אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

פסיכומטרי בלימוד עצמי (או: מקסימום פסיכומטרי במינימום כסף)

בתחילת דרכו של המבחן הפסיכומטרי, לא היה נהוג להתכונן לקראתו, והנבחנים, רובם ככולם, ניגשו מבלי לעבור קורס הכנה מובנה. באותה תקופה לא היה מקובל להקדיש שלושה חודשים מהחיים כדי להתכונן למבחן, ובוודאי לא היה מקובל לשלם אלפי שקלים למכון הכנה כדי ללמוד לקראתו. אך כפי שאתם בוודאי רואים מסביבכם, בעיני רבים, הירשמות לקורס פסיכומטרי, הלמידה בכיתה, והתשלום הגבוה הכרוך בכך הפכו משום מה להיות בגדר 'מובן מאליו', מעין הכרח או עול שחייבים לקבל אם רוצים להצליח במבחן ולהירשם ללימודים גבוהים. רבים נמצאים תחת הרושם (המוטעה!) כי למידה בקורס מלא ומובנה (ויקר) משפרת באופן משמעותי את סיכוייהם להצליח במבחן. אולם, מנתוני המרכז הארצי לבחינות והערכה – המוסד שעורך את הבחינות, שאין לו שום קשר למכוני ההכנה – ההבדל הממוצע בין נבחנים שלמדו בקורס לבין נבחנים שלמדו לבד הוא 10 נקודות. רק 10 נקודות.

שאלו את עצמכם: האם אני יכול לחסוך לפחות חלק מהסכום שדרוש עבור קורס מלא? האם אני מעדיף ללמוד בדרך שלי למבחן? האם אני בכלל מסוגל ללמוד למבחן בצורה יסודית גם בעצמי? בחלק מהמקרים, התשובה לכל השאלות האלו היא: "בהחלט כן!".

כמובן שכמו הרבה דברים בחיים, גם הכנה עצמית לפסיכומטרי אינה מתאימה לכל אחד, אבל אנחנו ננסה כאן להפוך את האופציה הזאת לברורה יותר, ולקלה יותר ליישום.

לפני שמתחילים לדבר לעומק, חשוב להדגיש שכל תלמיד הוא אחר, ולכל תלמיד מתאימים דברים אחרים. התוכנית המוצעת כאן הינה בגדר המלצה כללית בלבד לדרך הלימוד העצמית, והיא מובאת בנוסף להמלצתנו על התייעצות עם מדריך מנוסה, שמעבר להיכרות שלו עם המבחן, יוכל להכיר אותך ולהמליץ לך מה טוב בשבילך.

 מבחן פסיכומטרי עוסק בשלושה תחומים: חשיבה מילולית, חשיבה כמותית, ואנגלית. מעבר לחומר היבש בתחומים אלה, כדי ללמוד באופן עצמאי חייבים לגעת גם בנושאים כלליים הקשורים להתנהלות הלמידה לקראת המבחן.

חשיבה מילולית (או, לאן הגעתי אם עברתי את האסקופה של הקיטון?):

פרק החשיבה המילולית במבחן פסיכומטרי מורכב ממספר נושאים ומסוגים שונים של שאלות (מילים וביטויים, אנלוגיות, החלפת אותיות, השלמת משפטים, הגיון, הבנת הנקרא), כאשר בסופו של דבר הידע הנדרש להצלחה בפרק כולל את אוצר המילים של הנבחן ואת העושר הלשוני שלו, את יכולת החשיבה הלוגית שלו, ואת היכולת לנתח קטעי קריאה מורכבים (קצרים או ארוכים) ולהבינם.

