אתר מאמרים
מעגל הכותבים
אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

מאמרים » תחבורה - כללי » דרוש תקן עבור פסי האטה

דרוש תקן עבור פסי האטה

מחבר המאמר: ohad55
פורסם בקטגוריה: תחבורה - כללי
המאמר נקרא 1128 פעמים
תאריך פרסום: 05.04.10
גרסת הדפסה | 0 תגובות
שיתוף מאמר זה שיתוף מאמר זה


אחת הדרכים להפחתת מהירות נסיעתם של כלי רכב במרחב העירוני הנה התקנתם של פסי האטה בכביש. פס האטה הנו גבשושית בדרך המטלטלת את הרכב העובר מעליה. ככל שמהירות נסיעת הרכב בעת המפגש עם הגבשושית גבוהה יותר כך כך יהיה הטילטול חזק ואלים יותר.  

נהגים הנוסעים בדרך מעונינים לצמצם את הטלטול למינימום בשל אי הנעימות הנוצרת בעטיו לנוסעים ברכב וכן בשל חשש לשלמות הרכב ולפיכך מאיטים את מהירות הרכב מבעוד מועד. בשל קרבת פסי ההאטה אחד לשני לא מספיקים כלי הרכב לפתח מהירות גבוהה בין גבשושית לגבשושית ונשארים במהירות נסיעה איטית.

  כיצד בנוי הפס? אם נסתכל על פסי האטה המצויים ברחובותינו נוכל לראות בקלות כי המדובר בבליטה עשויה אספלט כבוש אשר מידותיה משתנות בין עיר לעיר, רחוב לרחוב ואפילו בין שני פסי האטה סמוכים אין זהות. פסי האטה עשויים גם מאבנים משתלבות או סתם בטון שניצק על הכביש כטוב ליבם של המהנדס העירוני ושל הקבלן המבצע ביין.

 בישראל, למרבה הצער, לא נקבע תקן אחיד לפסי האטה. מידות פס ההאטה, גובהו, רוחבו, שיפועיו, החומר ממנו הוא עשוי ואף הסימון והשילוט המתריע לגבי הימצאותו של פס ההאטה, כולם נתונים לשיקול דעתו של המהנדס העירוני במקרה הטוב ושל העובד המבצע בשטח במקרה הגרוע אך הנפוץ. אין אדם או גוף בישראל המפקחים על פסי ההאטה המציפים את רחובותינו בשנים האחרונות. 

אבל למה חשוב שלפסי האטה יהיה תקן? כאמור, פסי האטה ברחובותינו מוקמים ללא פיקוח ומגבלות. רכבים פרטיים, מוניות, משאיות ואוטובוסים עוברים על פסי האטה עשרות אם לא מאות אלפי פעמים במהלך שנות השימוש בהם. פסי האטה שאינם על פי תקן כלשהו פוגעים בכלי הרכב פגיעה חמורה בעלת השלכות בטיחותית: נפגעים בולמי הזעזועים הקידמיים, נפגעים מכלולי ההיגוי והייצוב של הרכב ולעיתים נפגעים צמיגי הרכב. כל אלו גורמים לא רק לבלאי מואץ ולהוצאות ניכרות לבעלי כלי רכב במוסכים אלא גם עלולים להביא לתאונות הנגרמות בשל כשלים מכאניים של רכיבים במערכות שהוזכרו לעיל. 

בנוסף לכך גורמים פסי האטה אלו לפגיעה בתחתית המנוע, פגיעות פר, פגיעות בתחתית הרכב, בלימות חירום במידה והפס אינו מסומן כיאות ועוד מרעין בישין כיד המציאות העגומה.  

באירופה מוגדרים תקנים ברורים לפסי האטה. תקנים אלו מגדירים את גובהו המקסימאלי של פס ההאטה, שיפועיו, רוחבו והחומר ממנו הוא עשוי. לאחרונה פורסם כי גם בישראל תותקן בקרוב תקנה המתיחסת לפסי האטה והמפרטת לפחות חלק  מהקריטוריונים שהוזכרו. תקנות כאלו, אם ייושמו, יצמצמו את נזקיו של מפגע זה. כולנו תקווה כי תקנות אלו ייושמו בקרוב ועד אז סעו בזהירות!

בכתיבת המאמר סייע אורי מחברת א.ש אביזרי בטיחות בע"מ 04-9113415

 



אודות מחבר המאמר:

הכותב הנו בעל ניסיון של 7 שנים בשיווק אביזרי בטיחות



דירוג המאמר: 4.0

תגובות למאמר דרוש תקן עבור פסי האטה תגובות למאמר דרוש תקן עבור פסי האטה

עד כה לא נרשמו כל תגובות למאמר דרוש תקן עבור פסי האטה. רוצה להיות הראשון? לא ניתן להגיב למאמר זה בשלב זה. התגובות סגורות.

מאמרים נוספים בנושא תחבורה - כללי

רכישת רכב יד שניה מיבואן מורשה – כדי לקבל את ההחלטה הנכונה!
מרצדס GLK250 - כל היתרונות
מדריך קצר לרכישת רכב יד שניה מיבואן מורשה
יונדאי i10 החדשה – כל הסיבות להצלחה
שימוש בטרמפים בצורה בטוחה בעידן הטכנולוגי
יבוא אישי - משמעויות של חוק רישוי שירותים לרכב
מנסה לתקן את הרכב שלך לבד?
צמיגים תקינים
איזה אושר-מנעולן לרכב
טויוטה ראב 4 - נהיגה מליגה אחרת
למה כדאי לרכוש יונדאי 30i ?
יונדאי ולוסטר
האם כדאי לרכוש חלקי חילוף מפירוק?
מידע אודות סוגי חלפים לרכב
שליחויות לעסקים – שירותי שליחויות

הנך נמצא כאן: דרוש תקן עבור פסי האטה.

פרסם את מאמריך באתר! פרסם את מאמריך באתר!
תהנה מחשיפה מקצועית בחינם ואפשר לאלפי גולשים פוטנציאליים להיחשף לדעותיך.
פרסם מאמר.