אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

לחיות טוב בגיל שנתיים

מעטים מוסדות החינוך הפועלים כיום בישראל שנחשבים לפורצי דרך ומובילים. 'גן ירוק בטבע' הוא שונה בכך שהוא מתייחס לילדים הקטנים כגדולים. דפנה בלזר והצוות החינוכי המלווה אותה פיתחו את הגישה ההוליסטית שהועתקה בהצלחה למוסדות חינוך נוספים בכל רחבי הארץ, ושמה את קרית אונו על המפה החינוכית בישראל.

הגנים של היום שונים הגנים של פעם. על רקע זה בולט גן הילדים "גן ירוק בטבע" שבקרית אונו, הפועל בשיטת חינוך שמשלבת את הטוב בשיטות חינוך רבות ומוכרות לשיטה הרמונית אחת.

השיטה פותחה על ידי הגננת דפנה בלזר, קיבוצניקית ואשת חינוך מנוסה, שיחד עם צוות של אנשי חינוך ופסיכולוגים פיתחה את השיטה, שבמרכזה התפיסה שהשלב החינוכי המשמעותי ביותר הוא בגיל הרך דווקא. "ניתן להקביל בין השקעה בחינוך לבניית בניין", אומר ד"ר מאיר מנחם, הפסיכולוג הקליני שמלווה את דפנה וצוותה. "אם היסודות חלשים, הבניין לא יהיה יציב, אך כאשר הבניין עומד על תילו, אין דבר שיכול לפגוע בו".

ואכן, בגן של דפנה מתחילים את בניית היסודות כבר בגיל הצעיר: "האתגרים שעומדים בפני הילדים של היום שונים לגמרי מהאתגרים שעמדו בפני הילדים בעבר. אני מאמינה, שבמידה ולא נחדיר בהם כבר בשכבת הפעוטון כלים להתמודדות עם העולם האמיתי, הם יתקשו להתחרות עם ילדים אחרים כשיהיו בוגרים".

לדבריו של ד"ר מנחם: "יצרנו כאן התאמה בין כמה שיטות חינוך, והשתדלנו לבחור את הכי טוב מכל שיטה. זהו תהליך שדפנה התחילה בו לפני כעשר שנים, ומאז הוא הולך ונבנה ביחס לסביבת החיים המשתנה. בייחוד כשמדובר בחינוך בחברה שהיא דינמית ומתפתחת. אנחנו בודקים ללא הרף, לומדים ומשפרים. הכל מתבצע בצורה החוויתית ביותר והכי מהנה: מצד אחד מקבלים כלים, מצד שני רוכשים חוויות".

ואכן, הנאה וחינוך הן מילות המפתח בגן של דפנה: העיקרון החינוכי של שיטתה קובע, כי נכון שהילדים ישתלבו בסביבתם הטבעית, ולהעניק להם מיומנויות שיחזקו תחושות של ביטחון עצמי, ויעזרו להם לפתח כלים שיגבירו את מודעותם העצמית.

"אני מאמינה, שקודם כל ילדים צריכים שידברו אליהם בגובה העיניים", אומרת דפנה, "ילדים מבינים הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים לעצמנו. אם מערכת החינוך הייתה מתייחסת אל הצעירים כאל אנשים קטנים שמבינים את המתרחש סביבם, כמובן לצד תשומת לב אישית ופרטנית, אני סבורה, שתוך כמה שנים נגדל חברה טובה יותר, שהאנשים בה מודעים יותר, לא רק לעצמם, אלא גם לחברה המקיפה אותם, ומודעים לחשיבותה של נתינת עזרה והאכפתיות לזולת".


אודות מחבר המאמר

http://kid-play-room.com

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.