אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

דרוש תקן עבור פסי האטה

 

אחת הדרכים להפחתת מהירות נסיעתם של כלי רכב במרחב העירוני הנה התקנתם של פסי האטה בכביש. פס האטה הנו גבשושית בדרך המטלטלת את הרכב העובר מעליה. ככל שמהירות נסיעת הרכב בעת המפגש עם הגבשושית גבוהה יותר כך כך יהיה הטילטול חזק ואלים יותר.  

נהגים הנוסעים בדרך מעונינים לצמצם את הטלטול למינימום בשל אי הנעימות הנוצרת בעטיו לנוסעים ברכב וכן בשל חשש לשלמות הרכב ולפיכך מאיטים את מהירות הרכב מבעוד מועד. בשל קרבת פסי ההאטה אחד לשני לא מספיקים כלי הרכב לפתח מהירות גבוהה בין גבשושית לגבשושית ונשארים במהירות נסיעה איטית.

  כיצד בנוי הפס? אם נסתכל על פסי האטה המצויים ברחובותינו נוכל לראות בקלות כי המדובר בבליטה עשויה אספלט כבוש אשר מידותיה משתנות בין עיר לעיר, רחוב לרחוב ואפילו בין שני פסי האטה סמוכים אין זהות. פסי האטה עשויים גם מאבנים משתלבות או סתם בטון שניצק על הכביש כטוב ליבם של המהנדס העירוני ושל הקבלן המבצע ביין.

 בישראל, למרבה הצער, לא נקבע תקן אחיד לפסי האטה. מידות פס ההאטה, גובהו, רוחבו, שיפועיו, החומר ממנו הוא עשוי ואף הסימון והשילוט המתריע לגבי הימצאותו של פס ההאטה, כולם נתונים לשיקול דעתו של המהנדס העירוני במקרה הטוב ושל העובד המבצע בשטח במקרה הגרוע אך הנפוץ. אין אדם או גוף בישראל המפקחים על פסי ההאטה המציפים את רחובותינו בשנים האחרונות. 

אבל למה חשוב שלפסי האטה יהיה תקן? כאמור, פסי האטה ברחובותינו מוקמים ללא פיקוח ומגבלות. רכבים פרטיים, מוניות, משאיות ואוטובוסים עוברים על פסי האטה עשרות אם לא מאות אלפי פעמים במהלך שנות השימוש בהם. פסי האטה שאינם על פי תקן כלשהו פוגעים בכלי הרכב פגיעה חמורה בעלת השלכות בטיחותית: נפגעים בולמי הזעזועים הקידמיים, נפגעים מכלולי ההיגוי והייצוב של הרכב ולעיתים נפגעים צמיגי הרכב. כל אלו גורמים לא רק לבלאי מואץ ולהוצאות ניכרות לבעלי כלי רכב במוסכים אלא גם עלולים להביא לתאונות הנגרמות בשל כשלים מכאניים של רכיבים במערכות שהוזכרו לעיל. 

בנוסף לכך גורמים פסי האטה אלו לפגיעה בתחתית המנוע, פגיעות פר, פגיעות בתחתית הרכב, בלימות חירום במידה והפס אינו מסומן כיאות ועוד מרעין בישין כיד המציאות העגומה.  

באירופה מוגדרים תקנים ברורים לפסי האטה. תקנים אלו מגדירים את גובהו המקסימאלי של פס ההאטה, שיפועיו, רוחבו והחומר ממנו הוא עשוי. לאחרונה פורסם כי גם בישראל תותקן בקרוב תקנה המתיחסת לפסי האטה והמפרטת לפחות חלק  מהקריטוריונים שהוזכרו. תקנות כאלו, אם ייושמו, יצמצמו את נזקיו של מפגע זה. כולנו תקווה כי תקנות אלו ייושמו בקרוב ועד אז סעו בזהירות!

בכתיבת המאמר סייע אורי מחברת א.ש אביזרי בטיחות בע"מ 04-9113415

 


אודות מחבר המאמר

הכותב הנו בעל ניסיון של 7 שנים בשיווק אביזרי בטיחות

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.