אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

פסיכולוג קליני או פסיכולוגית קלינית - איך בוחרים

חלק מהפונים לטיפול פסיכולוגי יודעים היטב את שיוכו המיני של הפסיכולוג אותו הם מחפשים. חלקם יודעים כי נכון להם טיפול פסיכולוגי אצל פסיכולוג קליני – גבר. אחרים מרגישים כי הם זקוקים לפסיכולוגית קלינית – אשה. עבור אלו ההמלצה פשוטה – לכו בעקבות נטיית ליבכם. בטיפול תוכלו לברר מדוע ליבכם נטה דווקא לאן שנטה, וברור זה עשוי להיות מעניין מאוד.

 

אחרים לא חשים ודאות כזו. לא פעם השאלה מתחילה רצף שאלות וקביעות פנימיות שאינו נפסק:

 

אני חושבת שכדאי שאפנה לפסיכולוגית, כי אין לי מספיק חברות, ועם אשה אוכל לעבוד על קשיי בקשר עם נשים. בעצם עדיף פסיכולוג, כי עם גברים אני חשה בנח וחשוב שאחוש בנח בטיפול שלי. אבל אולי התחושה הנוחה הזו סתם תעכב אותי – פסיכולוגית קלינית! בעצם יותר חשוב לי למצוא זוגיות מאשר חברות, וגבר יוכל לעזור לי בזה. אבל אולי דוווקא פסיכולוגית תיטיב להבין את הקשיים שלי בקשר עם גברים?

 

כך הדבר יכול להמשך ולהמשך ולהוסיף עוד בלבול ומצוקה.

 

למי שזה מצבו ברצוני להמליץ בפשטות – ההתלבטות מיותרת. אין חשיבות רבה לשאלה האם לפנות לפסיכולוג או פסיכולוגית. הסיבה לכך קשורה בתופעת ההעברה.

 

העברה היא תופעה בה הנפש מעבירה להווה דפוס קשר שהיה קיים בעבר. באופן זה העבר צובע את ההוה ומעוות אותו, ותפיסת הדמות המשמעותית מהעבר משפיעה על תפיסת הדמות המשמעותית בהווה. העברה מתרחשת בכל קשר משמעותי שאנו מקיימים. אשה שמחפשת ללא הרף אישור והערכה מבני זוגה "מעבירה" אליהם את חוויתה כילדה מול אמה שמעולם לא העריכה אותה, ותמיד חשבה שילדתה לא כל-כך מוכשרת. גבר שמוצא עצמו ננטש שוב ושוב על-ידי בנות זוגו משחזר עמן את חווית הנטישה שחווה עם אביו שהתגרש מאשתו ונעלם מחייו כשהיה ילד.

 

העברה היא אחד מכלי העבודה המרכזיים של הפסיכולוג הקליני. כמו בכל קשר, גם בטיפול פסיכולוגי , או יעוץ פסיכולוגי מתעוררות תופעות של העברה ללא הרף. בטיפול אנו שמים לב לכך ועושים בהעברה שימוש טיפולי. למעשה, זהו אחד מכלים הטובים ביותר שיש לנו כשאנו רוצים לסייע לאדם לעשות שינוי בחייו. מטופלת שמחפשת הערכה ואישור מבני זוגה תגיע בסופו של יום למצב בוא בן הזוג מעריך אותה פחות ופחות. קשה להעריך מישהו שכל-כך לא מעריך את עצמו וכל העת תובע הערכה. זו מין אמת עצובה של הנפש. ההעברה גורמת לא פעם לכך שנחווה שוב ושוב את מכאובי ילדותינו בבגרות. זו את מהסיבות לכך שחלק מהאנשים הולכים והופכים קשים יותר ויותר עם השנים. בטיפול יוכל לקרות משהו אחר, וחדש, שיתרום לשינוי. בשלב זה או אחר הקושי יגיע לטיפול, והמטופלת תפגע ממני ותאמר בכעס שאיני מעריך אותה. במקום התגובה לה היא רגילה – של דחיה או כעס אומר בפשטות שאני מצטער על כך מאוד. בהמשך אוכל לאמר שאני רואה כמה כאב יש מתחת לכעסה. תחושה שאף פעם היא לא מוערכת כפי שהיא זקוקה. יחד נוכל לראות שהיא חשה כלפי את מה שחשה בעבר כלפי אמה, אך קיים הבדל עצום בין הסיטואציות. בעוד שאמה ראתה בה ילדה לא מוצלחת, אני רואה בה אשה הנאבקת באומץ בקשייה.

 

כפי שאפשר לראות, ההעברה אינה מבחינה בין מינים. אנו יכולים להפנות רגשות שמקורם באמנו לגבר ורגשות שמקורם באבינו לאשה. זו בדיוק הסיבה לכך ששיוכו המיני של המטפל אינו חשוב במיוחד. בטיפול פסיכולוגי טוב יופיעו (ויפתרו) כל הבעיות הרגשיות המציקות לאדם. מין המטפל ישפיע רק על סדר ההופעה.

 

אם כן – במקום להתלבט האם לפנות לפסיכולוג קליני – גבר או לפסיכולוגית קלינית – אשה, כדאי להשקיע את האנרגיה במציאת פסיכולוג חם, חכם ומקצועי. מינו אינו חשוב במיוחד.

 


אודות מחבר המאמר

עוזי כרמי, פסיכולוג קליני בכיר. טיפול פסיכולוגי למבוגרים ובני נוער בקליניקה פרטית ונעימה בתל-אביב.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.