אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

קורקינטים חשמליים ותאונות

באמצע 2009 נסע רוכב דו גלגלי מנוסה, בתל אביב על קורקינט חשמלי מסוג טרקר .TR 560S  כנראה, ולפי הערכות מגן דוד אדום והמשטרה, פגע הרוכב במראה של רכב חונה, נחבט חזק בראשו, איבד את הכרתו ונפטר במקום. זוהי התאונה הראשונה בישראל בה נפגע ונהרג רוכב קורקינט חשמלי. האירוע העלה לכותרות, לימים מספר, את נושא הרכבים החשמליים ואת חשיבות החקיקה בתחומם.

אי אפשר להגיד, שתאונה שכזו היתה בלתי צפויה. הקורקינט החשמלי נחשב לכלי יעיל, ירוק, מהיר, שימושי וחסכוני, אולם אין ספק כי הוא גם כלי מסוכן. הנסיעה על קורקינט חשמלי ללא קסדה או אמצעי מגן, ובמיוחד נסיעה לא בטוחה בכביש, היא דבר לא מומלץ, וגם לא חוקית.

כעשרת אלפים קורקינטים חשמליים מסתובבים באזור גוש דן בלבד, והמגמה נמשכת כבר קרוב לעשור. הטרנד לא התחיל כאן- הוא הפציע כבר לפני שנים בארצות הברית, באירופה, במזרח הרחוק ובמקומות נוספים רבים. כשהרכיבה מסוג זה איננה מוסדרת רוכבי קורקינט חשמלי אינם מחויבים לנסוע עם אמצעי הגנה, אינם מחויבים להימנע מנסיעה על כבישים, ולמעשה אינם חייבים בדבר, זאת מפני שאופן השימוש בכלי מסוג זה טרם עבר חקיקה.

ביום שלאחר התאונה הוזמנו לראיונות השונים אוהדי כלי הרכב החשמליים ברשת, ברדיו ובעיתונים, כמי שמצד אחד מעודדים את השימוש בתחבורה ירוקה בעיר, ומצד שני שואפים להסדיר את חוקיות הכלים הללו, ולעודד רכיבה בטוחה, וחזרו וטענו- איסור על השימוש או המכירה של קורקינטים חשמליים איננו הפתרון, אלא הסדרת הרכיבה בשבילים המוקצים לכך, בחיוב הרוכבים בחבישת קסדה ובהסדרה חוקית של קורקינט חשמלי וכלים חשמליים נוספים, כולל הגדרת המהירות המותרת וגיל הנסיעה. כצפוי, לאחר תאונה ראשונה מסוג זה התחילו קולות דומים להישמע גם אצל המחוקקים.

חבר הכנסת זאב ביילסקי הציג יום לאחר התאונה יוזמה חדשה להצעת חוק, שעל פיה תותר הרכיבה על קורקינט חשמלי רק מגיל 14, בשבילי אופניים או בשולי דרך מוסדרים, ובחבישת קסדה בלבד. כמו כן, רוכב שייתפס ללא קסדה יקבל קנס בשווי של 1,500 ש"ח, וכן הרוכבים יחויבו בהתקנת מחזיר אור ופסים זוהרים על ההקורקינט ועל המשתמש בנסיעה לילית. חברינו בעלי הקורקינט החשמלי, איך זה נשמע לכם? האין זו פריצת הדרך לה חיכינו שנים? כל שנותר לנו לקוות הוא, שהעבודה בנושא רק תמשיך ולא תשקע עד ל תרחיש הבא.

אמנם, הצעת החוק מעשית זו, לוקחת את נושא הקורקינטים החשמליים צעד אחד קדימה אל עבר המקום הנכון, אך ממשרד התחבורה הוחלט להגיב לתאונה בגישה אחרת, ולמנות צוות בין משרדי לשם גיבוש תוכנית אכיפה רחבה נגד משווקי קורקינט חשמלי, ובעלי חנויות המוכרים קורקינט חשמלי. כמו כן, השר הביע עניין להגביר גם פעילות האכיפה במכס, כדי למנוע יבוא של קורקינט חשמלי לתחומי המדינה, וכן להנחות את המשטרה להחרים כלי תחבורה מסוג זה שייסעו על כבישים ומדרכות, ולחלק קנסות ל בעליהם. במילים אחרות, משרד התחבורה יפעל נגד יבואנים במכס רב הכלים, גם ככה, מיוצרים על ידי ישראל, יצמצם את מספר החנויות המוכרות קורקינטים חשמליים, ואמצעי בטיחות, יקנוס ללא הבחנה, אך יאפשר, למעשה, לרוכבי קורקינטים חשמליים להמשיך ולנסוע בצורה מסוכנת וללא אמצעי בטיחות.

אם נרצה להתנהג כמו במדינות מתקדמות אחרות בעולם, על משרד התחבורה להתיר נסיעה בטוחה על כלים תחבורתיים אקולוגיים כמו אלה, במקום לפעול רנדומלית. ההצעה החדשה המונחת כעת אצל המחוקקים היא ראויה בהחלט, והעברתה תסדיר את מעמדו החוקי של כלי תחבורה חשמליים, כדי שתתכנה תקנות רשמיות לנסיעה בטיחותית ונכונה.


אודות מחבר המאמר

קורקינט חשמלי

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.