אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

תרופות? פסיכולוגיה. מהי הדרך הטובה ל-טיפול בחרדה?

סובלים מהתקפי חרדה? דעו כי יש להתקף חרדה נטייה להוליד את ההתקף הבא ולכן יש להתמקד ב-טיפול בחרדה, בין אם באמצעות תרופות או טיפולים התנהגותיים. על כל ועוד בכתבה שלפניכם.

כחמישה אחוזים מכלל האוכלוסייה המערבית הבוגרת סובלים מהתקפי חרדה בצורה זו או אחרת. בחילות, סחרחורות, רעד ותחושת מחנק הם רק חלק מהסימפטומים הרבים של התופעה ובמקרים חומרים יותר אף פחד משיגעון, אובדן שליטה ואפילו מוות.

פחד מאירועים חברתיים, לחץ מופרז ממבחנים, מקומות סגורים או פתוחים – לחרדה סיבות רבות, אך למרות שמדובר בתופעה הדורשת התייחסות מקצועית, היא לא יותר מאשר תכונה אבולוציונית קדומה שנועדה להגן על הגוף בשעת משבר. יחד עם זאת, התגובה המופרזת בעת התקף חרדה נחשבת להתפרעות של מערכת העצבים הסימפטטית ועל כן דורשת טיפול. 

אז מה בעצם גורם ל- התקף חרדה? יש המאמינים כי מדובר בתופעה גנטית, הנובעת ממחסור במוליך העצבי של הסרוטונין. לעומתם מאמינים אחרים כי מדובר בתופעה חברתית / התנהגותית המתפתחת מסיבות רגשיות שונות. כך או כך, להתקף הראשון משמעות גדולה מאחר והוא יוצר מחשבות ו"ציפייה" של הגוף להתקף הבא. זהו בעצם לופ מחשבתי הגורם לגוף לייצר סרוטונין ואדרנלין המעודדים את ההתקף הבא.

הטיפול התרופתי כנגד הפרעות חרדה

טיפול בחרדה מתחיל עוד בשלב האבחון, בו נבדקים הסימפטומים ונשללים מחלות פיסיות הגורמות להם. תהליך כזה עשוי להמשך עד חצי שנה לעיתים. לאחר מכן, אחד הטיפולים האפשריים לחרדה הוא הטיפול התרופתי, המצריך התערבות רפואית בהתאמת התרופה הנכונה ומעקב אחר התגובה של הגוף לה. רופא מקצועי בהחלט יכול לסייע בהתגברות על חרדה תוך זמן קצר יחסית.

המעקב אחר מציאת התרופה הנכונה במינון המתאים, דורשת מיומנות רפואית ומקצועיות רבה. יחד עם זאת, תהיה התרופה מדויקת ויעילה אשר תהיה, ביכולתה לטפל אך ורק בתסמיני החרדה ולא ביכולת של הגוף להתגבר על הנטייה. במילים אחרות, ברגע שהמטופל יפסיק עם התרופות, התקף החרדה עשוי לחזור במהרה.

טיפול התנהגותי כנגד חרדה

בטיפול ההתנהגותי כולל מציאת דרכים שונות להרפיה, להסדרת נשימה ולפיתוח מיומנויות פיסיות ורגשיות להפחתת החרדה. הטיפול ההתנהגותי מורכב מכמה שיטות שהמובילות בהן הן הטיפול הקוגנטיבי CBT וטיפול באמצעות ביופידבק. מטרת הטיפול הקוגנטיבי הוא לשנות את הדר בה אנשים רואים את עצמם ולהתמקד בהפרדה בין מציאות ותחושה סובייקטיבית של לחץ וחרדה.

שיטה נוספת לטיפול בחרדה היא שיטת הביופידבק. לפי עקרונות השיטה הזו מחברים את המטופל לסנסורים המודדים פרמטרים שונים כמו דופק, לחץ דם ועוד. המטרה כאן היא לגרום לאדם לראות את התגובה הפיזית של הגוף שלו למצבים נפשיים שונים, במטרה לאפשר לו לשלוט עליהם בצורה טובה יותר. ההנחה היא שניתן לשלוט על תפקודי גוף שונים שהם מעבר לרמת המודעות הרגילה שלנו, באמצעות הביופידבק והחיבור שלנו למצבנו הנפשי. 

חלק נוסף של הטיפול ההתנהגותי הוא טיפול באמצעות קבוצת תמיכה הנמצא יעיל מאוד עבור אנשים רבים, שכן לתמיכה ולחיזוק תחושת ה"ביחד" ישנה משמעות רבה בטיפול בחרדה – גם בטווח הקצר וגם הארוך.


אודות מחבר המאמר

ד"ר אירנה נתנאל

טיפול בדיכאון

חרדה תרופות

חרדה טיפול

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.