אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מבנה השן

עד לרגעים בהם נשב על הכיסא ונדע באמת, באם נשאל את רופא השיניים מה בדיוק מצב השיניים שלנו, מהם שלבי הטיפול המדוייקים ומהם כוללים, לא באמת נכיר את השיניים שלנו מקרוב מעבר למראה הזוהר שהיינו רוצים לראות עליהם בכל בוקר מחדש. לכל שן קיים מבנה אשר מרכיביו ברפואה כיום ניתניים (כמעט כולם) להחלפה מלאה במידה של תאונה.

לשן מבנה פנימי וחיצוני, החיצוני – "כותרת השן" המורכב מחומר שנקרא זגוגית או אמייל עם מבנה מיוחד, צבעה הוא לבן בוהק הניתן לשימור לאורך שנים על שום שבבסיסו חומרים בעל קושי רב והשכבה הפנימית המצויה תחת כותרת השן מורכבת מחומר הנקרא דנטין, עם תכונות רכות יותר מהזגוגית אך עדיין יציב וצמוד לעצם. צבעו בדרך כלל צהוב בהיר, פנימה יותר נמצא מוך השן שמכיל רקמה רכה מאוד ורגישה ובה כלי דם רבים והעצב, מוך השן מתחבר אל חלל שורש השן ובכך יונק השורש את חיותו מן הרקמות הנמצאות בתוך השן.

איזור גידולה של השן נקרא מכתשית על שום שנראית כטמונה במכתש עמוק הקבוע בתוך עצם הלסת ומקובע בעזרת מנגנון אחיזה הכולל ציפוי של השורש, (במידה ורופא השיניים משלים אותה המילוי הוא מחומר הנקרא צמנטום, בעל זהות חיצונית דומה) וסיביים המחברים את השורש והעצם.

בצורת מבנה דומה מוצמדות החניכיים לעצם השן. המעניין ביותר הן השיניים הפנימיות המורכבות יותר, בעלות מבנה רחב מאוד (כמובן בהתאם לגודל שאר השיניים אשר משתנה אצל כל אחד) ומחורץ, מבנה השיניים באיזור זה עשוי כך על שום שאיזור זה בפה נקרא גם "איזור הלעיסי" – הצדדים בהם לועסים כל הזמן, החריצים באיזור זה באים להקל על פעולת הלעיסה, במידה ובשיניים אלו נפער חור (מה שקורה בד"כ אצל כולנו) חשוב לסתום אותו מהר ככל שניתן על מנת לא להגיע למצב בו יצטברו שיירי אוכל בחריצי השן ויזהמו את השן עד לכדי עששת או ריקבון.

צחצוח נכון של השיניים פעמיים ביום כבר גורם לשיפור משמעותי. בנוסף, חשוב לנקות את השיניים עם חוט דנטאלי, ללכת לטיפול אצל שיננית, להשתמש במי פה בכל יום, לא לאכול דברים בעלי כמות סוכר גבוהה ועוד. 


אודות מחבר המאמר

 

טיפולי שיניים לעיתים מסובכים יותר ומסובכים פחות. 

נכתב על ידי דני גלעד

מעצב אתרי אינטרנט

WE BUILD IT בניית אתר וקידום אתרים

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.