אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

חשיבות חינוך מיוחד - מה עושים סטודנטים בעלי ליקויי למידה?

 

לימודי חינוך מיוחד התפתחו כתחום בחינוך, שמטרתו לענות על צרכיהם המיוחדים של בעלי לקויי למידה ולמקסם את סיכויי ההצלחה שלהם במוסדות הלימוד, המהווים שלב הכרחי בדרך לבניית קריירה ועתיד מוצלחים בחברה של ימינו.

 

בלימודי חינוך מיוחד ישנה הכרה כי אוכלוסיית התלמידים רחוקה מלהיות מקשה אחת. הוראת חינוך מיוחד מתבססת על שיטות הוראה אפקטיביות שנבנות בהתאמה לידע ולמחקר המצטברים שנעשים בתחום החינוך וההוראה של בעלי צרכים מיוחדים. לימודי חינוך מיוחד שואפים לעצב דמות מחנך היכול לתת כלים לבעלי לקויי למידה ולתמוך בהם בדרך לשילוב במסגרות לימוד שונות.

 

תלמידי בתי-הספר בעלי לקויי למידה, יכולים לקבל ליווי אישי מצד אנשי חינוך המתמחים בהוראת חינוך מיוחד ומבינים את צרכיהם. אך כעת עולה השאלה מה קורה לתלמידים לקויי למידה המסיימים את מסגרת הלימוד התיכונית ומגיעים לאקדמיה? איזו מערכת תמיכה קיימת עבורם, אם בכלל?

 

השתלבות סטודנטים לקויי למידה באקדמיה – משימה אפשרית בהחלט

 

עם ההכרה ההולכת וגוברת בתופעת לקויות למידה בקרב אוכלוסיית התלמידים, הופכת בהדרגה גם האקדמיה, על סניפיה השונים, לנגישה יותר עבור קהילת הסטודנטים לקויי הלמידה, אשר מבקשים להשתלב בלימודים ככל הסטודנטים האחרים. ההשתלבות אפשרית עקב התמיכה הניתנת על ידי המוסדות במסגרת המכינה האקדמית וגם במסגרת הלימודים הסדירה. יותר ויותר מוסדות אקדמיים מעמידים לרשות לקויי הלמידה מערכת תמיכה כוללת, אשר יודעת לסייע לו בתחומים שבהם הוא מתקשה ומלווה אותו במהלך לימודיו.

 

הקטגוריה הכללית "ליקויי למידה" כוללת לקויות מסוגים שונים, שלעתים מופיעות יחד ולעתים בנפרד. סטודנט הסובל מקושי בקריאה או סטודנט המתקשה בכתיבה עשוי למצוא עצמו בתחושת חוסר אונים בתחילת לימודיו האקדמיים. תחושה אשר תגרום לו לפקפק ביכולותיו ולזהות עצמו עם לקויות הלמידה שלו.

 

המסגרות התומכות באקדמיה מסייעות לסטודנט למנוע באיבם את רגשי הנחיתות שעשויים להתעורר בו לנוכח קשייו, להעשיר את מיומנויות הלמידה שלו וכן להעניק לו ליווי צמוד במהלך כתיבת מטלות שונות ואף בזמן קריאת חומר הקריאה הנדרש משיעור לשיעור. גם סטודנטים המתקשים להתמודד עם מקצועות מסויימים, כגון מתמטיקה, לשון ואנגלית, מוצאים במרכזי התמיכה מענה ממוקד, שמסייע להם להתגבר על הקשיים באמצעות שיטות מקצועיות שפותחו במיוחד עבור הסובלים מלקויות מסוג זה.

 

המרכזים הפועלים למען לקויי הלמידה מאויישים הן על ידי צוות שהתמחה בהוראת חינוך מיוחד והן על ידי סטודנטים מן המניין שנמצאו מתאימים להענקת עזרה בתחומים ובמקצועות הנדרשים. צוותים מקצועיים כאלו מצליחים להביא לכדי שינוי של ממש בנגישות החומר הנלמד עבור הסטודנט בעל ליקוי הלמידה והן בהישגיו הלימודיים של הסטודנט, אשר מצליח במקרים רבים להשוות את תוצאותיו לתוצאות הסטודנטים האחרים הודות להשקעה מתמדת, הן שלו והן של הצוות המסייע.

 

לאחר הלימודים: השתלבות במעגל התעסוקה

תופעה נפוצה בקרב סטודנטים לקויי למידה היא תחושת החשש לגורלם יום לאחר גמר הלימודים, עת יצטרכו למצוא עבודה בתחום שלמדו, ולהוכיח עצמם כעובדים ראויים שאינם נופלים מכל מועמד אחר. כדאי לדעת שמרכזי התמיכה האקדמיים ללקויי למידה מודעים לכך וערוכים לתמוך בבוגרים גם לאחר סיום הלימודים באמצעות סדנאות מרוכזות שבהן הופך הבוגר החדש מודע לכישוריו, לדרכי השימוש בהם והן לאופן שבו מומלץ לו לשווק את עצמו למעסיקו הפוטנציאלי. נוסף על כל אלה, מספק צוות המרכזים לכל מי שנזקק לכך עזרה בכתיבת קורות חיים ובהתכוננות לראיון עבודה עתידי, כאשר מטרת העל שעומדת בפני המרכזים היא העלאת הבטחון העצמי של הבוגר ביכולותיו ושיקוף המיומנויות שרכש עד כה במהלך לימודיו. 


אודות מחבר המאמר

המאמר הזה נכתב על ידי איש של כישורים רבים וכותב בשביל הכיף הפרטי שלו.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.