אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

הסיבות לקריסת עסק זעיר/קטן (או כל עסק)

עוזי פלג

רוב העסקים הקטנים קורסים  בפרק זמן של עד שלוש שנים מיום הקמתם, מספר סיבות גורמות לכך וכולן קשורות לניהול.

.מדרג החזון העסקי

"חזון עסקי" (" חלום עסקי של יזם ער ")

"מטרת על " הנגזרת מהחזון העסקי" מטרה מציאותית מוגדרת עסקית

"מטרות ממוקדות" הנגזרות מ"מטרת העל".תת מטרות בתוך "מטרת העל"

"יעדים למימוש" המהווים תת מטרות בתוך המטרות הממוקדות למעשה מעין אבני דרך.

אסטרטגיה למימוש מציבה בדרך כלל שאלות כגון :מה נדרש לעשות ,באיזה היקף  או כמה.

טקטיקה לבצוע מציבה  בדרך כלל שאלות של איך ומתי ,איפה.

פעילות ליישום מציבה בדרך כלל שאלות עם מי, ועם מה מבצעים .

בצוע הפעילות הנדרשת.

בקרת תוצאות הבצוע קרוב מאד למועד הבצוע.

תיקונים נדרשים , לרוב נדרש לבצע תיקונים.

התהליכים המצוינים נדרשים בכל עסק, וחלק גדול מתקיימים אם כי לא תמיד באופן סיסטמי מסודר.

עמידה בשלבי החזון העסקי ומימושו מחייבים יכולות ניהול של אנשים, תהליכים ובקרה, בארגונים גדולים חלק מהיכולות מפוזרת במספר פונקציות המרכיבות ביחד מערכת ניהול, בארגון קטן הן מקובצות הרבה פעמים אצל גורם יחיד או שניים אשר אינם מצטיינים בהכרח בניהול.

     בקטגורית העסקים הזעירים והקטנים ישנם תחומים רבים של פעילות עסקית, חלק מהכשלים    קשורים  במאפיינים העסקים הייחודיים לענף שבו פועל העסק, אך הרוב המכריע קשור בכשלי ניהול בכל או ברוב התחומים העסקיים :ניהול ארגוני,שיווק, מימון, תפעול, לוגיסטיקה, ייצור, בקרה ניהולית וכספית.

להלן רוב הסיבות הגורמות לקריסת העסק, לא כל הסיבות חיבות להתממש יחד, תלוי גם מה משקלו היחסי, עוצמתו ותדירות המופע של כל גורם, חלק הן סיבות חיצוניות לעסק וחלק פנימיות:  

v      הקמה חפוזה על בסיס רצון ואינטואיציה ללא בדיקת ייתכנות וכדאיות עסקית וכלכלית נאותים.

v      העדר מטרות עסקיות ברורות ומוגדרות האמורות לשמש כמצפן  עסקי.

v      אמונה מוגזמת ביכולת האישית לנהל עסק,נובעת מהעובדה שרוב העסקים הקטנים מוקמים על בסיס יכולת מקצועית של היזם,(לעיתים בצרוף משקיע )  שבתחום התמחותו עשוי להיות כוכב, ויש לו יכולת לנהל את עצמו, אך לא לנהל עובדים ותהליכים.

v      תחשיבי עלות הקמה והרצה נמוכים מדי שגרמו לחריגה מתקציב היזם עוד לפני ההפעלה ומאריכים את תקופת החזר ההשקעה הראשונית.

v      התייחסות "מקילה"  (נמוכה מדי) בנושא העלויות השוטפות האמיתיות (קבועות ומשתנות).

v      התייחסות אופטימית (גבוהה מידי) של ההכנסות.

v      העדר משאבי מימון לגישור בין תקבולי הכנסה להוצאות בשלבי הינקות של העסק ("מוות בעריסה")

v      העדר אשראי שוטף מספק ("חמצן") לגישור על פערי תזרים.

v      תזרים שוטף שלילי הנובע מגבייה לקויה ועוקצים מול תשלומים בזמן לספקים.

v      תמחור שגוי, נמוך מדי מקטין תרומה לכסוי קבועות ומונע רווח , גבוה מדי מצמצם מכירות.

v      זיהוי לא נכון של בעיות ופתרון בשיטת "בעזרת השם יהיה בסדר".

