אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מעקות וסורגים, לא רק להגנה

כל אדם מחפש בחייו ביטחון והגנה. אחת הדרכים לספק את שני אלו לבית המגורים היא התקנת סורגים ומעקות. אפילו הרמב"ם נדרש לנושא, וכתב על מצוות "ועשית מעקה לגגך". הוא אף הרחיב על הגובה הרצוי "כדי שלא ייפול ממנו הנופל", ועל חשיבות חוזק מעקות "כדי שיישען אדם עליה ולא תיפול".

 

חשיבותם של סורגים

 

סורגים הם אמצעי הגנה מצוין נגד פורצים וגנבים, המאבטח את נקודות התורפה של הבית – פתחי החלונות והדלתות. בבתי קרקע פרטיים פריצות דרך חלונות הן שכיחות במיוחד, וחשיבות התקנת סורגים בהם עולה. בדירות הממוקמות בגובה רב בבנייני דירות ישנם אומנם פחות סיכויים לפריצה דרך החלון, אך בהן הסורגים מספקים תפקיד בטיחותי נוסף: הם מגנים על הילדים, העלולים להישען על החלון וליפול למטה.

 

מתוקף תפקידיהם אלו, סורגים חייבים להיות איכותיים וחזקים כדי לעמוד במשימתם (למשל, בבית קומות הם חייבים לעמוד בפני כובד משקל ממוצע של ילד). יש החוששים ממראה הסורג, במחשבה שהוא עלול ליצור תחושת כלא מסוגרת בבית – אך סורגים יכולים לבוא במגוון עיצובים וצבעים, ואינם חייבים לכער את החלון. ישנם גם סורגים שאינם קבועים במקומם, שאפשר לפתוח אותם במקרה הצורך (למשל, סורגים המיועדים לדלת או למרפסת). במקרה כזה חשוב לדאוג למנעול טוב לסורגים, כדי שמנגנון הפתיחה לא יהיה מועד לפריצה קלה. סורגים אינם בהכרח שורה של פסים קשוחים, אלא מגיעים גם בפיתוח ברזל יפים, ודוגמאות גיאומטריות מעניינות. יש חברות המתמחות בסורגים מעוצבים הנראים כתמונות או כיצירות אמנות של ממש, ומשמשים כאלמנט עיצובי מעניין בבית.

 

חיוניותם של מעקות

 

לסורגים יש לא מעט במשותף עם מעקות – המראה שלהם דומה, הם לרוב מיוצרים על ידי אותן חברות, ושניהם מספקים הגנה ובטיחות. אולם תפקידם של מעקות שונה: בניגוד לסורגים, הם לא מגנים עלינו מפני איום חיצוני אלא מפני תאונות בבית. מעקות נועדו למנוע נפילות מגרמי מדרגות, מרפסות, גגות או שטחים מורמים אחרים. בנוסף, מעקות מספקים לנו תמיכה ומשענת, במיוחד כשיש ילדים קטנים בבית המועדים לנפילות, או אנשים מבוגרים, הנעזרים במעקה כשהם עולים במדרגות.

 

מעקות הם חובה על פי חוק במקומות מסוימים, אך מעבר לתפקידם הפונקציונלי, נוטים להשתמש בהם פעמים רבות כקישוט מעוצב. כך תוכלו לראות בבתים היסטוריים בחו"ל מעקות מפוארים מעץ הובנה מלוטש, או מעקות של פיתוחי ברזל מקושטים (למשל, בניו אורלינס). אפשר אפילו למלא את הרווחים בין עמודי המעקות בזכוכית מצוירת ליצירת עיצוב מקורי.

 

היות ואנו נשענים על מעקות באופן קבוע, עליהם להיות בעלי עמידות מעולה בעומס משקל, ולהיות מחוזקים ויציבים מאוד. אי לכך, למרות שניתן למצוא מעקות גם מחומרים כמו שיש ועץ, בדרך כלל נהוג לבנות מעקות ממתכת חזקה. גם מעקות עץ רבים הם למעשה ציפוי עץ על שלד מתכת, כדי לוודא את יציבותם ועמידותם.

 

 


אודות מחבר המאמר

אורי ג

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.