אוצר מילים- ישנן 14 שאלות בפרק (מתוך 30, כמעט חצי פרק!) שעלולות לדרוש ידע באוצר מילים – 4 שאלות מילים וביטויים, 6 שאלות אנלוגיות, ו-4 שאלות החלפת אותיות (פ.ט.ל). החשיבות של הכרת מגוון רחב של מילים וביטויים בעברית שאינם בשימוש יומיומי אצל רוב האנשים היא גדולה מאוד, ולכן כדאי להקדיש לנושא הזה תשומת לב רבה. מאגר גדול של אוצר המילים רלוונטי לבחינה ניתן למצוא במילון הפסיכומטרי שנמצא באתר "אחד על אחד".

השלמת משפטים והבנת הנקרא – בשאלות אלה נמדדת היכולת לקרוא, לנתח ולהבין קטעי קריאה מורכבים, קצרים (השלמת משפטים) או ארוכים (הבנת הנקרא). אחת הדרכים היעילות ביותר להשתפר בנושאים אלה היא פשוט תרגול המלווה בתחקור עצמי (עוד על תחקור עצמי בהמשך). 

יחידת היגיון- יחידת ההיגיון כוללת שאלות מגוונות. אחד הנושאים הקבועים ביחידה זו הוא נושא ההיגיון הפורמאלי (לוגיקה), וניתן ללמוד את העקרונות הבסיסיים שלו ולתרגל אותם.  

זה המקום להזכיר שוב שלימוד הנושאים הנ"ל בליווי מורה פרטי לפסיכומטרי או תוך כדי שימוש בפורום פסיכומטרי לשאילת שאלות וקבלת פידבק הם דברים שיכולים לסייע מאוד בלמידה.

חשיבה כמותית (או, כמה זה בעצם 28X32?)

הפרק הכמותי מורכב ממגוון של שאלות בנושאים שונים. גם כאן, כמו בכל המבחן, אחת הבעיות העיקריות היא הזמן. או ליתר דיוק, חוסר הזמן. בפרק 25 שאלות, ולרשותנו 25 דקות. בחישוב מהיר – דקה לשאלה בממוצע. את הנתון הזה כולנו מכירים, אך מעטים בלבד חושבים על הנתון הבא: כמעט אף אחד לא פותר את כל 25 השאלות נכון! מעבר לזה, רוב האנשים לא צריכים לפתור את כל השאלות נכון על מנת להשיג את הציון שהם רוצים. אם מראש אני מתכנן לפתור רק 20 שאלות נכון, אז זה אומר שיש לי יותר זמן לכל שאלה! זו אחת הסיבות לכך שיש יתרון בלימוד אישי ופרטי, והוא הכרת השאלות והנושאים שיש לי יותר סיכוי להצליח בהם. מסיבות אלו - חוסר הזמן ומגוון סוגי השאלות – הכנה לפסיכומטרי צריכה לגעת בשני רבדים. הרובד הראשון הוא שליטה בסיסית בחומר – אלגברה בסיסית, נוסחאות, חוקים בגיאומטריה, וכולי. הרובד השני הוא פיתוח היכולת לפתור שאלות בצורה פסיכומטרית שתעזור לחסוך זמן ולהימנע במידת האפשר מטעויות לא מחויבות.

גם תרגיל כפל בסיסי כמו זה שבדוגמא ניתן לפתור ביותר מדרך אחת. אפשר להכפיל בחלקים (32 כפול 20 ועוד 32 כפול 8), אפשר להשתמש בכפל ארוך (כמו שלומדים בבית-ספר יסודי), ואפשר להשתמש בנוסחה של כפל מקוצר (אם לא הבנת איך, תמיד אפשר לשאול את אחד המדריכים בפורום פסיכומטרי!). כל הדרכים יביאו לאותה תשובה אבל לא כולן ייקחו אותו זמן. בחלקן יהיה יותר מקום לטעויות חישוב ובחלקן פחות.

כדי ללמוד את החומר ברמה הבסיסית, אפשר וכדאי להשתמש בדפי ההסבר שלנו. באתר "אחד על אחד" ניתן למצוא הסברים ועקרונות עבודה לכל הנושאים בבחינה.