v      קושי "לקבל מציאות" שהמוצר או השרות לא מספיק נדרשים או לא מספיק טובים. (קריסת החלום)

v      פנייה לשווקים הלא נכונים (אי זיהוי ומיקוד קהלי יעד מתאימים למוצר ולשרות).

v      הגררות למחירים נמוכים של מתחרים ותיקים ללא בדיקת העלויות בפועל וכפועל יוצא מכך, אי התאמת עלויות או היקפי מכירה למחיר השוק הנמוך.

v      תגובה איטית למציאות העסקית, במקרים של ביקוש  נוצרים פיגורים באספקה, במקרה של ביקוש נמוך אין התאמת הוצאות קבועות לנדרש.

v      עסק קטן בתחילת דרכו לא יכול לפנות לשוק כולו וחייב להיות ממוקד מאד בקהל המטרה, העדר המיקוד פוגע באפקטיביות המאמצים המושקעים בשיווק ובקידום מכירות.

v      בעיות איכות מוצר, גורמת לפגיעה במוניטין, פחת ,השקעות בתיקון  (אם זה אפשרי ).

v      עלויות רכש גבוהות של חו"ג מייקרות מוצרים, ההשפעה גדלה ככל שעלות החומר מהווה מרכיב  גבוה יותר בסה"כ המחיר.

v      עלויות עבודה גבוהות, שעות עבודה רבות מידי,או/ו יקרות מידי,חוסר יעילות בניצול משאבים  (כ"א ומרכזי עבודה)

v      העסקת עובדים לא מתאימים בעסק, בעסק קטן בהעדר פונקציות ארגוניות מתאימות ,נדרשים לעסק עובדים עם מוטיבציה גבוהה, נאמנות,עצמאות,ויכולת לבצע מטלות בתחומים שונים ברמה נאותה, כל פעילות של עובד מהווה שעור גבוה יחסית  במשאבי העסק, ומכאן השפעתו היחסית לטוב או לרע על התוצאות.

v      סיגול סממני סטאטוס יקרים מההתחלה "עיניים גדולות", (משרדים מפוארים,שכר, רכב, פזרנות) מגדילים הוצאות וגורעים חלק מהמימון הנדרש למימון שוטף, הכסף  מושקע  בתחומים שלא מייצרים ערך לעסק.

v      "מלחמות שותפים" שפורצות זמן קצר לאחר הקמת העסק, הנובעות מהעדר הגדרה ברורה של סמכויות ותחומי אחריות של כל שותף, או מהעדר דבק אמיתי בשותפות המורכב מזהות מטרות ואינטרסים עסקיים, יחסי אנוש ותקשורת בינאישית.

v      אי זיהוי נכון של תנאי התחרות וכוחות השוק בתחום הרלבנטי כוחות השוק הם: לקוחות, מתחרים,ספקים, תחליפים,איומי חדירה לשוק של גורמים חדשים.

v      שינוי או אי התייחסות למרכיבי P.E.S.T   שהם: תקנות וחוקי מדינה,מצב כלכלי,שינויים סוציולוגיים ותרבותיים,שינויים טכנולוגיים, כל התנאים שציונו הם גורמים חיצוניים לעסק, אך השפעתם עלולה להיות מכרעת בתחומים מסוימים.

v      ניתוח לא נכון של מרכיבי S.W.O.T  קרי נקודות החוזק והחולשה של העסק, אי זיהוי איומים על שלמות העסק כתוצאה מהחולשות, אי זיהוי הזדמנויות המאפשרות צמיחה כתוצאה מהחזקות של הארגון.

 

המסקנה לא פשוט לנהל עסק גם אם הוא קטן, גם יכולת ניהולית לא מבטיחה הצלחה ודאית, אך אין ספק שהיא משפרת סיכויים ומקטינה נזקים.

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)

 אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

                                                          www.uzip.co.il


אודות מחבר המאמר





עוזי פלג מנכ"ל ובעלים UP יזמות וניהול הע"מ


יועץ לניהול עסקי חבר בלישכת היועצים העסקיים


חונך עסקי מוסמך של משרד התמ"ס


ספק מוכר של משרד הבטחון בתחום ניהול פרוייקטים


מנכ"ל לשעבר בחברות תעשיתיות


דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.