אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

גורמי סיכון למיגוון מחלות חניכיים

גורמי סיכון למיגוון מחלות חניכיים


 
מחלות חניכיים הן מחלות זיהומיות מהן סובלת במידה זו או אחרת כמעט כל האוכלוסיה.
ההבדלים במידת החומרה של המחלה בין אדם אחד למשנהו הביאו למחשבה, שישנם גורמי סיכון המגבירים את עוצמת המחלה באנשים החשופים להם, ואינם משפיעים באנשים נטולי גורמי סיכון.
נעשה מחקר שכלל אלפי נתרפאים עם דרגות שונות של מחלות חניכיים, ונבדק הקשר בין חומרת המחלה לבין משתנים שונים, שהוגדרו כגורמי הסיכון.
גורמי הסיכון חולקו למקומיים , סיסטמים וגורמי רקע.
 

מחלות חניכיים - גורמים מקומיים


 
היגיינה אוראלית לקויה
 
ממצא זה, שכלל ריבוי אבנית ופלאק, היה הגורם מספר אחד בהתהוות דלקות חניכיים הרסניות. באוכלוסיה זו נמצאה שכיחות רבה ביותר של דלקות עמוקות, שהתפשטו אל רקמות התמיכה של השיניים וגרמו לאובדן תמיכה, ניידות שיניים ונשירת שיניים.
 
שיחזורים לקויים
 
סתימות וכתרים לקויים, אשר אינם מותאמים היטב לשיניים או בעלי שוליים רחבים יתר על המידה, גרמו להצטברות פלק ואבנית מעל למקובל.
 
 
 
צפיפות שיניים ועמדה לא תקינה של שיניים בקשת מהוה מלכודת לשאריות אוכל שקשה לנקותן, ולפלק אשר מסתייד והופך לאבנית. 
 

מחלות חניכיים - גורמים סיסטמיים


 
סוכרת
 
מהווה גורם סיכון חמור ביותר, הן עקב השפעה עקיפה על אספקת דם לחניכיים והאטת ריפוי דלקות, והן עקב השפעה ישירה על רקמת החניכיים. הקשר שנמצר כאן היה דו כיווני: דלקת חניכיים גרמה להעלאת רמת הסוכר, ושיפור מצב החניכיים הביא לירידה ברמת הסוכר. מסקנת המחקר לגבי חולי סוכרת היא שהם חייבים בהקפדה יתרה על היגיינה אוראלית, וחובה עליהם לבצע ניקוי אבנית בתדירות רבה ביותר, על מנת למנוע אובדן שיניים, וכדי לשפר את מצבם הכללי, דבר שעשוי להביא לירידה בכמות התרופות או מינון האינסולין הנצרך. 
 
עישון
 
נמצא כגורם סיכון ראשי למחלות חניכיים. נמצא קשר ישיר בין כמות העישון לבין חומרת המחלה. אצל מעשנים יש התפתחות מהירה והרסנית ביותר של המחלה, ופגיעה ברקמות התמיכה בשכיחות רבה ביותר. מומלץ למעשנים לבקר אצל שיננית בתדירות רבה ביותר, שכן הם נמצאים בקבוצת הסיכון הגבוהה ביותר להרס רקמות התמיכה של השיניים.
 
גנטיקה
 
נמצא קשר בין מחלות חניכיים אצל הורים , לחומרת המחלה אצל ילדיהם. מומלץ לבעלי רקע גנטי של מחלות חניכיים לתת דעתם לסיכון בו הם נמצאים.
 
מין
 
שכיחות המחלה גבוהה יותר אצל גברים.
 
גיל
 
מחלות חניכיים נפוצות וחמורות יותר אצל מבוגרים, הן בשל הקפדה פחותה על היגיינה אוראלית בגיל המבוגר, והן בשל ירידת תנגודת הגוף. יש להקפיד על ביקורים תכופים אצל השיננית. 
 
 
 

מחלות חניכיים - גורמי רקע


 
מצבי לחץ ומצוקה
 
נמצא כי הם מגבירים את עוצמת וחומרת מחלות החניכיים.
 
אוסטאופורוזיס
 
נמצא קשר בינו לבין מחלות חניכיים ורקמות התמיכה.
 
 
 
תוצאות המחקר, הגם שהן מעניינות, ומאפשרות להבין מדוע פלוני סובל ממחלת חניכיים בעוד אלמוני מוגן מפניה, הן בעיקר בעלות רקע אקדמי. שכן, אין גבר יכול להפוך לאשה, ואין מבוגר יכול להפוך לצעיר. הגורם היחיד הניתן לשליטה הוא כמות העישון, אולם כיום סיכוני העישון ידועים לכולם , וכל מעשן, עושה זאת למרות הסיכון הידוע לו.
 
מסקנה מעשית אחת לפחות הוסקה מהמחקר: בכל מצב סיכון, הקפדה על היגיינה אוראלית וביקורים תכופים אצל שיננית וביקורות אצל רופא השיניים הפחיתו את חומרת המחלה. שכן, מעל כל גורמי הסיכון שנימנו, קיים הגורם המקומי של אבנית ופלאק, והוא הגורם העיקרי למחלות חניכיים הרסניות ולאובדן שיניים. אין ספק שביקורים תכופים יותר אצל השיננית ואצל הרופא חוסכים הן ניתוחי חניכיים והן אובדן שיניים. 

אודות מחבר המאמר

ד"ר דורון אבניאלירח' אפשטיין 1 תל- אביב 6296203-6050889 052-8333121פקס: 03-6056347dravnieli@gmail.comwww.avnieli.co.il

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.