אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

התפתחויות בטיפולים של רופא שיניים

 

העידן המודרני שהביא עימו מכשור חדשני וטכנולוגיה מתפתחת הביא פריצת דרך חדשה גם לעולם הרפואה, רפואת השיניים כחלק בלתי נפרד מסתייעת גם היא בצילומי רנטגן לצורך אבחנה ממוקדת של הבעיה קיימת על מנת לבצע תכנון וטיפול יעיל בפה. צילום יכול להוות מקור חיובי למעקה אחר הטיפול ומצב המטופל וכן שינויים או התקדמות באיזור המטופל. צילומי שיניים נעשים בדרך כלל אצל ילדים בגלל שינויים בפה ובלסתות ואצל מבוגרים כאשר יש צורך בטיפול מורכב או עמוק יותר שלא נראה בפתיחה רגילה של הפה. צילום שיניים יכול להעניק נקודת מבט שלא ניתנת לרופא שיניים או מומחה לראות בפיו של המטופל, כגון מחלות חניכיים, מצב השורש, בקיעת השן, נזקים או חבלות ועוד. חשוב מאוד לבדוק כי הצילום נעשה באיזור ממוקד בו נידרש טיפול או לפי בקשת הרופא על מנת לא לפגוע ברמת קרינה מיותרת של צילום הרנטגן באיזורים אחרים למרות שאין כל חשש מרמת הקרינה במכשיר שהיא מזערית ביותר.

קיימים סוגים שונים של צילומי שיניים בעבור טיפולי שיניים יחודיים וביניהם: צילומים פיקלים הכוללים צילום של השן לכל ארכה, כולל הרקמות המצויות סביבה. צילומי נשך – מראים את כותרות השיניים העליונות והתחתונות בעיקר על מנת לזהות עששת או דלקות שיניים שונות באיזורי המגע בין השיניים. סטטוס רנטגני הוא שילוש של 2 סוגי צילומי שיניים, הצילומים הפיקסלים וצילומי הנשך במטרה לתת תמונה מלאה של מצב כל השיניים ולתוכנית טיפולית מלאה של הפה.

צילומים סגריים – מהווים צילום מיוחד בעל זווית המאפשרת לבחון את הלסת מן הצד לצורך הרחבת הלסתות או שיניים כלואות (סוג צילום נפוץ בעיקר בעולם האורטודנטיה) וצילום סי טי מבוצע בדרך כלל בהנחייה של רופא בעת ביצוע או לקראת ביצוע השתלות על מנת לקבל מידע לגבי גובה וכמות העצם, צילום מסוג זה מהווה סיוע באיתור תהליכים גידוליים של מבנה השן – העצם והרקמות.

בבואינו אל רופא השיניים תמיד אוחזת בנו חלחלה מסויימת שלא ניתן לה פרוש אחיד פסיכולוגית, כמות המכשירים הנראים לעינינו רק מכניסים אותנו לפניקה בלא כל ידיעה לגבי תפקידם. בטיפולי שיניים מסובכים יותר וביניהם אפילו סתימה של חור בשן יעשה שימוש על ידי הרופא בקומפוזיטים, הקומפוזיטים נראה כמעין מזרק ארוך ודק מפלסטיק המכיל בתוכו חומר אטום אשר כל מטרתו לאחר ניקיון האיזור והטיפול הבסיסי בו לאטום את אותו האיזור על ידי החומר במטרה שלא יחדרו אליו זיהומים או חיידקים נוספים וכן יביאו לידי התפתחויות נוספות שרק יגרעו ממצב השן.

בעולם תעשיית החומרים ובייחוד חומרים לתעשיית הרפואה, רפואת השיניים ניתן למצוא מספר סוגים של קומפוזיטים אותם ניתן לרכוש, קומפוזיטים רגילים – המכילים חומר איטום בלבד, זהו חומר המתקשה על איזור השן, קומפוזיטים להדבקות, גם הם מתחלקים לסוגי הדבקות, חרסינה או מתכת וכן לסוג הטיפול אותו עובר המטופל, גשר או כתר ועוד.

השימוש בחומר זה כחלק מרפואה ותיקון השיניים הוא דרך למנוע חימצון, בעל קשיות הדבקה כפולה וכן תואם (לפי בקשה) לצבע השיניים או הכתר. השימוש בחומר זה אינו צורב או כואב למטופל בו, גם הזרקת החומר אינה כרוכה בכאב ולא באלרגיות נוספות. לאחר השימוש שיעשה רופא שיניים בקומפוזיטים הוא ימתין מעט עד שיתקשה החומר ואז יבקש מכם לסגור את הפה על מנת לבדוק כי אין כל הפרעה לאורח חים רגיל של אכילה ודיבור בעיקר, באם קיימת הפרעה בשיוף הוא יוציא חלק מן החומר באיזור בו תבקשו שחרור ומתוך הפעולה הזו עדיין ישאר החומר על גבי השן שהרי מדובר בחומר חזק ואטום במיוחד. 

 


אודות מחבר המאמר

כמעט נהיה כיף ללכת לרופא שיניים, כמעט. 

נכתב על ידי דני גלעד

מעצב אתרי אינטרנט

WE BUILD IT בניית אתר וקידום אתרים

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.