אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

העסקת עובד במאה ה 20

כיום, אפילו לתפקידים כלליים ולא מקצועיים המועמדים נדרשים לעבור תהליכי מיון שאורכים שבועות וכוללים סדרת ראיונות, מרכזי הערכה, סימולציות, בחינות בכתב ועוד. הסיבה לכך טמונה ברצונם של המעסיקים להבטיח כי הם בוחרים את האנשים המתאימים ביותר לתפקיד.כיום מעסיקים מוכנים להשקיע משאבים רבים בתהליך מיון העובדים, מתוך מחשבה שתהליך מיון יעיל ואפקטיבי יוכיח את עצמו והעובדים שיועסקו יתגלו כמתאימים ביותר למשרה, ויישארו בה זמן רב. זאת ועוד, מעסיקים הגיעו לידי הכרה כי בבחירת עובד למשרה, חשוב לקחת בחשבון לא רק את ניסיונו התעסוקתי של העובד או השכלתו, אלא גם ובעיקר את מאפייניו האישיותיים. מסיבה זו התווספו לתהליכי המיון מבחנים ושיטות שנועדו לעמוד עם טבעם, אופיים ואישיותם של המועמדים. אחד מהם הוא שליחת כתב ידם של המועמדים למשרה לאבחון גרפולוגי כגון גרפולוגיה או פוליגרף.

גרפולוגיה היא תורה המנתחת את אישיותו ואופיו של אדם על פי כתב ידו: צורת האותיות, צפיפות המילים והאותיות, גודלן, אופן פריסתן על גבי הדף ועוד. הגרפולוגיה אומצה על-ידי מעסיקים רבים שכן היא מאפשרת ללמוד על מועמדים למשרה פרטים שקשה ואף בלתי אפשרי לדלות באמצעי מיון אחרים, כגון: ראיונות, מבחני אישיות, סימולציות ועוד. הגרפולוגיה מספקת למעסיקים מידע חשוב אודות האדם שמתמודד על המשרה: האם הוא אדם ישר, אמין, תחרותי, עצלן ועוד תכונות אחרות שרלוונטיות לכל סוג עבודה או למשרה ספציפית.

גרפולוגיה באה לידי ביטוי בשלבים הסופיים של תהליך המיון, בדרך כלל כאשר נותרים שניים או שלושה מועמדים. הסיבה לכך טמונה בעובדה ששליחת כתב יד לבדיקה גרפולוגית עולה לארגון כסף רב, ולכן מעסיקים מעדיפים להשתמש בה במינימום האפשרי: עבור מעט מועמדים ועבור המשרות החשובות יותר בארגון. גרפולוגיה אף פעם לא תהווה כלי מיון יחיד עבור משרה. היא תמיד תשמש ככלי מיון נוסף לראיונות, מבחנים מקצועיים, סימולציות וכדומה. הסיבה לכך היא העובדה שגרפולוגיה היא כלי תומך החלטה. המעסיק אשר בחר מספר מועמדים סופיים על סמך השכלתם או כישוריהם המקצועיים, רוצה להיות בטוח בכך שעשה את ההחלטה הנכונה ובחר באנשים שאין להם בעיות מהותיות באישיותם ובאופיים.

אולם גם לשימוש בגרפולוגיה יש חסרונות. העיקרי שבהם טמון בעובדה שישנן שיטות שונות לניתוח גרפולוגי, ולכן יתכן מצב שבו גרפולוגים שונים יכולים להגיע למסקנות שונות בנוגע לאותו כתב יד. מסקנות סותרות לא מועילות למעסיק. כמו כן אנשים יכולים "לעבוד" על הגרפולוג על ידי שינוי ועיוות כתב ידם, כתיבה ביד הלא דומיננטית שלהם, או באמצעות שימוש בכתב ידם של אחרים. במובן זה הגרפולוגיה לא שונה מהשימוש בבדיקת פוליגרף. גם תוצאותיו של הפוליגרף אינן חד משמעיות, גם על מכשיר הפוליגרף אנשים מסוימים מצליחים לעבוד, ומכשירי פוליגרף שונים יכולים להציג תוצאות שונות לגבי אותו מועמד.


אודות מחבר המאמר

אורן לפיד

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.