אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

טיסן חשמלי מול טיסן ניטרו

טיסנים חשמליים כבשו מקום מכובד בין כלל הטיסנים בשנים האחרונות. במאמר זה נבין כיצד פועלת מערכת ההנעה החשמלית בטיסן שלט רחוק בהשוואה לטיסן ניטרו ובסקירה הבאה נגלה את הגורמים שאיפשרו את קפיצת המדרגה של כלל הרכיבים החשמליים המאפשרים טיסה ללא שימוש בדלק נוזלי.

מערכת ההנעה בטיסן מורכבת משלשה חלקים: דלק, מנוע ומנגנון שליטה בהספק אותו יפיק המנוע. כעט נשווה בין הרכיבים הללו בטיסן חשמלי ובטיסן ניטרו.

נתחיל בטיסן המונע על ידי מנוע ניטרו (כך מכונה לרוב הדלק המשמש להטסת טיסנים). ראשית ישנו כמובן הדלק, לרוב יכיל הדלק אחוז גבוה של מטאנול שהינו המרכיב הדליק העיקרי בדלק. בנוסף לחומר הדליק, מטאנול, יכיל הדלק גם אחוז מסויים של ניטרומטאן שהינו חומר נפיץ מאד ומשמש להגברת הספק המנוע. לבסוף ישנו השמן שנועד לשמור על שלמות ותקינות רכיבי המנוע. תרכובת זו מוזרמת על ידי צינורית העשויה לרוב סיליקון למאייד (קרבורטור). תפקידו של המאייד ביחד עם סרוו השליטה במצערת, ליצור תערובת מייטבית לבעירה במנוע ולשלוט בכמות התערובת ובכך בהספק המופק על ידי המנוע. על מנת לדחוס את הדלק למנוע מחברים צינורית סיליקון נוספת בין המפלט (אגזוז) למיכל הדלק, הלחץ במפלט מגביר את הלחץ במיכל הדלק ופשוט דוחף את הדלק לתוך המאייד.

לבסוף ישנו המנוע עצמו. קיימים מספר סוגי מנועים המשמשים בתחביב הטיסנאות. יש לזכור שטיסן צריך להיות קל ככל הניתן כך שמשקל המנוע חשוב מאד בהיותו התקן מתכתי וכמובן שברצוננו ליצור הספק גדול ככל האפשר ממנוע ניטרו קטן וקל. ההספק יועבר באמצעות הציר על מדחף וזה יצור את הדחף הדרוש להטסת הטיסן. חלק גדול מהספק המנוע ישמש להתגברות על הגרר אותו יוצר גוף הטיסן ומהירות האויר תיצור את העילוי הדרוש לטיסה. עילוי וגרר הינם הכוחות העיקריים איתם מתמודד טיסן. כיום ניתן למצא מנועי ניטרו שתי פעימות וארבע פעימות במספר רב של נפחים. טיסנים גדולים ישתמשו במנועי בנזין המזכירים באופן פעולתם מנוע המותקן על קטנוע.

כעט נבחן את רכיבי המערכת המותקנת בטיסנים חשמליים המנצלת את אנרגיה האגורה בסוללות.

הדלק המשמש טיסן חשמלי הינו זרם החשמל, אנרגיה זו אגורה בסוללה אחת או יותר הנמצאת בגוף הטיסן. קיימות טכנולוגיות רבות לייצור סוללות עבור טיסנים אך הטכנולוגייה העיקרית נקראת LiPo, ומשתמשת בליטיום פולימר לאגירת האנרגייה תוך כדי שמירה על משקל נמוך ואספקת זרם חשמלי גבוה לאורך זמן מה שיאפשר הטסת הטיסן לפרקי זמן של עד עשרות דקות.

טיסנים חשמליים משתמשים לרוב במנוע תלת פזי המכונה Brushless היות שבניגוד למנועים קטנים אחרים, אין הוא משתמש במברשות על מנת להעביר את האנרגיה החשמלית מההדקים החיצוניים אל תוך הסלילים המותקנים בתוכו. הרכיב האחרון במערכת חשמלית הינו בקר המהירות. בקר המהירות מחליף את המצערת והסרוו ושולט למעשה במספר פרמטרים של הזרם והמתח המסופקים למנוע ומאפשרים שליטה מלאה בהספק שיופק. גם כאן בדומה לטיסן ניטרו העילוי והגרר הם הכוחות העיקריים איתם נתמודד.

למעשה טיסנים חשמליים וטיסני ניטרו זהים בכל הפרמטרים מלבד הדלק המשמש אותם. כיום ניתן לראות ויקוחים בין חובבי טיסנאות המאמינים כי טיסנים חשמליים עדיפים על טיסני ניטרו או להיפך. באופן מעשי אין הבדלים רבים ובטיסנים רבים ניתן להתקין מנוע חשמלי או מנוע ניטרו בהספק זהה ללא חשש.


אודות מחבר המאמר

יוני'ס הובי - Yoni's Hobby חנות טיסנים המתמחה במכוניות שלט רחוק מקצועיות וטיסנים למתחילים ומתקדמים. לפרטים ויעוץ צרו קשר 077-2344098

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.