אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

על הסכם גירושין, בתי דין רבנים ומה שביניהם

לידיעתכם עובדות מספר שחשוב לדעת בטרם תגיעו להחלטה העשויה לשנות את חייכם:

בדברים כ"ד א' נאמר: "כי ייקח איש אישה ובעלה והיה אם לא תמצא חן בעיניו כי מצא בה ערוות דבר וכתב לה ספר כריתות ונתן בידה ושילחה מביתו".

חובה שתהיה עילה בבואכם להגיש תביעת גירושין, וזאת רק במידה ואין הסכמת שני בני הזוג לגירושין. במקרה בו קיימת הסכמת שני בני הזוג אז אפשר להגיע להסכם גירושין, וכדאי מאוד שההסכם יהיה מנוסח ע"י עורך דין. יש לאשר את הסכם הגירושין בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה. אקט הגירושין מתבצע עפ"י ההלכה היהודית בבית הדין הרבני בין בני זוג יהודים. יש להדגיש כי גם כאשר בני הזוג נישאו בנישואים אזרחיים בארץ או בחו"ל הגירושין מתבצעים בבית הדין הרבני. במקרים בהם בני הזוג אינם יהודים אך בני אותה דת, הגירושין מתקיימים בבית הדין הדתי של אותה דת (בתי דין למוסלמים, בתי דין לנוצרים וכדומה). במקרים בהם בני הזוג נישאו בנישואיי תערובת עליהם להגיש בקשה להתרת נישואין לבית המשפט העליון. הליך הגט אורך מספר שעות שכן כותבים אותו על מגילת קלף. הבעל אוחז בגט הקרוי גם בשם "ספר כריתות" ומניחו בידי האשה, המגביהה את ידיה, צועדת צעדים מספר, חוזרת, ובזהובכך מסתיים הטקס. בני הזוג נדרשים לבוא בבגדים צנועים לטקס הגירושין אך אין צורך ללבוש לבוש דתי .בתי הדין הרבניים החלו לנקוט בסנקציות נגד סרבני גט (גברים ונשים). ההגבלות מפורטות בחוק בתי הדין הרבניים (קיום פסקי דין לגירושין) התשנ"ה - 1995, וחייו של הסרבן נעשים קשים ביותר כתוצאה מכך (לדוגמה: הליכי מאסר, עיכוב יציאה מהארץ, שלילת רשיון נהיגה, הגבלות על פעילות בחשבון בנק ועוד).

סיבות לחיוב האשה בגירושין:במקרים חריגים ביותר ניתן לחייב את האשה לתת גט לבעלה.להלן פירוט העילות לחיוב האשה בגירושין:

1. מחלת נפש – כאשר האשה היא חולת נפש והבעל לא ידע על כך בעת בה התחתן עמה.

2. מומים גופניים - כאשר לאשה יש מום המונע חיי אישות או גורם לעקרות. בעל החי עם אשתו עשר שנים והיא לא יכולה להביא ילדים לעולם, רשאי לגרשה.

3. עוברת על דת יהודית – האשה נוהגת באלימות פיזית או מילולית כלפי בעלה, מתנהגת בפריצות ובחוסר צניעות. הבעל יכול להשתמש בסיבה זו רק כאשר מדובר בהתנהגות שגרתית של האשה ומתוך כוונה זדונית לפגוע בבעלה (אם מדובר במקרים בודדים או שהם בעלי הצדקה בשל התנהגות הבעל, אז לא ניתן להשתמש בסיבה זו). יש לציין כי אם הבעל סלח לאשתו ומנהל עמה חיי אישות אז הוא לא יורשה להשתמש בעילה זו.

4. עוברת על דת משה - אשה אשר גורמת לבעלה במתכוון לעבור על איסורי הדת. כמו אשה המאכילה את בעלה באוכל לא כשר ללא ידיעתו. בעל שלא שמר כשרות בביתו לא יוכל להשתמש בעילה זו. יצוין כי אם הבעל סלח לאשתו ומנהל עמה חיי אישות אז הוא לא יוכל להשתמש בסיבה זו.

5. בגידה – מעשי כיעור. כאשר הבעל חושד שאשתו בגדה בו מבלי שיהיו לו הוכחות לכך הוא רשאי לגרשה, אך היא אינה אסורה עליו והוא רשאי למחול לה על כך.אשה אשר זנתה תחת בעלה - זהו המקרה היחיד בו הבעל אינו יכול למחול לאשתו והוא מחויב לגרשה והאשה אסורה לבעלה ולבועלה (אסורה גם לבעל וגם לגבר האחר). אשה שזנתה תחת בעלה אינה רשאית לכתובתה או למזונותיה.אשה שנאנסה ויחסי האישות היו שלא מרצונה, מותרת לבעלה אלא אם הוא כהן והיא אינה מאבדת את כתובתה ומזונותיה.

עילות לחיוב הבעל בגירושין:במקרים חריגים ביותר ניתן לחייב את הבעל לתת גט לאשתו. חיוב הבעל בגט עוד קשה יותר במקרים מסוימים מחיוב האשה בגט כמו במקרה של בגידה הרי שאז לא ניתן לחייב את הבעל בגט אם הוא בוגד באשתו.להלן נפרט את הסיבות לחיוב הבעל בגירושים:

1. מחלת נפש - כאשר הבעל הוא חולת נפש והאשה לא יודעה על כך בעת שהתחתנה עמו.

2. אלימות - כאשר האשה סובלת מאלימות קשה ביותר מצד בעלה, ניתן לחייב את הבעל בגט.

3. יחסי אישות (יחסי מין) - בעל שאינו מקיים עם אשתו יחסי אישות בתכיפות מסוימת ללא כל הצדקה בריאותית יחשב כבעל מורד וניתן לכפות עליו גט. בעל שאיבד את כח הגברא לצמיתות ניתן לכפות עליו גט.

4. מומים גופניים - בעל הסובל ממום גופני הגורם לאשתו להיגעל ממנו או שיש לו מחלות מסוכנות ומדבקות המונעות ממנה לקיים עמו יחסי אישות, ניתן לכפות עליו גט. כאשר הבעל עקר ניתן לכפות עליו גט לאחר שהוכח כי האשה מעוניינת בילד והבעל אינו מסוגל לעבר אותה במשך 10 שנים.

 

 

זכויות הגבר מידע משפטי לפרידה וגירושין | זכויות הגבר , אבהות , בדיקת אבהות


אודות מחבר המאמר

זכויות הגבר מידע משפטי לפרידה וגירושין | זכויות הגבר , אבהות , בדיקת אבהות

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.