אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

טיפול במאניה דיפרסיה: גישות ושיטות טיפול חדשות

הפרעות דו קוטביות וביניהן מאניה דיפרסיה באות לידי ביטוי בעצבנות, בדיכאון ובהתקפים ולעיתים מוציאות מהמטופל תחושת "היי". היום אנחנו יודעים הרבה יותר מבעבר ואפילו הרפואה המערבית מבינה את חסרונותיה ונשענת על שיטות שהתפתחו בעשורים האחרונים. אז איך עושים את זה?

מאניה דיפרסיה, דיכאון דו קוטבי והפרעות אחרות מכילות בתוכן גלי דיפרסיה ומאניה. אצל אנשים הסובלים ממאניה דיפרסיה יש צד נוסף – הקוטב "הצפוני" שלהם כולל תחושת היי מופרזת שיכולה לבוא לידי ביטוי בתחושת פעילות מוגברת, יצירתיות או בכעס חסר גבולות. העובדות מגלות כי בין שלושה לארבעה אחוזים מאוכלוסיית העולם סובלים ממאניה דיפרסיה בשלב מסוים במהלך חייהם. ההבדל שבין הדיכאון הקליני למאניה דיפרסיה חופן גם את הסיכוי ליפול שוב ושוב והגלים הקוטביים קיצוניים בהרבה בקרב החולים במאניה דיפרסיה, שעלולים למצוא את עצמם בנפילה בכל גיל: מתבגרים או ילדים ואפילו בני הגיל המבוגר יותר.ידוע שיש נטייה גנטית לבעיה שיכולה להחריב את אישיותו של המטופל ולפגוע קשות בתפקודו ובמצבו הכללי והפיננסי. ללא טיפול יעיל הסובלים מהמחלה מגבירים את הסיכוי לנפילה בכ-80 אחוזים.בשלהי המאה הקודמת קמה ועלתה הרפואה הקלאסית והציעה את השימוש בליתיום ובכך בעצם החל ה-טיפול בדיכאון דו קוטבי אל על פי שישנן עדויות שסוקרות את התופעה כבר מימיה העתיקים של יוון. אך למעשה, הטיפול עצמו מוכר לרפואה המודרנית רק מ-60 השנים האחרונות.

הגורמים למאניה דיפרסיהכיום ידוע לנו שהגורמים הכימיים, הביולוגיים והגנטיים תופסים נדבך מכריע בהופעת המחלה. מספר רב של סובלים מהפרעה דו-קוטבית השתתפו בשנים האחרונות במאות מחקרים שתמכו בגישה הראשונית: הפן הסביבתי בשילוב עם הגנטיקה המולדת עלול להוציא את המחלה בשלב התפתחותי מוקדם. הבדיקה הראשונית של האבחון מחייבת את סקירת ההיסטוריה הרפואית של המטופל.לגנטיקה כאמור משקל חשוב בהתפתחותן של ההפרעות הדו-קוטביות. המערכת הביולוגית-גנטית שלנו ממלאה תפקיד חשוב בהתפרצות הבעיה אולם חומרים כימיים במוח וביניהם מעברים בין עצביים עלולים לקדם את ההתפרצות ומהווים בעצם זרז טבעי למחלה.באותו הקשר אנו מבינים היום שהסמים והאלכוהול הפכו לזרזי ההתפרצות של ההפרעות הדו-קוטביות. כך, למשל, שימוש בקוקאין שחוסם את הקולטן הכימי הביו עצבי ומביא לזרימה חופשית של נוראפינפרין, דופמין ואציטלכולין. הספידים השונים (כלל סמי האמפטמין) מגבירים מאוד את פעילותו של הדופאמין במוח וגוררים פרנויה קשה. שתיית אלכוהול עשויה לשבש את מחזור השינה ולהאט את הפעילות העצבית המרכזית בגוף האדם.

מאניה – דיפרסיה: הטיפוליםלדיכאון "רגיל" יש טיפול תרופתי אחד וברור, בשונה מטיפול במצבים דו קוטביים. טיפול מונע של גלים שונים שמביאים לתחושת עצבנות או דיכאון לצד טיפול מונע בתחושת ההתעוררות המוגברת. הגלים המאניים וההיפו-מאניים מול הגל הדיפרסי וכך הלאה. בשלבים האלה חייבת להיות התאמה ברורה לכל סימפטום באשר הוא.בין האיזון התרופתי במאניה דיפרסיה ממוקמת היום הגישה החדשה: הטיפול הפסיכו-תרפי שכולל שינוי מהותי ותכנון אסטרטגי של המטופל לזיהוי ב"תקלות". הפן ההומאני הזה חושף בפני הסובל את השיטה היעילה שתציל אותו מפני ההתנהגות הבעייתית. לסיכום נדגיש כי אך ורק מומחים בתחום יכולים לשלב את התרופות הפסיכוטיות ואת הגישה הסוציאלית שמביאה את החולה להתמודדות מלאה בחייו בחברה וכמובן בחייו האישיים. הטיפול חייב להיעשות באופן שוטף וצמוד וכך בעצם הסבל מתקצר באופן משמעותי. מאניה דיפרסיה אינה בולמת את החיים באופן מוחלט: בטיפול נכון ניתן להגיע לתוצאות של ממש ולאפשר לחולה לחיות את חייו (כמעט) כמו כולם.


אודות מחבר המאמר

ד"ר אירנה נתנאל דיכאון אחרי לידה טיפול בחרדההפרעות חרדה

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.