימות עצמו.]

 


אודות מחבר המאמר

ענת אשבל|גישור בישראל || מגשרת בתל אביב

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.