בדפי ההסבר תמצאו גם את רשימת כל נושאים בפרק, לפי חלוקה לתחומים: אלגברה, בעיות, גיאומטריה וגרפים. את החומר הבסיסי בכל אחד מהנושאים ניתן ללמוד מתוך דפי ההסבר, ולשלוט ברמה בסיסית בחומר. גם כאן ראוי לציין, שלמידת הנושאים האלה בליווי מורה פרטי או תוך כדי התייעצות עם תלמידים ומדריכים בפורום שלנו תסייע להטמיע את החומר בצורה טובה ומעמיקה יותר, ותעזור בהכנה הנוגעת לרובד השני - פיתוח היכולת לפתור שאלות בצורה פסיכומטרית ויעילה יותר.

חשוב!

 כל הנושאים ברשימה והתכנים שבדפי ההסבר מהווים את הרובד הבסיסי. מעבר ללמידת החוקים הגיאומטריים וליטוש העבודה האלגברית ישנה הרבה עבודה על צורת החשיבה הפסיכומטרית. מומלץ מאוד לשבת עם מורה פרטי לאחר שלב הלמידה הבסיסית של החומר, וכן להשתמש בפורום כדי לשאול שאלות ולקבל תשובות ממדריכים ומתלמידים.

???? (אנגלית! מה, גם לך זה נראה כמו סינית...?):

פרק זה שונה בתכלית מפרקי החשיבה המילולית והחשיבה הכמותית, מסיבה מאוד פשוטה: הוא לא פרק "חשיבה"! הוא פרק הבודק את רמת השליטה בשפה האנגלית. כדי להתכונן בצורה האופטימאלית לפרקי האנגלית בפסיכומטרי דרוש ידע בשני מישורים עיקריים. האחד – אוצר מילים, לאו דווקא מילים "מסובכות" או בלתי שגורות, אלא גם מילים יומיומיות המשמשות לניהול שיחה ברמה סבירה (שאלות השלמת משפטים). השני - היכולת לקרוא קטעי קריאה ברמה אקדמית באנגלית ולהבינם. הקטעים יכולים להיות באורך משפט או שניים (שאלות הניסוח מחדש), או באורך שתיים עד ארבע פסקאות (קטעי הבנת הנקרא).

הדרך הטובה ביותר להרוג שתי ציפורים במכה אחת ולשפר את היכולת בשני המישורים שציינו, היא לשלב הרבה קריאה באנגלית עם שימוש במילון לתרגום של המילים הלא מוכרות. בניגוד ללמידת אוצר המילים בעברית, שינון מילים באנגלית מתוך מילון או מתוך מאגר מילים כזה או אחר הוא מיותר ולא יעיל, שכן המילים שיופיעו בבחינה פסיכומטרית לקוחות מכל קשת הרמות בשפה האנגלית. בנוסף, ישנה חשיבות גדולה לקריאה מהירה ורציפה, דבר המושג ע"י קריאת ספר או מאמר ולא ע"י שינון מתוך מילון. ברור גם שקריאת ספר היא פעילות מעניינת הרבה יותר משינון מילים אקראיות.

את החשיפה לחומרי קריאה באנגלית מומלץ להתחיל כמה שיותר מוקדם (עכשיו! גם אם המבחן רק עוד שנה). לוקח הרבה זמן לפתח את אוצר המילים, לשפר את מהירות הקריאה, ולקנות שליטה בשפה. קטעי קריאה באנגלית ברמות שונות אפשר למצוא בעמוד תרגולי האנגלית שבאתר זה. דרך נוספת היא שימוש בwikipedia-. אין יותר פשוט מזה. פשוט מחפשים ב-google נושא מעניין וקוראים את הקישורים למאמרים שהמחשב נותן. תרגולים של השלמת משפטים וניסוח מחדש כדאי להתחיל כשלושה חודשים לפני המבחן.


אודות מחבר המאמר

פסיכומטרי - אחד על אחד

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.