אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

חינוך מיוחד- חינוך לילדים בעלי צרכים ייחודיים

 

 

לימודי חינוך מיוחד מיועדים להכשיר את הלומדים לענות על הצרכים השונים של בעלי לקויות בחברה. בישראל מוערכים כי כעשרה אחוז מכלל התלמידים כבעלי לקויות וצרכים מיוחדים. הסטודנטים הבוחרים בתחום של הוראת חינוך מיוחד שותפים לדעה כי בכל בחברה נאורה יש צורך בהשקעת משאבים והתמודדות מיוחדת עם אוכלוסייה מורכבת ורגישה בעלת צרכים מיוחדים.

 

לימודי חינוך מיוחד - לימודים וטיפולים במימון המדינה

בישראל, לימודי חינוך מיוחד מעוגנים בחוק חינוך מיוחד שחוקקה הכנסת בשנת 1998. לפי החוק, כל ילד שבין גיל שלוש ועד גיל עשרים ואחת הסובל ממוגבלות כלשהי זכאי ללימודים ולטיפולים מיוחדים במימון המדינה. בשנת 2002 נקבע בבג"ץ כי גם ילדים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים בבתי-ספר רגילים, זכאים לאותם תנאים כמו הלומדים בבתי ספר מיוחדים. החל משנת 2003 יישם משרד החינוך את הפסיקה והכשיר את הסטודנטים הלומדים  הוראת חינוך מיוחד ללמד גם במסגרת החינוך הרגיל.

 

הוראת חינוך מיוחד - המסגרות השונות

•           האם יש לקיים מסגרות נפרדות לתלמידים בעלי הצרכים המיוחדים או האם לשלב אותן בכיתות הרגילות? על שאלה זו הדעות חלוקות.  המצדדים בשילוב התלמידים בכיתות הרגילות טוענים כי תלמיד בעל לקות לא ירגיש שונה בחברה אם ילמד בחברת ילדים רגילים. לעומתם  טוענים המתנגדים כי תלמידי החינוך המיוחד ירגישו שונים, חלשים יותר והם עלולים להיות חסרי ביטחון עצמי אם ילמדו בחברת ילדים רגילים.

 

•           מתנגדי השילוב טוענים כי קל יותר להשקיע משאבים ותשומת לב בילדים המיוחדים כאשר לימודי חינוך מיוחד מתקיימים במסגרות  נפרדות.

 

•           במוסדות שבהם קיימת מגמה של הוראת חינוך מיוחד, מכשירים את הלומדים ללמד בכיתה טיפולית וגם בכיתה מקדמת. כיתה טיפולית היא כיתה משולבת שבה לומדים ילדים רגילים וילדי החינוך המיוחד כאשר המורה של החינוך המיוחד עובד באופן פרטני עם הילדים המיוחדים,  בלמידה אישית או בקבוצות. לעומת זאת, כיתה מקדמת סגורה היא כיתה שבה לומדים רק ילדים בעלי לקויות שונות שאינם מסוגלים להשתלב בכיתה רגילה. 

 

לימודי חינוך מיוחד – תפקיד המורה

תפקידו של המורה בחינוך מיוחד הוא מאתגר ובעל חשיבות רבה. אישי חינוך טוענים כי דמות המורה משפיעה על סיכויי התלמיד להשתלב בחברה. תפקידיו של המורה בחינוך המיוחד הם רבים ובעלי אחריות גדולה. עליו לזהות את

 היכולות האישיות של כל תלמיד, לאבחן את הלקויות ולמצוא את הדרך לעזור  לתלמיד. 

 

הוראת חינוך מיוחד - צו השעה: הפרטה

דעות נוספות שנשמעות בנושא זה, גורסות כי יש להפריט את לימודי החינוך המיוחד. הטענה הנשמעת היא כי הוראת חינוך מיוחד מחייבת גישה שונה, שמערכת החינוך אינה מסוגלת לתת לילדים. אליבא דגישה זו, ילדי החינוך המיוחד חייבים מסגרת קבועה. חופשים רבים וביטול שיעורים הם אסון עבור ילדי החינוך המיוחד. הם מאטים את קצב ההתקדמות וגורמים לאיבוד הישגים שהושגו בעמל רב. כיום, השוק רווי במורים מעולים שלמדו הוראת  חינוך מיוחד ובמסגרות פרטיות הם יוכלו לתרום הרבה יותר לילדים.

 

 

 

 


אודות מחבר המאמר

קצת על עצמי: אני סטודנטית לתואר שני במנהל עסקים, אוהבת לקרוא ספרים פילוסופיים ובמיוחד אוהבת טיולים. תחום ההוראה קרוב ללבי כי אני מנחה קבוצות בתחום המשחק.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.