אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

אלצהיימר - מה צריך לדעת?

כיום כאשר תוחלת החיים בישראל ובעולם ממשיכה לעלות, יותר ויותר אנשים מגיעים לגילאים מופלגים, אך יחד עם תוחלת חיים ארוכה, מגיעים גם תסמיני הזקנה ובניהם מחלות האופייניות לגילאים מבוגרים.

אחת מהמחלות האלו היא מחלת האלצהיימר הנכללת במחלות דמנציה, אשר פוגעת בכ- 10% מהאוכלוסייה המבוגרת בישראל ונחשבת לאחת מהמחלות הקשות ביותר להתמודדות. 

עד היום ולאחר לא מעט מחקרים שנעשו בנושא, טרם נמצאו הסיבות הברורות למחלת אלצהיימר ואחר הדברים היחידים הידועים, הוא שהמחלה נובעת מהורשה של תאים הפועלים במוח. ככל שעוברות השנים הולך ומתברר יותר ויותר הקשר בין הגנים לבין אלצהיימר כמחלה שעוברת באופן תורשתי, אך הרפואה כיום עדיין אינה במצב בו ניתן לאחר בדיקה גנטית של הורים, להצביע על הסיכוי של ילדם ללקות באלצהיימר.

אלצהיימר מופיעה באופן הדרגתי, כאשר תסמיניה הראשונים מאופיינים לרוב בפגיעה בזיכרון לטווח קצר או בבלבול ומשום שתופעות אילו עלולות להופיע גם כחלק מתהליכי הזדקנות טבעית, פעמים רבות המחלה מאובחנת רק בשלב מאוחר יותר כאשר מופיעים יתר התסמינים. נורות האזהרה אמורות להידלק כאשר אדם מבוגר מסוגל לזכור באופן מדויק אירועים מהעבר הרחוק, אך בשום פנים ואופן אינו מסוגל להיזכר מה עשה בבוקר של אותו היום.

בשלבים מאוחרים יותר של המחלה קיימת פגיעה גם בזיכרון לטווח ארוך ולאחר מכן גם קשיי התמצאות. מבוגרים הנמצאים במצב מתקדם של המחלה מתקשים לרוב לזהות את המקום בו הם נמצאים וזקוקים שוב ושוב להבהרות בנוגע ליום או לשעה.

אחד המאפיינים שהופכים את המחלה לכל כך קשה להתמודדות הוא איבוד הזיכרון בנוגע לבני משפחה וקרובים, מה שהופך אותה ללא פחות קשה לקרובים מאשר שהיא קשה לחולה עצמו.

יחד עם איבוד הזיכרון וחוסר ההתמצאות הברורים, אצל 50% מהחולים באלצהיימר מופיעים גם תסמיני דיכאון, חרדה, יחד עם התנהגות פרנואידית. משום כך מרבית החולים בדמנציה, אלצהיימר ובוודאי אילו הנמצאים בשלבים מתקדמים של המחלה זקוקים להשגחה משך 24 שעות ביממה. חולים המושארים ללא השגחה עלולים להוות סכנה לעצמם או לסביבתם ולשם כך קיימים היום פתרונות של מטפלים צמודים או מסגרות מיוחדות כמו מחלקות סגורות בבתי אבות סיעודיים.

הטיפול בחולי אלצהיימר משתפר עם השנים - הן בגלל המודעות למחלה ובגלל העליה במספר החולים.


אודות מחבר המאמר

המאמר בשיתוף אינדקס גיל הזהב - אלצהיימר, טיפול בחולי אלצהיימר, מציאת בית לחולי אלצהיימר

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.