אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מונחים נפוצים בביטוח רכב

פוליסות ביטוח רכב רבות עושות שימוש במונחים אשר מקשים את הבנתן בקרב אנשים אשר עיסוקם העיקרי אינו משפטים או ביטוח. כיום, בעידן בו פעולות רבות נעשות בעמצאות האינטרנט או הטלפון, באופן ישיר, קיימת חשיבות מיוחדת  לקריאת והבנת פוליסת הביטוח לפרטיה כיוון ומדובר במסמך חוקי אשר מרגע ההסכמה עליו והתשלום עבורו הוא הופך תקף, גם אם חוסר הבנת המסמך והפרטים לגביהם התחייבתם למעשה אינם נהירים.

סוגי ביטוח רכב השונים

קיימים שלושה סוגי ביטוח רכב:

·         ביטוח חובה – ביטוח אשר בא לכסות נזקי גוף לנהג, לנוסעיו ולהולכי הרגל בעת תאונה

·         ביטוח מקיף – ביטוח הבא לכסות נזקי רכוש לרכב המבוטח

·         ביטוח צד ג' – ביטוח הבא לכסות תביעות מצד גורם שלישי אשר רכושו נפגע בעת תאונה על ידי הרכב המבוטח.

הגדרת תאונה בביטוח רכב

תאונה – על פי החוק (סעיף 1, חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה- 1975):  תאונה היא " מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה; יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעו על ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המיכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי; ואולם לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם". משמעות החוק היא כי כל נזק גוף (פגיעה גופנית) אשר נגרמה כתוצאה מהרכב עצמו או דברים אשר נפלו מהרכב או נגררו על ידי הרכב מוגדר כתאונה. כל עוד הרכב משמש לנסיעה, או בעת חניה במקום אסור (למשל כתוצאה ממעידה על הרכב), או אף בעת דחיפת הרכב או הידרדרותו בעת אשר המנוע כבוי – תחשב תאונה. מתי מקרה לא יחשב כתאונה? כאשר הרכב חונה במקום מותר, או כאשר הפגיעה נעשתה בזדון.

הגדרות מונחים בביטוח רכב

·         אובדן מלא, טוטאל לוס – אבדן מלא הינו מצב בו החזרת הרכב למצבו שלפני התאונה, עלותה תהיה שווה לאחוז מערך הרכב ומעלה. על פי החוק, לפרכבים פרטיים ומסחריים עד 4 טון, אחוז זה שווה ל-60% מערך הרכב. פוליסות ביטוח רכב רבות מקילות מגדירות טוטאל לוס מ 50% או 55%. במצב טוטאל לוס, בין אם נגרם כתוצאה מפגיעה בעת תאונה, נזקי טבע או גניבה, המבוטח זכאי להחזר ערכו המלא של הרכב ללא תשלום דמי השתתפות עצמית.

·         השבה לקדמות – לאחר תשלום בגין תביעת פוליסת הביטוח, הסכום אליו המבטח מתחייב הינו סכום חסר אשר לא יהיה מספק במקרה בו יתרחש מאורע ביטוחי נוסף. השבה לקדמות הינה החזרת סכום הביטוח לערכו המקורי. השבה לקדמות מתרחשת על ידי תוספת לפרמיית הביטוח לאחר המקה הביטוחי עבורו שולם הסכום הראשון או על ידי רכישת הרחבה לפוליסת הביטוח אשר מסדירה את עניין השבת דמי הביטוח לקדמותם באופן אוטומטי ללא תוספת תשלום.

 

 


אודות מחבר המאמר

מרצה לענייני ביטוח

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.