אתר מאמרים
מעגל הכותבים אתר מאמרים קהילתי
שלום אורח!

כאב כתף לאחר אירוע מוחי

 

 

 

לצערנו הרב לפחות כ 15000 איש בשנת 2011-2012  בישראל יעברו אירוע מוחי, וכן כרבע מהשורדים יסבלו מכאב בכתף בצד הפגוע אשר יפגע באיכות החיים ובשיקום התפקוד של היד, כמו כן ילווה מצב רוח דכאוני ותיפגע איכות השינה.

בתמונה הקלינית אנו עלולים למצוא: שיתוק חלקי או מלא של שרירי הזרוע, תת-פריקה של מפרק הכתף, כאב כתף המקרין ליד, הפרעות תחושה בצד הפגוע ורגישות מקומית באזור הכתף. הכאב עלול להופיע במנוחה אך בדרך כלל החולה מדווח על כאב המחמיר בעת הנעת הכתף בין אם הוא עושה זאת בעצמו ובין אם אחר מזיז אותה. התנועה המוגבלת והכאובה ביותר בדרך כלל היא סיבוב הכתף כלפי חוץ והרמת הזרוע לצד. הכאב עלול להיות מוחמר בלילה ולהפריע לשינה.

מפרק הכתף מורכב מ3 עצמות: השכמה, הבריח והזרוע ומשלושה מפרקים הפועלים באופן מתואם על מנת לאפשר לכתף תנועה חלקה בכל הכיוונים.  כמו כן קיימות רקמות רכות המייצבות את המפרקים וכוללות סחוס, קופסית המפרק, רצועות ושרירים.

חוסר איזון בכח או בתיאום התנועה בין שרירי הכתף תורם להתפתחות חוסר יציבות במפרק הכתף ואף לתת פריקה של הזרוע ואילו לחץ על הרקמות הרכות הנלחצות בין עצמות הכתף יכול לגרום ל"תסמונת הצביטה".

תנועה חלקה של הזרוע דורשת תיאום מלא עם ההחלקה של עצם השכמה על כלוב הצלעות.  שינוי בטונוס (מידת כיווץ השריר) כגון שיתוק רפה או שיתוק ספאסטי כמו גם פגיעה בעצבוב ותיאום הפעולה בין השרירים עקב הפגיעה המרכזית במוח עלולה להסב נזק לכתף עקב הפעולה של המפרק כולו.

הכאב בכתף יכול לנבוע מקרעים בשרירי הכתף או גידי הכתף, מדלקת בקופסית מפרק הכתף, מכאב מיופסציאלי,  מתת הפריקה של עצם הזרוע,  מהשינוי בשליטת המוח על פעילות השרירים, מלחץ על עצבים העוברים באזור הכתף ומהפגיעה ברקמת מערכת העצבים המרכזית עצמה (המוח והעצבים המוליכים ממנו אל חוט השדרה). סיבה נוספת העלולה להחמיר את הכאב בכתף לאחר האירוע המוחי היא השינויי בטונוס שרירי הצוואר או שינויים כרוניים בחוליות הצוואר האופייניים לגילם של רבים מהלוקים באירוע מוחי.

כל הסיבות הנ"ל עלולות להוביל זו להתפתחותה של האחרת או להופיע בו זמנית בהרכב זה או אחר ובעוצמות שונות.  לדוגמא: צביטת שריר הכתף בין עצמות הכתף עקב שיתוק רפה וצניחת הזרוע יכול לגרות הופעת דלקת במפרק הכתף ולחץ על עצבים פריפריים העוברים באזור והופעת כאב ממקור עצבי.

לפיכך,  בנסיון לטפל בבעיה מורכבת זו יש להתייחס למכלול הסיבות האפשריות לכאב ולטפל בהן במקביל ב מרפאת כאב תוך תפירת טיפול אינדיבידואלי לכל מטופל.  


אודות מחבר המאמר

 

ד"ר מוטי רטמנסקי

מנהל יחידת הכאב בבית החולים לוינשטיין

מנהל מרפאת כאב בת"א   03-5466234

דרושים בתחום הכתיבה | תנאי שימוש ומדיניות פרטיות | תוכן המפרסמים באתר מופץ ברשיון ייחוס-איסור יצירות נגזרות של Creative Common License.
כל הזכויות שמורות © Circle.co.il 2009-2012 - מאמרים להפצה חופשית מאת מעגל הכותבים.