אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

משמעות ביטוח רכב על רכיביו השונים

פוליסות ביטוח רכב הן מהפוליסות הנפוצות והמוכרות ביותר. לצערנו תאונות דרכים הן עניין יומיומי וכמעט ואין נהג אשר לא עבר תאונת דרכים, בין אם קטנה או גדולה, בחייו. למרות כי אנשים רבים משלמים מידי חודש בחודשו כספים רבים לחברות הביטוח על מנת לוודא כי בעת הצורך יהיה  פיצוי כספי על נזקים כאלו או אחרים העלולים להגרם בעת נהיגה, או אפילו בעת חניה, לא תמיד קיימת מודעות לרכיבים השונים המרכיבים פוליסת ביטוח רכב מעין אלו.

ביטוח רכב – ביטוח חובה

פוליסות ביטוח חובה לרכב כשמן כן הן. פוליסות אלו הן חובה ברכישתן. לא ניתן לשחרר רכב מסוכנות מכירת רכבים לפני הצגת פוליסת ביטוח חובה ברת תוקף, ונהג אשר נתפס נוהג ברכב ואינו מסוגל להציג ביטוח חובה בר תוקף צפוי לקנס ולמשפט.

פוליסות ביטוח חובה באות לוודא כי בעת תאונה, הנהג, הנוסעים וכן הולכי הרגל אשר היו מעורבים בתאונה יזכו בפיצוי אשר יכסה טיפולים רפואיים עקב פגיעה בעת התאונה. בנוסף, מזכה ביטוח זה בסכום כסף חד פעמי במקרה מוות וכן בפיצוי למקרה פגיעה קבועה והטלת מום כפי המוגדר בחוק.

במקרים מיוחדים יתכן כי הולכי רגל וקרובי משפחה אשר לא היו מעורבים ישירות בתאונה אלא נפגעו פגיעה נפשית עקיפה יזכו לפיצוי באמצעות ביטוח זה.

פוליסות ביטוח חובה אינן מטפלות בכל נזק אשר עלול היה להגרם לרכוש בעת תאונה כגון פגיעה ברכב עצמו או ברכבים אחרים.

ביטוח רכב – ביטוח מקיף

פוליסות ביטוח מקיף לרכב הינן פוליסות ביטוח הבאות לבטח מפני סיכונים כספיים הכרוכים בנזק חומרי לרכב עצמו. נזק כגון זה עלול להגרם לרכב לא רק בעת תאונה אלא גם עקב גניבה או ניסיון לפריצה, כמו גם עקב נזקי טבע שונים כגון שריפות.

ביטוח מקיף לרכב אינו ביטוח אשר חובה לרכשו, אולם במרבית המקרים מומלץ לבעלי רכבים חדשים יחסית בני מתחת לתשע שנים לרכשו משום כי תיקון רכבים עלותו גבוהה מאד מחד ועלות רכישת רכב חדש חלופי במקרים של גניבה או טוטל לוס אף היא גבוהה ביותר. ביטוח מקיף עשוי לאפשר תיקון כזה או רכישה חלופית כמו גם להקל על חיי המבוטחים במקרי תאונה ואחרים.

ביטוח רכב – ביטוח צד ג'

פוליסות ביטוח רכב הנוגעות לנושא צד ג' מטפלות במצבים בהם נתבע הנהג על ידי בעלי רכוש אשר אינו הרכב אשר נהג בו עבור נזקי רכוש אשר נגרמו להם. דוגמאות נפוצות לתביעה מצד צד שלישי היא בעת תאונה, בעל הרכב אשר התאונה אירעה שלא באשמתו על פי רב יתבע את חברת הביטוח של הנהג אשר התאונה נגרמה באשמתו. יש לשים לב כי קביעת האשמה, גם במקרים בהם האשמה ברורה לכאורה, נקבעת בבירור בין חברות הביטוח של התובע וחברת הביטוח של הנתבע – ולא על פי הודאה באשמה של אחד הנהגים. למעשה, אחד הסעיפים המצוים בפוליסת ביטוח צד ג' הינו איסור אי הודאה באשמה אשר עלול להוביל לכך כי קביעה שונה של אשמה בין חברות הביטוח השונות מאשר זה אשר הודה באשמתו יבטל את זכות הנתבע לקבלת פיצוי או יחייבו בתשלום פיצוי כיוון שחברת הביטוח אשר אמורה לשלם עבור הנזק הנגרם אינה מכירה באחריותו לתאונה ולכן אינה משלמת ואילו וחברת הביטוח השניה מכירה באחריותו לתאונה ולכן אף היא אינה מוכנה לשלם עבור הנזק.

ביטוח צד ג' על פי רב מצורף כחלק מפוליסת ביטוח מקיף. רכבים ישנים בני יותר מתשע שנים נוהגים לפעמים לבטחם בביטוח צד ג' בלבד.

 


אודות מחבר המאמר

מרצה בענייני ביטוח

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.