אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

עסק משפחתי – כמה תשלם לבן המשפחה בסוף כל חודש?

 

שכר, הוצאות נלוות, בונוסים, מהווים נושאים חשובים עבור כל אחד מאיתנו במקום עבודתו. אלה הופכים להיות מורכבים עוד יותר כאשר מדובר בעסק משפחתי אשר עוסק בין היתר בקביעת גובה השכר לבני משפחה שונים. השכר מבטא את ההערכה של העסק לפועלו של בן המשפחה. בנוסף, הוא מבטא גם את מורכבות היחסים בתוך המשפחה. מבטא את היחסים בין בני המשפחה לעובדים שאינם מבני המשפחה וגם את היחסים בין הילדים וההורים. בקיצור – לא פשוט.

השכר מהווה מרכיב חשוב בהנעת עובדים. כאשר הקריטריונים לשכר אינם ברורים יכולים בני המשפחה לחוש שאינם שווים או אף מנוצלים. השאלה הנשאלת - האם אפשר ליצור תוכנית שתתאים לאופיו של העסק ותקטין את החיכוכים בנושא זה?. מטרת המאמר היא לעזור לבעל עסק לבנות אסטרטגית שכר אשר תהיה הוגנת, קבועה, אך עם זאת פתוחה לשינויים במידת הצורך.

תשלום לפי תפקיד. מומלץ כי השכר ישולם על פי התפקיד שנושא בן המשפחה ולא ע"פ השיוך המשפחתי, כלומר שהשכר ישולם לפי גובה השכר המקובל במשק באותו התחום. לדוגמא: משרת מנהל מכירות הינה בעלת שכר גבוה יותר ממזכירות מנכ"ל. אם אלו שני התפקידים שילדך נושאים בעסק אזי מנהל המכירות יהיה בעל שכר גבוה יותר.

בתחום זה ישנם הורים אשר פועלים אחרת. יש שמשלמים מתחת למקובל כדי שהילדים ילמדו מהו חיסכון ויוכיחו אחריות, אסטרטגיה שדרך אגב הוכחה שאינה עובדת במציאות ושתוצאותיה אינן חיוביות. יש המשלמים שכר נמוך לילדיהם וזאת כדי להשאיר רמת שכר נמוכה לכל העסק. עסקים כאלו לרוב ימשכו אליהם גם אנשים פחות איכותיים או פחות אסרטיביים.

תכנון תוכנית בונוסים. מומלץ כי בונוסים יינתנו על סמך קריטריונים ברורים ולא על סמך שיוך משפחתי. בהקשר זה גם תפקידים שאינם בתחום המכירות יכולים ליהנות מבונוסים אך רק אם יעמדו בקריטריונים שנקבעו. בעסקים משפחתיים אנחנו יכולים למצוא הורים אשר פועלים לפי תוכנית בונוסים הולכים וגדלים כתנאי להצטרפות או הישארות של בן המשפחה בעסק. במקרים אלו ניתן לצפות לקונפליקטים וקושי בעתיד אם דור ההמשך לא מצטרף לעסק מרצונו אלא בגלל הבונוסים הצפויים לו.

תוכנית גמול פרישה. זוהי תוכנית אשר קובעת מהו סכום הפיצוי בגין פרישה (פיטורין או התפטרות), וכיצד הוא מחושב. התוכנית מופעלת כאשר מתבצעת עזיבה של אחד מבני המשפחה את העסק. מומלץ כי נושא זה יהיה מוסכם עוד לפני תחילת העבודה ולא במהלכה או לקראת עזיבה. התוכנית מאפשרת סוג של שקט לשני הצדדים בנושא זה, מפחיתה מתחים ואי-ודאות, ובעצם הופכת את נושא העזיבה ללגיטימי.   

"עזרה לנזקקים". יש עסקים אשר משלמים שכר לבן משפחה על תקן היותו "נזקק" ולאו דווקא תורם או עובד בעסק. כאשר בעלי העסק פועלים בצורה זו העסק עלול לאבד מכוחו, מהלגיטימיות שלו כעסק בעיני העובדים ואפילו בעיני בני המשפחה האחרים. מומלץ להימנע מפעולות אלו על חשבון העסק. מומלץ לעזור לבן המשפחה מתוך הפעילות החברתית המשפחתית אך ללא שייכות לפעילות העסקית.

גידול בצרכים. יש הורים המשלמים לבן המשפחה לפי צרכיו באותה התקופה, לדוגמא: אם נולד ילד מקבלים העלאה בגלל גידול בהוצאות, אם בת הזוג הפסיקה לעבוד משלמים ההורים לבן יותר כדי להשלים את הפער בהפסד ההכנסה, אם רכש בית והמשכנתא גדלה מגדילים הם את שכרו בהתאם. יוצא מכך כי ההורים משתדלים לכסות את הגידול בהוצאות על ידי  גידול בהכנסה. בפועל, לא תורם בן המשפחה שום תרומה משמעותית לעסק שמצדיקה תרומה זו. אין התנגדות שהורים יתנו מתנות לילדיהם אך אין זה צריך להיות במסגרת עסקית כי אם במסגרת פרטית. רצוי שלא לקשור בין השכר לבין גידול בהוצאותיו של בן המשפחה. השכר צריך להיות פונקציה של פועלו ותרומתו לעסק ללא קשר לחייו הפרטיים.

אין ספק שעבודה עם בני משפחה היא מורכבת ומאתגרת כאחד, וכשכסף נכנס לעניין הדברים מקבלים משמעות רבה יותר. על ידי תוכניות, כללים וקריטריונים ברורים ניתן להקטין חיכוכים עתידיים.

 


אודות מחבר המאמר

כותבת המאמר:

חדוה יוסף  יעוץ לעסקים משפחתיים 

נייד 054-9039990

אתר  www.fbusiness-consulting.co.il

בלוג hedvayosef.blogspot.com 

E-mail:hedvajosef@gmail.com

 חונכת מטעם מט"י

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.