אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

אז מהו אימון יהודי?

בס"ד

 

 

אז מהו אימון יהודי?

תחום האימון (Coaching) הפך בשנים האחרונות לאופנה עד כדי שמומחים רבים ממקצועות דומים, ממהרים ללמוד אימון כדי להוסיף לכרטיס הביקור שלהם את התואר מאמן. כך פועלים כוחות השוק על פי היצע וביקוש ומעצבים קטגוריה מקצועית חדשה. האימון מיושם כיום ככלי מרכזי בפיתוח כישורי חיים בתחומים כגון: חינוך, עסקים, מנהיגות, משפחה, צמיחה אישית ואפילו תמיכה באוכלוסיות כגון הפרעות קשב, פנויים פנויות ועוד.

אז מהו אימון? המידע בתחום האימון רב מאד והזמינות להשגתו קלה, כדי לחדד וליצור בהירות בין דיסציפלינות מוכרות, שנוטים לבלבל אותן עם אימון, בחרנו להציג חלק מהן ולצידן נבהיר מהו אימון ועל רקע זה, נבקש להדגיש מה מייחד אימון יהודי, אותו פיתחנו ובו אנו מתמחים.

 

מהי מנהיגות?

אישיות וכשרון שמאפשרים להציג בפני אנשים חזון, להלהיב אותם שירצו בו ויבחרו בו, להוביל אותם כדי לממשו.

מנהיגות מתמקדת בחזון.

 

מהו ניהול?

מיומנות שמאפשרת להגדיר יעדים, לעצב תהליך שיבטיח השגת תוצאות באמצעות אנשים ותהליכים.

ניהול מתמקד בתוצאה.

 

מהו טיפול?

תהליך חקירתי החושף תנועות נפשיות, מניעים, טראומות ואירועים מעצבים שאירעו בעבר במטרה לתקן חיים בהווה, למען העתיד.

טיפול מתמקד בתיקון.

 

מהו יעוץ?

מיומנות שמתמחה בתוספת מידע, לאנשים ואירגונים שמבקשים להתייעל, לחסוך או לשפר איכות חיים.

יעוץ מתמקד במידע

 

מהו אימון?

אימון "מחפש" מה לא עובד, מניעות וחסמים וזאת בידיעה שאמנם יש לאדם רצון פנימי ושליחות אך המעכבים אינם מאפשרים לו לגלות ולבטא את התעצומות הטמונות בו.  אימון מאפשר לאדם להתגבר על המחסומים, למצוא את עצמו ולבנות כלים להגשים את רצונותיו.

אימון מתמקד בהגשמה.

 

 

 

מהו אימון יהודי?

נרחיב מעט:

אדם הוא עולם ומלואו ולכן טמונים כל איתני הטבע וכוחותיו: הרים ותהומות, ים ומדבריות, יערות עד, מעיינות מים, מחצבי זהב וכסף, יהלומים ופחם, נפט ונחושת, קרחונים והרי געש, זריחות ושקיעות, חיות ודגים, שכל ויצר, פוליטיקה, מלחמות ועבדות, שיעבוד ותפארת, שפע ורעב, יצירה ומחקר. יש בו הכל.

אז איפה כל זה?

 

אדם הוא משכן, לכן יש בו קדושה וטהרה, סליחה ותשובה, תרועה ושמחה, חרדה ודמעות, יחיד וציבור, אמת ודין, תורה ומרכבה, שפיר ושליה, אור ושפע, נדבה וכהונה, שירה ושירות, חטאים וכפרה, שלום.

אז איפה כל זה?

 

זה הכל באדם. והוא יכול לבחור לעבדה ולשמרה, לשכללה ולרוממה, להדבק בבוראו ולדייק בעבודת הקודש הקרויה חיים יהודיים. והוא יכול לבחור שלא.

האימון היהודי מבקש לחזור ולגלות לאדם, את מה שכבר ידוע לו והוא נוטה לשכוח: יש לך הכל! יש בך הכל! ה' יצר אותך שלם, ומה שהחסיר, ברצונו החסיר, שאתה תשלים ותעשה שלם, שלום. שלום בעולם, שלום בך.

 

בעסקה הזאת של עצם בריאתנו, קיבלנו שניים במחיר של אחד: גם עולם מופלא ומקסים וגם כוחות לגלות אותו, לפתח וליהנות ממנו. ולכן, אנו אומרים שגם לאימון יהודי שתי פעימות חשובות:

א.  גילוי הכוחות האדירים הטמונים בנו – אמון ואמונה.

ב. מסע אקטיבי לגילוי הארץ המובטחת שבנו, להפרחת שממותיה והמשך תנופת פיתוחה וצמיחתה, מכוח רצוננו ובחירתנו.

