אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

הגבלת רישיון בהוצל"פ

במסגרת תיקון מספר עשרים ותשע לחוק ההוצאה לפועל,נכנסה הוראת חוק חדשה בסעיף 66א(6) לחוק ההוצל"פ, התשכ"ז - 1967  (יכונה: "החוק"), המאפשרת השמת הגבלה על חייב מלקבל או מלהחזיק או מלחדש רישיון נהיגה.  מטרתה היא להפעיל לחץ על החייב אשר אינו מעוניין לשלם את חובו בכדי לאלצו לשלם כספים על חשבון החוב שלו בהוצאה לפועל.

מסתבר כי מדובר בסנקציה יעילה מאין כמוה.  עבור חייבים רבים אשר נמנעו מלפרוע את חובם, זוהי סנקציה "מפרת איזון". כלומר סנקציה רצינית מאוד שלא יוכלו להתעלם ממנה, גם אם התעלמו מסנקציות שונות שהוטלו עליהם עד כה. הגבלת רישיון הנהיגה עשויה לספק להם סיבה לשלם את חובם בהוצאה לפועל.

במקרה שנדון לאחרונה בלשכת ההוצאה לפועל בתל אביב, בתיק הוצאה לפועל מס' 0125069027, ניתן מקרה של חייב אשר ננקטו נגדו הליכי הוצאה לפועל שונים ללא הואיל.   החייב לא פרע את חובו.  בין השאר, הוטלו עיקולים על חשבונותיו בבנקים שונים. הוטלו עיקולים על זכויותיו בחברות הביטוח. הוטל עיקול על תכולת ביתו. הוטל עיקול רכב במשרד הרישוי. כלום לא עזר.   לא נתפסו כספים המכסים את החוב.  החייב לא עמד בצו התשלומים שקבע לו רשם ההוצאה לפועל, ללא רשות ובניגוד לדין.    החייב גם לא הגיש פנייה בכתב להפחית את צו התשלומים שנקבע עבורו וגם לא יזם פנייה מצידו ללשכת הוצאה לפועל, על מנת לעמוד לחקירת יכולת בפני רשם הוצאה לפועל.

רק הטלת הגבלה על רישיון הנהיגה של החייב גרמה לו, לראשונה, לפנות בבקשת ביטול ההגבלה ללשכת ההוצאה לפועל.  רשם ההוצאה לפועל, ציין בהחלטתו כי כל הפעולות שנעשו עד כה לא גרמו לחייב לפרוע את החוב וכי החייב למעשה התעלם מהליכי ההוצאה לפועל תקופה ארוכה.  לכן, קבע רשם ההוצאה לפועל כי הגבלת רישיון הנהיגה הינה הפעולה האפקטיבית ביותר שנעשתה כנגד החייב וכי מומלץ אותה על מנת לגרום לחייב לשלם סכום רציני על חשבון החוב.

על-פי החוק, הגבלת רישיון הנהיגה תבוטל רק במידה "שוכנע רשם ההוצאה לפועל כי הטלתה עלולה לפגוע פגיעה ממשית בעיסוקו של החייב וביכולתו לשלם את החוב או שרישיון הנהיגה חיוני לחייב, עקב נכותו או עקב נכות בן משפחה התלוי בו" (סעיף 66א(6) לחוק). או אם החוב בתיק נפרע. או אם החייב "מקיים הוראות של צו תשלומים.." (סעיף 66ד לחוק). כאשר לרשם ההוצאה לפועל ישנה גם סמכות שבשיקול דעת לבטל הגבלה או "להתנות את הביטול במתן ערובה להנחת דעתו, אם מצא שהדבר מוצדק בנסיבות העניין" (סעיף 66ד(ב) לחוק).

בהחלטתו, קבע רשם ההוצאה לפועל, כי בהלכה הפסוקה הושם דגש על ממשיות הפגיעה הנדרשת בעיסוקו של החייב, לצורך ביטול הגבלת רישיון הנהיגה. הובהר, כי לא די בפגיעה סתם, אלא נדרשת פגיעה של ממש, ונקבע שלא די בכך שהחייב עושה שימוש ברישיון הנהיגה שלו לצורך עיסוקו, אלא על החייב להוכיח ייחודיות ובלעדיות של השימוש שלו ברישיון הנהיגה לצרכי עיסוקו. ראוי לצטט את הדברים הרלוונטיים מתוך רע"צ (שלום ת"א) 7704-03-10 קובוביץ נ" מנשה (לא פורסם, 15.4.10):

 "על החייב להראות ולשכנע כי הגבלת הרישיון עלולה לפגוע בעיסוקו פגיעה ממשית, בהבדל מפגיעה סתם שכן ברור כי בהגבלת רשיון נהיגה יש תמיד פגיעה כלשהי בעיסוקו של החייב.  רשם ההוצאה לפועל, החליט כי על החייב לשלם קודם כל 5,000 ₪ במזומן על חשבון החוב על מנת לבטל את ההגבלה.

*כל האמור לעיל הינו בבחינת מידע כללי בלבד. אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו.


אודות מחבר המאמר

Rom-Law.com הינו אתר המספק מידע מקיף לזכאים וחייבים בעינייני ההוצאה לפועל. החל מכינוס נכסים, גבייה, צקים חוזרים וכלה בהגשת בקשות לחשבון מוגבל, איחוד תיקים רבים ושירותים נילווים.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.