אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

כופר מס – כפרה?

מאז ומתמיד מושג הכופר נתפס ככפרה על מעשה; זהו גם הרעיון הטמון בהמרת האישום בכופר כשמדובר בעבירות מס. הליך הכופר נועד להוות תחליף להליך הפלילי, כך שאם הנאשם ורשויות המס הגיעו להסכמה על כופר מס במקום העמדה לדין, יופסק כנגד אותו נאשם כל הליך משפטי ואם היה עצור - ישוחרר. תשלום כופר המס פוטר את המשלם מאחריותו לעבירה. לרשות המסים יש סמכות להמיר את העמדתו לדין של החשוד בעבירות מס, בתשלום כופר מס.

השיקולים מאחורי רעיון הכופר דומים לשיקולים שביסוד הליך הקנס המנהלי – אי הכתמת שמו של עובר העבירה בהרשעה פלילית, צמצום עלויות וקיצור משך הטיפול בעבירות המס, הקטנת העומס על בתי המשפט והפרקליטות ומניעת מצבים של אי אכיפה.  סמכות זו קיימת בכל מיני חוקי מס. סכום הכופר מוגבל בדרך כלל בחוקים השונים באופן המתייחס לגובה הקנס המרבי שאפשר לקנוס בו את מי שהורשע בעבירה כלשהי.

איך מועיל הסדר כופר המס למדינה?:1. הסדר הכופר מועיל לגבייה זריזה של החבות2. המדינה אינה מחוייבת בהוכחת אשמתו של הנישום

מדוע בוחרים בתי המשפט להחליף העמדה לדין בכופר מס?1. משקל העבירה - ההיקף הכספי ומידת האשם של העבריין 2. המצב האישי של החשוד 3. העניין הציבורי בהבאת העבריין לדין  4. הנזק למערכת מניהול המשפט עולה על התועלת הצפויה 5. מידת מעורבתו של העבריין

מנגד, שיקולים להימנע מהסדר של הטלת כופר הם:1. מדובר בעבריין מועד שיש לו הרשאות קודמות2. חומרת העבירה. אם היקפה הכספי של העבירה גדול3. רצון להרתיע אנשים אחרים מעבירה על החוק 4. תפקידו של הנאשם ייצוגי

משמעותו של תשלום הכופר תשלום הכופר לא מבטל את העבירה. משמעות הדבר כי היה ובמועד כלשהו בעתיד, ייתפס הנישום ממנו נלקח כופר, בעבירה נוספת על חוקי המס, תיחשב העובדה שבעבר נתפס בבצוע עבירות שכאלה – גם אם שולם בגינן כופר – כשיקול לחובתו של אותו נישום, במסגרת שיקולי התביעה לעניין הגשת כתב אישום בגין העבירות הנוספות. יתר על כן, ככל שיימצא אותו נישום אשם בביצוע העבירות הנוספות, תהווה עובדת תשלום הכופר בעבר לגיטימציה להחמיר בעונשו.   לתשלום הכופר גם משמעות אזרחית: סכום הכופר איננו הוצאה ראויה לניכוי ולכן היא מצטרפת להוצאות המחיה של המשלם כאילו דובר בתשלום מס רגיל.

עם זאת, חשוב להדגיש כי הסכמה על הסדר כופר ותשלומו, אין פירושם כי הנישום מודה בכך שביצע עבירה.


אודות מחבר המאמר

http://tax-law-il.com

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.