האימון היהודי מתחיל מהשורשים ומחולל מהפיכה מוסרית בנפש דרך כוחותיה ולבושיה: מחשבה, דיבור ומעשה ובכך מאפשר לאדם להביא את עוצמתו הפנימית לכל תחום שיבחר בחייו.

 

סולם האימון היהודי, ראשו בשמיים בתחום השאיפות והחזון ורגליו מוצבות על הקרקע בתחום המעשה, ההגשמה והמדדים להצלחה. הפשטות והטבעיות של האימון היהודי מפתחת ומעצימה כישורי חיים ולכן, מאפשרת יישומם בכל תחומי החיים: חינוך, לימוד, מידות, זוגיות, מנהיגות, עסקים, יזמות.

ההשראה של אימון יהודי איננה בעיות ופתרונן, אלא אידיאל של שיכלול האדם-העולם כולו.

 אימון יהודי עוסק בשיבת האדם אל מקורו.

 

מודל האימון היהודי

 

אם תתאמן ותעשה הרבה כפיפות בטן, יהיו לך שרירי בטן חזקים.  תרים משקלות, יופיעו לך שרירים משורגים – אבל, לא תהיה יותר שמח. אימון יהודי מחדש חידוש גדול בעולם האימון, הוא אומר שהענפים אמנם חשובים, אבל חשובים מהם השורשים. שורשים בריאים וחזקים, מאפשרים צמיחה, הגשמה ושמחה, כן שמחה. השמחה היא אחד המדדים הבסיסיים לתהליך האימון, היא ביטוי לבריאות ולהלימה בין כל מרכיבי העולם הקרוי אדם. להלימה בין הגוף הפועל לנשמה החיה בו.

אימון יהודי הוא  דרך חיים, בה האדם המבקש לפרוץ דרך, פוגש את שורשי החיים שלו. היסודות האינסופיים, אמונה, השגחה פרטית מתמדת, לימוד זכות, בחירה חופשית ותשובה, נותנים לאדם ולעולם את קיומם. האדם מחדש ומעצים את ההתבוננות שלו על היסודות הללו ולומד לקחת אותם לתוך חייו ככלי עבודה, המאפשרים לו חיים בכל עת. האדם מכיר בכוחותיו ומתחבר אליהם, תוך הודיה לד' ותפילה לגילוי ייעודו בעתיד וניגש מתוך חירות לבחור את הדרך להגשמה של שליחותו המיוחדת בעולם.

מודל האימון היהודי יונק מקורותיו מחז"ל, תורת האר"י, הבעש"ט, התניא, חכמי המוסר לדורותיהם, הרב קוק זצ"ל ותורת הרב גינזבורג שליט"א.

באימון יהודי שלושה שלבים:

 

שלב א': כיוונון

מתחיל ב'אייכה' ומסתיים ב'הנני'. זהו שלב של מפגש עם עצמנו ועם דרך ההתמודדות שלנו בחיים, זיהוי הפער בו מתנהלים חיינו, עיצוב דפוסי התמודדות, פרכדיגמות ועמדות, הכרות עם שלושת הכוחות הפועלים באדם, ובחירה במסלול קשה ומעצים: שינוי! את הכח לעשות שינוי אנו שואבים מעמדה של כח פנימי עצום, אוטנטי וייחודי, ש'מופיע'  במהלך האימון ומתועד בכרטיס עבודה אישי ויישומי. (כמ"ז, כרטיס מהות-זהות).

 

שלב ב': מחרות – למחוייבות. גילוי חפץ הלב וניסוחו כחזון מפורט ובו מדדים להגשמה וניהול פרוייקט לפריצת דרך ככלי להגשמת יעדים.

 

שלב ג': אמון-אמונה-אימון. בתום שני השלבים, כאשר אדם נמצא על מקומו המדוייק המתאים לו, כוחותיו עימו והוא זה שמנהל אותם, כאשר הוא בחר לו כיוון ודרך, מתחיל שלב האימון המתבצע על פי מודל מקורי ואפקטיבי שפותח על ידנו.

באימון יהודי, פיתחנו נוסח יחודי ומיוחד של בקשה לאימון באופן שמציג בפני המתאמן מערך חי, הכולל את המטרה שהוא מבקש להשיג, את המניעות שיתקל בהן בדרכו, את מנועי הצמיחה ומקורות הכח שאותם הוא מזמן לפעול להצלחתו, ואת מדדי ההצלחה שמדליקים אותו.

 

 


אודות מחבר המאמר

בני גל, יו"ר BSD אימון יהודי

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.