אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

שילוב ייחודי במכון כושר - אומנויות לחימה עם אנשים בעלי צרכים מיוחדים

ישנה דרך שבה אפשר ואף רצוי לשלב אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים בלימודי אומנויות לחימה. שילוב זה מעניק להם ערך מוסף מהבחינה הנפשית והפיזית.

המציאות בימינו היא שכל אדם שסובל מבעיות או מוגבלות שמקשה על חייו, צריך להילחם כדי להסתדר למרות המוגבלות שלו. ישנן בעיות ומוגבלויות שונות, כגון: פיגור, אוטיזם, נכים בגוף, בנפש, שיתוק מוחין, בעלי הפרעות קשב וריכוז, ליקויי ראייה או שמיעה וכו'. האדם בעל המוגבלות קם בבוקר וצריך להילחם בקשיים שהחברה יוצרת עבורו: מחסור חמור בנגישות, קושי בניסיון שילוב בחברה ובעבודה, ואף התדמית של אדם נכה ומסכן. הוא יכול לחיות ברמת חיים נאותה ולהתמיד בכך, אבל לשם כך עליו להילחם כל חייו. לצערנו, הוא עשוי להיתקל בהצקות של בריונות, שוד, התעללות מינית וכד'. עבור הנכה מדובר במלחמה מתמדת שהופכת להיות כדרך חיים.

ללא קשר לסוגים או לגילאים, כל האנשים בעלי הצרכים המיוחדים יכולים להשתלב בלימודי אומנויות לחימה ולהתחיל להגן על עצמם. מלמדים כל נכה מהי הדרך הנכונה להגן על עצמו למרות המגבלות שלו. מלמדים אותו איך לשלוט בגופו ורוחו, כך שכל איבר יבוא לידי ביטוי. אם חסרה רגל אחת, ניתן להשתמש ברגל השנייה. אם יש בעיה עם יד אחת, עובדים עם השנייה. כמו כן, לעתים נתקלים בנכויות שמכריחות את האדם להשתמש באביזרי עזר שהופכים להיות חלק בלתי נפרד מהגוף (הליכון, פרוטזה, קביים, כיסא גלגלים, או מקל הליכה). אביזר העזר שהפך לאיבר נוסף (או חלופי) משתתף בתרגול הקראטה. במקום לראותו כחיסרון, מנצלים את התכונות הקשיחות של האביזר והופכים אותו ליתרון.

הגנה עצמית והגנה על הסביבה אינם היתרונות הבלעדיים של אומנויות הלחימה, כי מדובר גם בדרך מעניינת לשיקום הגוף, הרוח, הביטחון העצמי והדימוי העצמי. העבודה של אומנות לחימה עשויה לגרום למתאמן לחשוב שאם הוא יתנהג בשליטה עצמית וברוגע הוא יצליח לעמוד מול כל מכשול שנקרה בדרכו. יש לציין כי הנכה אכן יוצא מנקודת פתיחה יותר חלשה לקרב של החיים. אף על פי כן, אם הוא מודע למצבו, הוא עשוי להשיג ביטחון ויכולות שיעזרו לו ליישר קו במהלך הזמן, ואפילו להיות בעל יתרון משמעותי על יריבו. האפשרות של אנשים בעלי צרכים מיוחדים לגשת לאומנויות לחימה כמו כולם גורמת להם להרגיש שהם שווים, ולא שונים או חריגים.

הליך שיקומי או טיפולי כולל בתוכו חלק משמעותי ובלתי נפרד – הפעילות הגופנית. חשוב לציין שמנקודת המבט של הנכה, ישנם מרכיבים חשובים שונים שמצטיירים כטרחה ונטל, כמו איזון הגוף בפציעות ונכויות א-סימטריות, שיפור שיווי המשקל, הצורך בנשימה נכונה, הארכת טווחי הפעולה של המפרקים, חיזוק של שרירי היציבה לשם יציבה נכונה, וחיזוק שרירי הגוף. כל אלו יכולים להפסיק להיתפס כנטל עבור הנכים כאשר מקבלים אותם באומנויות הלחימה – דרך שיקומית מאתגרת וחשובה.

כיצד משלבים אנשים בעלי צרכים מיוחדים באומנות לחימה?

הבחירה המתאימה ביותר עבורם היא עבודה באומנות לחימה הקרויה טאי צ'י צ'ואן – מעצם האופי הנינוח והרגוע שלה יחסית ליתר אומנויות הלחימה. חלק נכבד מהנכים מפחדים ונמנעים מאומנויות לחימה בגלל החשש שהמצב שלהם יחמיר מהפציעות (גופם רגיש יותר באופן יחסי לפציעות). הפעילות של אומנות הלחימה הזו כוללת גם זמן שבו עובדים בצורה עצמאית (בלי בן זוג). לכן אין סיכוי שהאדם יסבול מפציעות עקב תנועה לא מתאימה של בן הזוג.

בזכות עבודה נכונה ושמירה על תבניות (קאטה) – האדם יכול למתוח מפרקים שונים, לאזן בין פלגי הגוף ולתרגל יציבה על הקרקע. במהלך התרגול, האדם מצוי בתוך תבנית מאוד ברורה ומדויקת שיוצרת הרמוניה בין הגוף לבין המשטח. שיווי המשקל (שניתן בקלות יחסית לשחזר אותו שוב ושוב) מאפשר את מציאת נקודת האיזון המדויקת. יתרון משמעותי במיוחד לבעלי הפרעות ריכוז – הגבולות שמשורטטים בתבנית אוסרים עליהם לחרוג מהמסגרת, מלמדים אותם שליטה עצמית ולהסתדר אך ורק בתוך השטח הנתון.

במצבים בהם ישנה עבודה עם בן זוג, הדבר גורם לשני הצדדים לצורך בשליטה עצמית ותנועה מדויקת כדי להיזהר לא לפצוע את בן הזוג. כאן בעצם יש גבול שנראה לעין, ואסור לחצות אותו. לכן יש צורך בתרגול כל החושים ושמירה על ריכוז מרבי. באומנות הלחימה משתמשים לרוב בבעיטות ואגרופים. האגרופים משפרים את היציבה ומחזקים את הכתפיים, ואילו הבעיטות משפרות את טווח התנועה ומחזקות את הרגליים. הנשימה הנכונה מורידה את דפקי הלב ולחץ הדם, משפרת את אוורור הריאות, משפרת את השליטה העצמית ומסייעת לרוגע. בזכות האוטומטיזציה של התנועות ניתן לבצען שוב ושוב ללא הפעלת הזיכרון – יתרון גדול לאנשים עם בעיות זיכרון או ריכוז.

בזכות השילוב של אומנויות הלחימה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים מתקבל ערך מוסף משמעותי – הן מהבחינה הנפשית והן מבחינה הפיזית. שימו לב כי התחום השיקומי הוא עדין מאוד. אם כי הפעילות משפרת את התפקודים והיכולות, היא יכולה להזיק לאדם ולהחמיר את מצבו אם תהיה אפילו תנועה אחת לא נכונה. לכן, חייבים לבחור במכון כושר שעובד בו איש מקצוע המתמחה בעבודה עם נכים.


אודות מחבר המאמר

אסי ארנסון, מדריך במכון כושר המתמחה באימוני ספורט יחודיים.

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.