אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

אמנות התשאול

ישנן דרכים שונות להוציא מידע אנשים. טכניקות ראיון בחקירות הן ייחודיות לכל חוקר פרטי וטכניקה שביכולתה לעבוד עבור חוקר ובלש פרטי מסוים עלולה לא לעבוד עבור חוקר פרטי אחר. לכל חוקר או בלש יש דרכים משלו ואת הטכניקות אותן הוא מוצא מתאימות לביצוע חקירת שטח של גורמים שונים, באופן אשר יביא לו את התוצאות הטובות ביותר. בכל מקרה עדיף להתכונן לפני ביצוע החקירה וליצור אפיון מדויק של מי הולכים לראיין, כמה הוא קורב למושא החקירה ואם ניתן אז גם מהו אופיו.

ישנן כמה קטגוריות בסיסיות בהן אפשר לסווג את המקורות האנושיים הללו: 1. מתושאלים שמסרבים למסור מידע ולשתף פעולה. הטכניקה הטובה ביותר לתשאל נחקר מסוג זה היא תחת כיסוי.

2. אלו אשר ישלחו את החוקר הפרטי לכיוונים שונים, רובם בלתי נכונים. על החוקר לדעת כיצד לברור את התבן מן המוץ ולהצליב מידע עם מקורות נוספים על מנת להגיע לאינפורמציה מדויקת.

3. נחקרים ומקורות שימסרו אינפורמציה שקרית. הדרך הכי טובה להתמודד עם אנשים מסוג זה היא לשאול את אותה שאלה בכמה וריאציות ולבדוק אם התשובה המתקבלת זהה.

חוקר פרטי בעל ניסיון ילמד מבעוד מועד, ככל הניתן, את טיבם של אלו אותם הוא מתעתד לתשאל וזאת על מנת שידע לנקוט בגישה הנכונה בעת החקירה הפרטית. למשל: אם החקירה היא של אבא של חייב שנעלם, מן הסתם הדרך היעילה ביותר לקבל מידע תהיה לתשאל את אותו אדם תחת כיסוי ותוך הסתרת המטרה האמיתית של התשאול.

חוקרים ובלשים פרטיים, ביצוע חקירות ותשאול תחת כיסויבמהלך העבודה השוטפת של בלש פרטי או של חוקר פרטי יש מקרים בהם הוא יידרש לפעול בדרך חקירה ותשאול סמוי ותחת כיסוי. חקירה תחת כיסוי היא אחד הכלים היעילים ביותר של החוקר הפרטי ואם היא מבוצעת בצורה מקצועית היא יכולה לקדם את החקירה משמעותית. אם החקירה בכיסוי נעשית בצורה לא טובה היא לא תפיק כלום ולעתים עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לחקירה הפרטית שמתנהלת.

אפשר להגדיר חקירה תחת כיסוי דבר שנעשה במטרה להשגת מידע מסוים, אודות החקירה שאנו מנהלים. ככלל, לביצוע טוב של הליך זה, על החוקר לבצע את החקירה כך שהוא נראה כבלתי מזיק ולא מכוון בצורה ישירה אל אובייקט החקירה ובמידה מסוימת של הטעייה.אופן שאינו מזיק הינו בעצם איש שיש לו הסבר הגיוני ומניח את הדעת לשאול שאלות מסוימות לגבי הנחקר, מבלי ששאלות אלו ישקפו דבר שלילי כלשהו.הטעייה היא לתת לצד השני להבין שמשוחח עמו אדם "לגיטימי" ולא חוקר.

הפרטים הקטניםהאדם הממוצע בדרל כלל לא שם לב לפרטים הקטנים. האדם הממוצע שקוע בעצמו ועוסק בענייניו. ניתן לראות זאת גם בדרך הקבועה בה הוא נוסע מידי יום לעבודתו. הוא לא ישי לב איזה מודל וצבע היה הרכב שחלף לידו לפני שניות מספר, מי נהג בו גבר או אישה, מספר האנשים שהיו בתוכו וכד', פשוט כי אין לו צורך בכך. כמה זמן לוקח לך לזכור מספר טלפון?חוקר פרטי צריך לאמן את מוחו לפרטים הקטנים. ניתן להגיע לרמת אימון כזו בין היתר על ידי כניסה לחדר לדקה או שתיים, יציאה ורישום מהזיכרון של כל הפריטים שאנו זוכרים בחדר תיאורם ומיקומם.פרטים מספקים לנו תמונה מסוימת של אנשים. אפשר להסיק מלבושם מידע לא רק על פעילותם אלא גם על מהות עבודתם. בלחיצת יד נוכל לשים לב לחוזק הלחיצה, לכמות הזעה. עין מאומנת תדע לעלות על פרטים רבים רק מהתבוננות באדם בעת הליכתו.הסביבה הביתית תדע לספק לחוקר פרטי המאומן בראיית הפרטים הקטנים, הרבה מידע. מידע רב ניתן לדלות מהאופן בו אנשים עונים על שאלות. לאנשים יש את הנטייה לקבל כל דבר כפי שהוא נראה לכאורה. תפקידו של חוקר פרטי הוא להסתכל ולבדוק לעומק ומתחת לפני השטח.


אודות מחבר המאמר

http://detect.co.il/

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.