אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

תואר ראשון בחינוך - מגוון של מסלולים

תואר ראשון בחינוך  מציע נתיבי לימוד רבים ומגוונים שעל סטודנט לבחור מביניהם לפני ובמהלך לימודיו. המועמד יכול להחליט בין שתי מתכונות לתואר ראשון בחינוך: תואר ראשון ללא תעודת הוראה (B.A)  ותואר ראשון עם תעודת הוראה (B.Ed). ללומדים בתחום האמנות קיים גם מסלול ייעודי ( F.A.B.Ed ) המכשיר אמנים להוראת אמנות בבתי הספר.

תוכניות הלימוד השונות בתחום ההוראה נבנות בהתאמה למגוון הרחב של אוכלוסיות הלומדים ילדי הגן ותלמידי בתי הספר. סטודנט הלומד לתואר ראשון בחינוך לגיל הרך ייחשף לתכנים ודגשים שונים לחלוטין מאשר מורה לעתיד המעוניין להכין תלמידים לבחינות הבגרות. המסלולים נקבעים אם כן בעיקר על פי מתכונת גילאית: חינוך לגיל הרך, בית ספר יסודי ובית ספר על יסודי. קיימים גם מסלולים נוספים כגון מסלול לחינוך מיוחד, מסלול לקידום נוער ומסלול לחינוך בילתי פורמאלי או הכשרת מורים למגזר הערבי או הבדואי.

פרט לבחירת שכבת הגיל, סטודנטים ברוב נתיבי הלימוד לתואר ראשון בחינוך בוחרים במהלך לימודיהם במקצוע הוראה אחד או שניים להתמחות בו כגון היסטוריה או מדעים. לכך קיימים מסלולים יוצאי דופן כמו מסלול מיוחד להוראת האנגלית שהינו חטיבת לימוד נפרדת.

תואר ראשון בחינוך הינו ייחודי מבחינת מגוון המסלולים שניתן למצוא בו. בניגוד לרוב תחומי הלימוד האקדמיים בהם התמחות נעשית בתארים מתקדמים, סטודנטים לתואר ראשון בחינוך בוחרים מסלולי התמחות כבר בשלב התואר הראשון ויכולים לשלב בין התמחויות והסמכות שונות. נסקור להלן מספר מסלולים מרכזיים לקראת תואר ראשון בחינוך (אליהם מתווספים מסלולים נוספים המשתנים ממוסד למוסד).

מסלולים בתואר ראשון בחינוך לפי שכבות גיל

תואר ראשון בחינוך לגיל הרך מתמקד בתפיסת עולם הילד על היבטיו השונים מגיל הלידה ועד לתחילת צעדיו בבית הספר. לימודי חינוך לגיל הרך נערכים בכמה נתיבי לימוד: הכשרת גננות, הכשרה משולבת לגננות ולחינוך מיוחד וכן הכשרה לגננות ומורות בכיתות הנמוכות. סטודנטים לתואר ראשון בחינוך יכולים לבחור גם בתוכניות מיוחדות כמו הוראה לגיל הרך בשילוב אמנות.

מסלול מאתגר לא פחות הינו מסלול לתואר ראשון בחינוך לבתי הספר היסודיים המקנה למורה הכשרה המתאימה להוראה תוך טיפוח ערכים בסיסיים במסגרת החינוכית. מסלול זה משלב בין הרחבת אופקיו של המורה ורכישת כישורי הוראה פרקטיים המשלבים גם התנסות מעשית. במסלול זה הסטודנט יכול לבחור בהתמחויות לתעודת הוראה מבין המקצועות הנלמדים בבתי בספר, למשל: היסטוריה, לשון, ערבית ועוד.

לבסוף, מסלול לתואר ראשון בחינוך לשכבת הגיל הבוגר, מכין את הסטודנט לתואר ראשון בחינוך להוראה בבתי הספר העל יסודיים. ההכשרה נעשית בהתאמה לתפקיד המורה בגיל בו מתעצבת אישיותו הבוגרת של הנוער והתלמידים עוברים לשלב של למידה באופן עצמאי. במסגרת מסלול זה ניתן להתמחות בתעודת הוראה מבין המקצועות השונים הנלמדים בחטיבה ובתיכון למשל: מתמטיקה, אזרחות, מקרא ועוד.

מסלולים נוספים בתואר ראשון בחינוך

מסלול חינוך מיוחד

במסלול זה קיימות אופציות רבות. אוכלוסיית החינוך המיוחד כוללת מגוון של קבוצות: ילדים בעלי קשיי למידה, ילדים ונוער בעלי מוגבלויות פיסיות שונות ועוד. פרט לשכבת גיל בוחרים הסטודנטים בתחום התמחות מבין המסלולים הבאים: לקויות למידה, נכויות התפתחותיות, לקויות שמיעה ושפה. בכל אחד מהמסלולים לומד הסטודנט על צרכיהם הייחודיים של הילדים, ורוכש את הכלים המותאמים להוראה עבורם.

חינוך בלתי פורמלי

זהו תחום מרתק בחינוך הנובע מתוך ההכרה כי ההוראה והחינוך אינם מוגבלים בכותלי הכיתות. המסלול מיועד לסטודנטים לחינוך שרוצים להשתלב בעבודה מאתגרת ובלתי שגרתית בעלת שליחות ערכית. בנתיב זה עוברים הסטודנטים הכשרה למגוון של תפקידים בארגונים ובפרויקטים חברתיים הנועדים לקדם נוער ונוער בסיכון.


אודות מחבר המאמר

המאמר הזה נכתב על ידי איש של כישורים רבים וכותב בשביל הכיף הפרטי שלו.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.